2020-09-28, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 39-101
Nej det kan det inte göra. Massa och hastighet är för liten för att kunna göra skadan. Sedan är skadan på sidan av skrovet och ej under. För att det skulle vara en utmattnings skada så skulle nog bogvisiret behöva slå på samma ställe många gånger för att ett hål ska uppstå. Helt orimligt.

För någon vecka sen hade du en olycka med en viss Finlandsfärja som gick på en flytboj och slog hål på skrovet va det bara ljug?? Kanske en ubåt???
Citera
2020-09-28, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Absolut det tror jag också...
Eventuellt hängt kvar en en vajer och hängt med en bit under färden...
Då kan det slå hål på skrovet

Enligt dig, men inte enligt experter. Vad lutar du dig på? Vet du hur saker i metall utan luft med vikt 55 ton beter sig i vatten?
Citera
2020-09-28, 21:05
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Jaså? Byggda för att ramma kryssningsfartyg? Varför skulle man slösa resurser på det när de kan sänka fartyg på andra sätt. Rent trams..
1. Kan ha varit en olycka med en ubåt
2. En torped lämnar större spår efter sig

Jag är inte övertygad om ubåten men det måste undersökas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Enligt dig, men inte enligt experter. Vad lutar du dig på? Vet du hur saker i metall utan luft med vikt 55 ton beter sig i vatten?

Vet du??
Har du provat??
Det är Nog något man kommer simulera nu med datorer och diverse uträkningar
Citera
Medlem
Snaidistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faordig
Tack för svar. Vet du om det var några befäl ombord på olycksnatten som seglade NordEstonia på den tiden?

Det var några svenskar inom intendenturen som hade varit på nordan. Facket stämplade ju svenskarna som svartfötter när de gick över till estnisk flagg på Estonia tyvärr. Ingen av dessa överlevde.
Citera
2020-09-28, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmox
Att allt som hittills kommit fram varit lögn är det inte många som tvivlat på, men orsaken till mörkläggningen måste ju ha varit väldigt stark. Kan det ha med de hemliga militära transporterna ombord och något land med flit sänkt Estonia för att sedan skylla allt på bogvisiret?

Obs! gammal artikel från 2004 och uppdaterad 2011.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rLlooA/estonia-smugglade-militar-utrustning

Något stämmer inte här..

Att fartyget kan ha använts för smuggling kan naturligtvis inte uteslutas. Men det förklarar inte varför man sänker det med hundratals passagerare ombord. Ville man stoppa smugglingen hade det väl funnits bättre sätt. Jag har mycket svårt att tänka mig att svenska regeringen skulle kunna fatta ett sådant beslut, även om mitt förtroende för dem är mycket lågt. Det enda land i närområdet som möjligen skulle kunna utföra en sådan operation är Ryssland, men vad skulle motivet vara i så fall? Hade Sverige kommit över någon hemlig utrustning som Ryssarna absolut inte ville skulle hamna i Svenska händer?
Citera
2020-09-28, 21:07
Medlem
39-101s avatar
Citat:
För någon vecka sen hade du en olycka med en viss Finlandsfärja som gick på en flytboj och slog hål på skrovet va det bara ljug?? Kanske en ubåt???

Nej det var en isboj, dessa finns ej där Estonia förliste.
Citera
Avslutad
Foliehatt på.

Min känsla är att dessa nya uppgifter känns som ännu ett villospår och avledning. Årsdag och allt. Så länge det håller sig till att Sverige och Estland träter på varandra så kan locket fortsätta ligga på angående vad som egentligen hände. Svenska staten får bära hundhuvudet och löpa gatlopp i media för att skydda högre internationella makter.

Icke fan var det en ubåtsolycka eller en olycka över huvud taget i alla fall hur det än ligger till. Det är jag övertygad om.

Jag litar inte på någon teori angående detta. Känns mest som att svenskarna och esterna skyller ifrån sig på varandra och båda försökt koppla det till ryssen på ett eller annat sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Allt tyder på att Estonia rammades av en rysk ubåt typ VII Nosyr´.
Då ett hemlig projekt under test.

Bilder och fakta: https://www.quora.com/What-was-the-saw-like-structure-on-the-bow-of-a-Type-VII-U-boat-for

Varför skulle svenska staten uppenbarligen försöka mörka det? Ifall det nu som sagt inte handlar om smugglingen av gammal sovjetisk militärteknologi till väst åren efter Sovjets kollaps.

Jag är annars den förste som misstänker Moskva när sådana här skumheter inträffar, men den här gången är jag inte så pigg på att ropa björn.

Kan alla inblandade parter som skyllt ifrån sig på varandra genom åren egetligen hela tiden varit överens om att förvilla och förhala?

Foliehatt av.
Citera
Medlem
Det kan ju vara en ubåt som istället för att medvetet köra in i Estonia avfyrat en ”blind” torped för att explosionen skall utebli. Om jag har för mig rätt är dessa torpeder istället fyllda med betong. Kan det vara så att en sådan torped i rätt hastighet, säg 40 knop, gör ett sådant hål? Det känns spontant som att den inte kommer gå igenom skrovet men den kan nog absolut göra en reva för att därefter sjunka till botten ganska omedelbart. Inga källor men mer personliga spekulationer. I min värld är det rimligare än att medvetet försöka sänka en kryssningsfärja genom att köra in i den.
Citera
2020-09-28, 21:08
Medlem
undercover-racists avatar
Om det var en ubåt, blir det inte allvarliga skador på ubåten också vid en sådan kollision?
Citera
2020-09-28, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 39-101
Nej det var en isboj, dessa finns ej där Estonia förliste.

Nej men det vart hål i skrovet
Citera
2020-09-28, 21:09
Medlem
Citat:
Vet du??
Har du provat??
Det är Nog något man kommer simulera nu med datorer och diverse uträkningar

Ja det sjunker, finns inget att simulera eller ens fundera över, på sin höjd skulle det kunna sluta in luft typ som om du lägger en burk ovanpå vattenytan, men den kantrar direkt och i det här fallet har inte visiret former som möjliggör det och vattnet var väl som vi alla är överens om allt annat än lugnt.. Vet du hur tjock den här vajern du tror ska palla att släpa runt 55 ton i 14 knop är? Och hur rejäl infästningen i själva skrovet måste vara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in