2020-09-28, 22:28
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Är det så jättemärkligt? De verkar smittas på fester etc. De har väl tröttnat på att ha tråkigt och vem sitter och håller 2 meter på fest?
Jag tänker på de allra yngsta i den gruppen, de går nog inte på så många fester?
Citera
2020-09-28, 22:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Sverige registrerer 634 nye smittetilfælde

Der er det seneste døgn registreret 634 smittetilfælde i Sverige det seneste døgn, oplyser landets sundhedsstyrelse.

Samlet set er 90.923 registreret smittet i Sverige under coronaudbruddet.

Enligt bt.dk

Ok tack så mycket
Citera
2020-09-28, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Jo du har rätt,

fast händelseutvecklingen i Italien hände före händelseutvecklingen i Sverige

och det är samma virus,

andra länder drog andra slutsatser i samma situation.
Kanske. Men det känns som att drevet hade större framgång i andra länder.

Rätt vad det var så tyckte vetenskapsmännen det som media och politiker redan hade tyckt i några veckor.
Frågan är om epidemiologerns genuint ändrade åsikt, eller om de följde strömmen för att slippa stå i skottlinjen.

Italien var före, ja, men de andra länderna i Europa började inte stänga ner förrän den tolfte mars. Det är det tidigaste datum som man realistiskt kunde förvänta sig att även Sverige agerade med en lockdown. Men det var alldeles för sent för Sverige redan då.

Den tolfte mars hade Sverige uppskattningsvis 45,000 fall (om man räknar baklänges från den eftersläpande tvåveckors-dödssiffran den 26:e mars). Norge hade runt 4,500 fall då. Danmark runt 13,500. Finland ynka 1,700 fall. Det är stor skillnad.

Sverige var mycket hårdare drabbat den tolfte mars. Det kanske är vårt eget fel att det blev så, men så var det.
Citera
2020-09-28, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Sverige registrerer 634 nye smittetilfælde

Der er det seneste døgn registreret 634 smittetilfælde i Sverige det seneste døgn, oplyser landets sundhedsstyrelse.

Samlet set er 90.923 registreret smittet i Sverige under coronaudbruddet.

Enligt bt.dk

Det är väl fredagens siffror!
Citera
2020-09-28, 22:34
Medlem
Antal smittade man råkar hitta betyder absolut ingenting om det inte dör folk. Hoppas att ni någon gång kan fatta det.
Citera
2020-09-28, 22:35
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.expressen.se/kvallsposten/dansbandskrisen-total-manga-overvager-sluta/

Inte bara Jonas Gardell som är verklighetsfrämmande, egoistisk och hänsynslös, utan även dansbanden verkar det. Visst, jag förstår deras ekonomiska situation - men det råder en pandemi nu. Till dansbandsmusik dansar man pardans - vanligen foxtrot och bugg. Foxtrot - då är man MYCKET nära varandra, tätt intill, och har lång tid på sig att dra i sig varandras luftrörsbasilusker. Bugg - då är man inte lika nära varandra hela tiden (dock vid vissa turer), men å andra sidan går det fort, man blir andfådd och flåsar och svett och spott skvätter. Det är svårt att tänka sig andra aktiviteter (som utövas publikt ) som skulle kunna sprida smittan så effektivt.

...och att de skulle kunna hålla konsert i stället, för upp till 500 personer om det bara tilläts - är rent önsketänkande. Dansbandsmusik duger att dansa till, men de skulle definitivt inte få ihop 500 personer vid ens ett enda tillfälle, som skulle vilja sitta stilla och lyssna på det i en konsertsal.

Och förslaget, att bara etablerade par skulle få komma till dansen, och endast dansa med varandra under hela kvällen - faller också platt. Dels är det diskriminerande mot alla ensamstående och ensamma. Och dels så går många till dessa tillställningar, just för att försöka hitta en partner.
Citera
2020-09-28, 22:36
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag får alltså en källa från kvinnan där det främsta argumentet mot Ivor Cummins data från denne Daniel Berglund är att jag ska googla hans namn. Inte ett enda försök att själv presentera den datan som enligt dem själva är korrekt.

Gråtinlägg ser du dag in och dag ut. Om du inte ser det kan jag inte hjälpa dig Onkel.

Och jag googlade Ivor Cummins och kom fram till att det är en väldigt intelligent man med en tung meritlista och således väldigt trovärdig. Uppmanar alla att göra det och bilda sin egna uppfattning istället för att lyssna på känslostyrda kvinnor och ”Daniel Berglund” från karolinska.

Nu får du ge dig, jag citerade en artikel där det viktiga vilket jag ville belysa var att våra grannländer inte hade särskilt svår influensasäsong. Det var kärnan i diskussionen.

