2020-09-28, 20:00
Medlem
Vintergrisens avatar
Lite kul att många här "vet" precis vad som hände, men ändå kommer med olika förklaringar...

Vad jag undrar är följande. Om vi nu antar att hålet i skrovet uppkom under olycksnatten och bidrog till att Estonia sjönk, hur förklarar det vad som hände med bogvisiret? Om jag inte fått saker helt om bakfoten ska bogvisiret ha hittats en bra bit från resten av vraket och till på köpet med synliga skador.

Så, ni som hävdar att hålet i skrovet är av betydelse, oavsett om det orsakats av något utanför eller inuti Estonia, vad är era tankar om bogvisiret? Slets det faktiskt loss eller är det en efterhandskonstruktion och om det slets loss skulle ett hål i sidan kunna bidra till det?
Citera
Medlem
Knastrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeaScout
Det märks att du är totalt okunnig inom detta område ! och många andra här som tror sig veta vad som hände och går på detta idiotiska prat om ubåtar som rammar fartyget, om något skulle ramma fartyget skulle det uppstå en lång reva längs fartygets sida, fartyget hade en fart av 14 knop och om något träffar fartygssidan i den farten, så skulle det inte bara bli ett hål.

Det är en teori. Men har sett fartygskollisioner på youtube som ser totalt förödande ut där det ser ut som och låter som att halva skroven på båda båtarna borde vara helt bortslitna, men sen ser man bara ett relativt litet hål när båtarna går isär och inga synliga repor eller något.

Kanske hade ubåten upptäckt kollisionskursen och lagt i backen redan innan kollisionen? Kanske hjälpte kollisionen ubåten att helt vända bakåt istället för att backen bara verka som bromsar? Kanske slogs ubåten runt på ett horisontellt plan av smällen och vred sig bort från Estonias skrov?

Jag har i alla fall svårt att se eventuell avsaknad av repor som bevis för att det omöjligt kan ha förekommit någon kollision. Hörde någon expert som trodde att hålet var orsakat av sten på botten snarare än kollision baserat på avsaknad av repor. Men är det bara jag som tycker att det är ännu konstigare om att glida på botten mot en sten inte orsakar några repor? Samt att stenen tycks ha försvunnit?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Tänk va alla foliehattar skall spekulera nu om olika konspirationer som kan ha inträffat😀😀
För att någon tycker sig se ett hål på skrovet

I det här fallet så känns det mest befriande att folk är kritiska och inte sväljer högst diskutabla förklaringar i denna enorma katastrof som tog så många människor.
Citera
2020-09-28, 20:01
Medlem
pantherTypeGs avatar
Intressant nu när man ser dokumentären att dom andra skeppen i närheten klarade sig utmärkt trots stormen
Citera
Medlem
wedonthavetimes avatar
Möjligt händelseförlopp:
Då Estonia under radarn ofta användes av militären för att frakta militärt material så fick hon eskort av u-båt den aktuella natten. Militär personal ombord på estonia hade kontakt med u-båten.

Det börjas höra smällar av bogvisiret som slås mot skrovet då låskilarna har lossnat. Militärens personal ombord på Estonia omber u-båten att gå upp till nära-ytläge för att inspektera. Bogvisiret lossar strax efter och innerrampen faller ner. Vatten forsar in på däck och kaptenen gör en kraftig gir åt höger för att lägga sig i en riktning där vågorna ej slår mot fören.

Ubåten som eskorterar Estonia hinner ej korrigera rutten och kolliderar med högersidan av skeppet.
Citera
Medlem
39-101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeaScout
Det märks att du är totalt okunnig inom detta område ! och många andra här som tror sig veta vad som hände och går på detta idiotiska prat om ubåtar som rammar fartyget, om något skulle ramma fartyget skulle det uppstå en lång reva längs fartygets sida, fartyget hade en fart av 14 knop och om något träffar fartygssidan i den farten, så skulle det inte bara bli ett hål.

Ja jag har erkänt att jag ej är någon fartygs ingenjör. Och jag har ej heller skrivit att det måste vara en ubåt. Men något har gjort hålet. En kollision med något borde ha skett. Dock tror jag ej att det är en torped.
Citera
2020-09-28, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rambo77
Är det så? Intressant, dela med dig av vittnesuppgifter tack Haverikommission som källa, jojo.... Samma kommission som slängde ner bulten till atlantlåset för bogvisiret för att det var för tungt.... lägg ner Bladstall

Obegripligt att man kan bli så korrumperad..
Citera
2020-09-28, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Intressant nu när man ser dokumentären att dom andra skeppen klarade sig utmärkt trots stormen

Det har pratats om i tidigt skede kapten på Estonia var den enda som valde få för full maskin trots vädret, och det va förmodligen orsaken att bogvisiret slets loss
Citera
2020-09-28, 20:03
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Det har pratats om i tidigt skede kapten på Estonia var den enda som valde få för full maskin trots vädret, och det va förmodligen orsaken att bogvisiret slets loss
Och hål i skrovet ?
Citera
2020-09-28, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Möjligt händelseförlopp:
Då Estonia under radarn ofta användes av militären för att frakta militärt material så fick hon eskort av u-båt den aktuella natten. Militär personal ombord på estonia hade kontakt med u-båten.

Det börjas höra smällar av bogvisiret som slås mot skrovet då låskilarna har lossnat. Militärens personal ombord på Estonia omber u-båten att gå upp till nära-ytläge för att inspektera. Bogvisiret lossar strax efter och innerrampen faller ner. Vatten forsar in på däck och kaptenen gör en kraftig gir åt höger för att lägga sig i en riktning där vågorna ej slår mot fören.

Ubåten som eskorterar Estonia hinner ej korrigera rutten och kolliderar med högersidan av skeppet.

Vad hände med ubåten och dess besättning? Ligger de också på havets botten..?
Citera
Medlem
Zloths avatar
Jag är helt säker på att makthavarna döljer någonting. Det hände för mycket konstiga saker på 90-talet för att man inte ska kunna dra den slutsatsen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
I det här fallet så känns det mest befriande att folk är kritiska och inte sväljer högst diskutabla förklaringar i denna enorma katastrof som tog så många människor.

Ja men det finnes väl motta med vad man skall tro eller inte tro på....
Tror någon fullt allvar att stora delar av regeringen skulle mörka över 800 människors död???😀😀😀
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in