2020-09-28, 15:14
Medlem
Som jag förstått det ät genus socialt betingat och kön biologiskt.

Men det är verkligen en enda röra nu...

Kolla denna debattartikeln:

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/nAgKJx/dags-att-vaga-prata-om-hormonhjarnan

Citat:
Det har visat sig att antalet deprimerade antalet pojkar och flickor är detsamma fram till att de fyller 11–13 år, alltså hamnar i puberteten. Efter det ökar antalet markant för flickorna.

Ändå:

Citat:
Debattören: Genusskillnader gör att kvinnor mår sämre än män

Det är ju rimligen en könsskillnad och inte en genusskillnad som slår igenom i puberteten?

Nu är debattören medicinsk journalist, men jag tycker hon borde begripa vad orden betyder??!!!

Skriver hon genus för att slippa få skit från likhetsfeminister, som ju inte accepterar könsskillnader och framförallt inte för diagnosen depression??

"Hormonhjärnan" som hon nämner är ju en könsskillnad och att denna skillnaden finns leder ju bort från likhetsfeminismen.

Eller är jag ute och cyklar??
Citera
2020-09-28, 18:41
Medlem
Jo det borde ha stått könsskillnader men kan förstå att hon skriver genusperspektiv på utbildningen då mannen oftast är medicinsk förebild/norm,
vilket kan få medicinska konsekvenser för kvinnor.

Men det är ju bara ett debattinlägg på Aftonbladet så även om hon är medicinsk journalist så kanske det bara är tanklöshet eller ett skrivfel, behöver ju inte vara någon konspiration bakom.
Citera
2020-09-28, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poludnitsa
Jo det borde ha stått könsskillnader men kan förstå att hon skriver genusperspektiv på utbildningen då mannen oftast är medicinsk förebild/norm,
vilket kan få medicinska konsekvenser för kvinnor.

Men det är ju bara ett debattinlägg på Aftonbladet så även om hon är medicinsk journalist så kanske det bara är tanklöshet eller ett skrivfel, behöver ju inte vara någon konspiration bakom.

Är verkligen mannen fortfarande medicinsk norm år 2020? Det verkar lite tveksamt.

Att skriva om att det finns könsskillnader mellan manlig och kvinnlig hjärna är väl fortfarande väldigt kontroversiellt, och det är likhetsfeminismen som gjort det kontroversiellt och tystat diskussioner och kunskapsbyggande.

Det faktum att fler kvinnor är deprimerade brukar ofta föras fram som ett bevis på patriarkatet och hur svårt kvinnor har det med livspuzzlet.

Så det är en ganska kontroversiell artikel.

Men visst, det kan vara ett slentrianfel.
Citera
2020-09-28, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Är verkligen mannen fortfarande medicinsk norm år 2020? Det verkar lite tveksamt.

Att skriva om att det finns könsskillnader mellan manlig och kvinnlig hjärna är väl fortfarande väldigt kontroversiellt, och det är likhetsfeminismen som gjort det kontroversiellt och tystat diskussioner och kunskapsbyggande.

Det faktum att fler kvinnor är deprimerade brukar ofta föras fram som ett bevis på patriarkatet och hur svårt kvinnor har det med livspuzzlet.

Så det är en ganska kontroversiell artikel.

Men visst, det kan vara ett slentrianfel.

Jag bara antog att det fortfarande är så i praktiken även om diskussionen länge funnits och jaha, för mig är det inte det minsta kontroversiellt men så är jag ju ingen likhetsfeminist heller, snarare motsatsen.
Senast redigerad av Poludnitsa 2020-09-28 kl. 20:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in