Jag föreslår att du går tillbaka och läser mina inlägg igen, alternativt tränar lite mer på läsförståelse. Du bildar dig ju absolut inte någon egen uppfattning utan sväljer allting som Tegnell och FHM säger med hull och hår.
Citera
2020-09-28, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/kvallsposten/dansbandskrisen-total-manga-overvager-sluta/

Inte bara Jonas Gardell som är verklighetsfrämmande, egoistisk och hänsynslös, utan även dansbanden verkar det. Visst, jag förstår deras ekonomiska situation - men det råder en pandemi nu. Till dansbandsmusik dansar man pardans - vanligen foxtrot och bugg. Foxtrot - då är man MYCKET nära varandra, tätt intill, och har lång tid på sig att dra i sig varandras luftrörsbasilusker. Bugg - då är man inte lika nära varandra hela tiden (dock vid vissa turer), men å andra sidan går det fort, man blir andfådd och flåsar och svett och spott skvätter. Det är svårt att tänka sig andra aktiviteter (som utövas publikt ) som skulle kunna sprida smittan så effektivt.

...och att de skulle kunna hålla konsert i stället, för upp till 500 personer om det bara tilläts - är rent önsketänkande. Dansbandsmusik duger att dansa till, men de skulle definitivt inte få ihop 500 personer vid ens ett enda tillfälle, som skulle vilja sitta stilla och lyssna på det i en konsertsal.

Och förslaget, att bara etablerade par skulle få komma till dansen, och endast dansa med varandra under hela kvällen - faller också platt. Dels är det diskriminerande mot alla ensamstående och ensamma. Och dels så går många till dessa tillställningar, just för att försöka hitta en partner.

Åh nej! Sång och dans, sånt som ger glädje och lyser upp ens vardag. Sånt kan vi inte ha!
Citera
2020-09-28, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nu får du ge dig, jag citerade en artikel där det viktiga vilket jag ville belysa var att våra grannländer inte hade särskilt svår influensasäsong. Det var kärnan i diskussionen.

Jag föreslår att du går tillbaka och läser mina inlägg igen, alternativt tränar lite mer på läsförståelse. Du bildar dig ju absolut inte någon egen uppfattning utan sväljer allting som Tegnell och FHM säger med hull och hår.

Fram till att du producerar den data du påstår dig ha sett och styrker att våra grannländer inte hade svårare influensasäsong 2019 än oss så kommer jag inte svara på innehållet i dina inlägg. Jag orkar inte med dina känslostyrda innehållslösa utspel. Med andra ord: bemöda dig inte förän du producerat något av värde.
Senast redigerad av AusnahmeMensch 2020-09-28 kl. 23:08.
Citera
2020-09-28, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag tänker på de allra yngsta i den gruppen, de går nog inte på så många fester?

Fast då får man väl dela upp det mer än 10-29. Jag gissar att de allra flesta helt enkelt är 18-29. Dvs inte barn.
Citera
2020-09-28, 22:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Åh nej! Sång och dans, sånt som ger glädje och lyser upp ens vardag. Sånt kan vi inte ha!

Men - nu verkar du ju helt borta..? Vid stora, allmänna pardanstillställningar, dit folk anländer från alla håll, och bjuder upp främmande, är det inte fråga om OM det smittar, utan HUR MÅNGA som smittas varje kväll.

Du kan väl sätta på en skiva och dansa hemma..? Tills vidare. Titta på instruktionsvideos på Youtube, grip en kvast, och öva kavaljerens steg så att de sitter som ett rinnande vatten sedan!
Citera
2020-09-28, 22:45
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Jo du har rätt,

fast händelseutvecklingen i Italien hände före händelseutvecklingen i Sverige

och det är samma virus,

andra länder drog andra slutsatser i samma situation.

Citat:
Ursprungligen postat av aw
Kanske. Men det känns som att drevet hade större framgång i andra länder.

Rätt vad det var så tyckte vetenskapsmännen det som media och politiker redan hade tyckt i några veckor.
Frågan är om epidemiologerns genuint ändrade åsikt, eller om de följde strömmen för att slippa stå i skottlinjen.

Italien var före, ja, men de andra länderna i Europa började inte stänga ner förrän den tolfte mars. Det är det tidigaste datum som man realistiskt kunde förvänta sig att även Sverige agerade med en lockdown. Men det var alldeles för sent för Sverige redan då.

Den tolfte mars hade Sverige uppskattningsvis 45,000 fall (om man räknar baklänges från den eftersläpande tvåveckors-dödssiffran den 26:e mars). Norge hade runt 4,500 fall då. Danmark runt 13,500. Finland ynka 1,700 fall. Det är stor skillnad.

Sverige var mycket hårdare drabbat den tolfte mars. Det kanske är vårt eget fel att det blev så, men så var det.

Det är exakt samma kurva, samma förlopp, antal smittfall:
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-03..2020-04-18&country=SWE~NOR&region=World&casesMetric=true&i nterval=total&hideControls=true&smoothing=0&picker Metric=location&pickerSort=asc

Med justering för att Norge har en mindre befolkningsmängd så låg Norge sämre till:
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-03..2020-04-18&country=SWE~NOR&region=World&casesMetric=true&i nterval=total&hideControls=true&perCapita=true&smo othing=0&pickerMetric=location&pickerSort=asc

Nej. Sverige var inte värre drabbat än Norge

den 12/3 enligt de officiella siffrorna,

Norge var värre drabbat än Sverige.

EDIT: 12/3 https://www.svd.se/oslo-stanger-alla-skolor

"Gränsen nu är stängd sen den 16 mars" gränsen mot Sverige
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/norge-vill-kunna-ha-gransen-stangd-hela-sommaren
Senast redigerad av gloffgloff 2020-09-28 kl. 22:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in