2020-09-28, 16:46
Medlem
Normalsaltatsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Du verkar vara lite enkelspårig.

Lycka till med det.
Du verkar lite eljest, lycka till du med.. ps du hittar billig folie på Biltema
Citera
Medlem
Finns det några bilder på det ”lösa” bogvisiret på botten?

Alla här i tråden tar historien om bogvisiret som sanning. Inget konstigt. Det är vad vi alla fått lära oss.

Men.

Jag kan inte hitta några bilder på bogvisiret på botten.

De bilder jag kan hitta är datoranimerade, skisser och fotografier endast på bogvisiret på land eller när det kommer ur vattnet.

Rent krasst så är det ju inte bevis på att bogvisiret lossnade/öppnades.

Någon som har någon information/bilder som styrker bogvisir-historien?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kontraktsbrottt
Alldeles oavsett vad som skett måste fartyget bärgas oavsett kostnad. Annars kommer vi fortsätta prata om det om 50 år.

Tror inte en bärgning visar mer än vad man nu redan vet. Undersöka det nyupptäckta hålet kan man göra där hon ligger. Det som behövs är en djupdykning i de hemliga arkiven. Men där kommer staten fortsätta att mörka. Nu är det Löfvens uppgift att se ut som man är välvillig samtidigt som man skapar nytt snömos för att mörka sanningen. Men med så många inblandade kanske det uppstår nya läckage. I statsapparaten den här gången.
Citera
2020-09-28, 16:47
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitfields
teorierna om hemliga transporter känns långsökta eftersom det aldrig går att få folk att hålla en hemlighet. Har någon hört att tre personer kunnat hålla en hemlighet?
Svenska staten och en MI6 agent har bekräftat det...
Citera
2020-09-28, 16:48
Medlem
Starbacks avatar
Myndigheterna har tagit så många mystiska turer runt estoniakatastrofen att man anammar nästan vilken konspiration som helst. Det där stackars bogvisiret har länge nog fått bära skulden för olyckan. Jag ska strax förklara varför.

Tydligt är att svenska armen konspirerade med sin estiska dito att till sverige föra ut avancerade ryska försvarshemligheter Innan ryssarna hann hämta hem dem. Det var mycket naivt av båda försvarsmakterna att tro att detta skulle kunna lyckas utan att ryssarna fick nys om det. Dom hade säkert stenkollen hela tiden. Två transporter av militärutrustning till Svedala med just Estonia har redan erkänts från båda länderna. Den aktuella resan har man tigit om som muren.

Formodligen var det riktiga militära godbitar som fick fötter den dan.
Ryssarna som patrullerar åtminstone Östersjön med sin flotta Hade ju alla möjligheter att stoppa stölderna med våld om så behövdes. Och så gjorde man det.

Jag är övertygad om att båda de dominerande stormakterna har U-båtar med murbräckor för att snabbt sätta in i skarpa lägen just för att sänka fiendefartyg. Dessa monster kom nu väl till pass. Medvetna om att offret inte skulle utreda eftersom det skulle avslöja deras eget skumrask skred man till verket - fullskaligt och med avsedd efekt.

Jag förstår nu varför det var så viktigt att gjuta in katastroffartyget i cement. Då hade dom kunnat dra sin suck av lättnad. Nån ingjutning tilläts aldrig eftersom det var dybotten på haveriplatsen och inget berg eller sten inom synhåll så långt ögat nådde. Osis.
Citera
2020-09-28, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Normalsaltatsocker
Du verkar lite eljest, lycka till du med.. ps du hittar billig folie på Biltema

Men folie.

Vi vet ju båda att vi pratar om den för många nya kunskapen om att svenska försvaret transporterade ryskt militärt material på Estonia.

Du tjatar på om definitionen av smuggling.
Citera
2020-09-28, 16:49
Medlem
Citat:
teorierna om hemliga transporter känns långsökta eftersom det aldrig går att få folk att hålla en hemlighet. Har någon hört att tre personer kunnat hålla en hemlighet?

»Ombord på Estonia under olycksnatten ska det ha funnits två större lastbilar med utsmugglad vapenteknologi från [atomubåtsbasen] Paldiski. Bevakade av tre soldater och en sergeant skulle de ha kommit till Tallinns hamn under dagen och varit de sista fordonen som kördes in på bildäck närmast fören.«

https://kvartal.se/artiklar/den-militara-smugglingen-pa-estonia-nar-visste-regeringen/
Citera
2020-09-28, 16:50
Medlem
SweKingCalles avatar
Om jag minns rätt så ville några gjuta in fartyget i betong, någon som minns ?

Det hade ju varit bra att gjuta in skeppet om det nu ligger något skumt bakom ?
Citera
2020-09-28, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Om jag minns rätt så ville några gjuta in fartyget i betong, någon som minns ?

Det hade ju varit bra att gjuta in skeppet om det nu ligger något skumt bakom ?

Stämmer bra. Svenska regeringens eget förslag.
Citera
2020-09-28, 16:53
Medlem
5549s avatar
Citat:
Oaktat detta fall, en otroligt korkad fråga. Det du inte vet kanske du inte vet pga att det hålls hemligt.
Citera
2020-09-28, 16:54
Medlem
https://www.friatider.se/estoniautredaren-krock-med-svensk-ubat-sankte-formodligen-fartyget

Vad tror ni om denna teori? Estländarna verkar ju tro på den.
Citera
2020-09-28, 16:54
Medlem
Uteliggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Finns det några bilder på det ”lösa” bogvisiret på botten?

Alla här i tråden tar historien om bogvisiret som sanning. Inget konstigt. Det är vad vi alla fått lära oss.

Men.

Jag kan inte hitta några bilder på bogvisiret på botten.

De bilder jag kan hitta är datoranimerade, skisser och fotografier endast på bogvisiret på land eller när det kommer ur vattnet.

Rent krasst så är det ju inte bevis på att bogvisiret lossnade/öppnades.

Någon som har någon information/bilder som styrker bogvisir-historien?

Intressant teori!

Här är det en överlevare som påstår att ingen bryr sig om vad han INTE sett när han tittade just där hålet uppstod
"stod ute på däck i över en timma och tittade där det nya hålet nu har hittats."

https://sverigesradio.se/artikel/7563174
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in