2020-09-28, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Hur får du det att visiret som väger x antal ton kunnat flyga bakåt och skapa det hålet?
Eller hur ett hål kan komma ac en lerbotten?
Skadan verkar inte komma från en kollision med nått annat fartyg iaf, inte ubåt heller.
Vad finns under lerbottnet?
Tror du att visiret sjönk direkt?
Citera
2020-09-28, 19:00
Medlem
39-101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaidisten
Ja

Borde inte du vara väldigt intresserad av sanningen då? Jag har en god vän vars farföräldrar omkom på Estonia. Och han följer detta med stort intresse och vill veta sanningen.
Citera
2020-09-28, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Fast du har ingen aning om vilken hastighet den kolliderat med, rätt avgörande.

Menar du att något eventuellt annat fartyg haft närmast samma bäring och hastighet som MS Estonia?
Citera
2020-09-28, 19:01
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Båten krängde till, det stämmer, dock var det ju kraftig sjögång i flera timmar. De sista krängningarna var även olika de föregående under kvällen. Enda avvikande ljudet som hördes var ett högt metalliskt "klonk" när bogvisiret träffade bulben.
Även om du vill att något annat hade hänt så är det inte så.

Du kan inte uttala dig som om det vore sanning om du inte kan styrka det.
Du vet lika lite som oss andra och tydligen ser väldigt många inkl regeringar och experter på dessa uppgifter med intresse "good or bad"
Jag vill veta vad som hände, inte att jag vill att det skett på ett speciellt sätt
Citera
2020-09-28, 19:02
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Både sanningen och båten måste komma upp till ytan både för anhöriga och miljöns skull, det får kosta vad det kosta vill.

Vad tror du att du och dom ska få för svar?

Det här ett politiskt spel riggat av Sverige och Estland.
För Sveriges del så handlar det om att få bort fokus ur inrikes och då gäller som alltid trummandet om den lede Fi, Ryssland.
Har du aldrig reflekterat över att precis allt här i landet landar i ett antiklimax?
Dom kommer inte att komma fram till några som helst avgörande fynd.
Det blir så och att du blir enbart besviken, igen.
Citera
2020-09-28, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Estlands före detta Estoniautredare uppger nu att färjan förmodligen förliste efter att ha krockat med en svensk ubåt. Det är något som de svenska myndigheterna sedan ska ha mörkat i 26 år.

https://www.friatider.se/estoniautredaren-krock-med-svensk-ubat-sankte-formodligen-fartyget
https://tv.postimees.ee/7072599/margus-kurm-toenaoliselt-pohjustas-laevahuku-kokkuporge-rootsi-allveelaevaga
Kan ju säga så här att jag gjorde lumpen när Estonia förliste...
Något senare fick vi som vaktstyrka ett larm om en ubåt som skulle gå i nödhamn på grund av dåligt väder. Vag info - det visade sig senare att det rörde sig om var en transport av en ubåtssektion på väg mot Karlskorna, bogserad på pråm, som på grund av uselt väder fick lägga sig vid kaj. Oavsett fick vi gå vakt under ett dygn i en liten militär hamn tills vädret blivit bättre. Sektionen var insvept i presenningar så det gick inte att se exakt vad det rörde sig om. Och jo - man kan (kunde) plocka isär ubåtar i sektioner - samma sektioner som de byggdes i - för att skicka iväg de olika delarna på service/reparation. Där har alla ni konspirationsteoretiker något att bita i.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 39-101
Både ja och nej, vet inte hur avancerade mätsystem dom hade på den tiden. Men det kan ha suttit sensorer i det vattentäta tryckskottet. Och som vittnen säger så hördes en smäll och en ”knuff”.

Detta borde även personal reagerat på. Och meddelat kaptenen.

Bryggan hade reagerat och skickat besättning för att undersöka
Citera
Medlem
Snaidistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 39-101
Borde inte du vara väldigt intresserad av sanningen då? Jag har en god vän , vars farföräldrar omkom på Estonia. Och han följer detta med stort intresse och vill veta sanningen.

Självfallet, sanningen är ju att utslitet material kombinerat med dåligt sjömanskap orsakade olyckan.
Detta är sanningen, oavsett vad månglare försöker få folk att tro.
Senast redigerad av Snaidisten 2020-09-28 kl. 19:05.
Citera
2020-09-28, 19:06
Medlem
HRTs avatar
Detta förklarar den tidens regering och deras stora önskan att förhindra all genomlysning av orsaken. Att gjuta in fartyget i betong för att helt försäkra sig om att sanningen ska komma fram.
Så många vittnen och information om vapentransporter ombord. Idag vill ingen av de tidigare som var ansvariga för detta berätta. Det luktar stort förtroende ras för Svensk politik och deras ovilja att få svar. Allt tyder väl på att vår regering för tiden faktiskt vet vad som skedde.
Politikerna var först inställda på bärgning men efter dykningar var det locket på direkt.
Citera
Medlem
Knastrass avatar
Citat:
Ja

Nu börjar det bli intressant. Har du någon minnesbild av ljudet som antas varit bogvisiret som lossnade? Du upplevde inga skakningar eller krängningar vid tillfället som avvek från hur båten agerat hela resan i vågorna?

Jag baserar främst mina spekulationer på diplomaten som beskriver kollision med krängningar och skrapljud. Många vill nog påstå att det var ljudet från när bogvisiret lossnade alternativt att det var en kollision som förklarats som ljudet av att bogvisiret lossnade. Hade varit intressant med så detaljerad beskrivning som möjligt.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
En sak kan man nog säga säkert och det är att ett hål vid vattenlinjen mitt på sidan på båten inte hade gett det skjunkförlopp som vi hade.

Då hade båten sjunkit mer som rakt ner. Ungefär som Titanic, eller Andrea Doria.

Detta att den på bara 15 minuter i princip lägger sig på sidan tyder istället starkt på massor av vatten på bildäcket, precis som det var.
Citera
Medlem
eliizars avatar
Enligt vittne som var bland de första upp på däck vittnar om någonting VITT som rörde på sig.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yRvMdJ/overlevaren-carl-eric-jag-sag-nagot-stort-i-vattnet

Natoubåt:
https://www.jallai.se/wp-content/uploads/2013/01/3GST9-uv.jpg

Uppgifter finns tydligen också om att en natoubåt reparerades någon vecka efter katastrofen för förskador.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in