2020-09-27, 22:38
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inge.Smart
Har inte tid att följa med i denna tråd hela tiden. Gör i stället lite nedslag då och då.
Nu hittade jag detta inlägg.
Vad är det för nivå i tråden numera? Är det ingen som reagerar på detta? Håller ni "alarmister" med om denna användares åsikter?

Du klippte bort mitt inlägg. Du som förnekare tycker naturligtvis det är lämpligt att Sveriges statsepidemiolog mitt i en pandemi gör uttalandet att ”En ganska liten siffra jämfört med många andra sjukdomar” när 1.000.000 människor dött?

Skamligt uttalande för att komma från ett statepidemiolog under en pandemi. Många galna uttalanden har vi fått från FHMs kommunikatör Anders Tegnell, detta var nog hans grövsta övertramp.

Citat:
”En ganska liten siffra jämfört med många andra sjukdomar”

Vad är det han försöker tona ned, den vidrige psykopaten?

Är nästan 6000 döda svenskar också ”en ganska liten siffra jämfört med många andra sjukdomar”?

Kan du inte säga det rakt i ansiktet på de anhöriga till offren?

Skamligt och empatilöst uttalande av en statsepidemiolog mitt i pandemi.

AVGÅ TEGNELL DIN VIDRIGA PSYKOPAT.
Citera
2020-09-27, 22:39
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Absolut, kan jag hålla med om. Men sannolikt var han kraftigt antastad av journalister. Vi vet inte heller exakt hur det gick till, kanske sade han det i desperation, efter att sagt "inga kommentarer" 20 gånger, men frågorna fortsatte hagla.
Haha. Är han en sådan liten vekling tror du. Ja kanske, men han borde kunna sköta sitt jobb och inte ljuga folket i ansiktet bara för att journalister pressar honom.
Citera
2020-09-27, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Haha. Är han en sådan liten vekling tror du. Ja kanske, men han borde kunna sköta sitt jobb och inte ljuga folket i ansiktet bara för att journalister pressar honom.

Har du aldrig sagt något ogenomtänkt på ditt jobb i ditt liv?
Citera
2020-09-27, 22:42
Medlem
Inge.Smarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Du klippte bort mitt inlägg. Du som förnekare tycker naturligtvis det är lämpligt att Sveriges statsepidemiolog mitt i en pandemi gör uttalandet att ”En ganska liten siffra jämfört med många andra sjukdomar” när 1.000.000 människor dött?

Skamligt uttalande för att komma från ett statepidemiolog under en pandemi. Många galna uttalanden har vi fått från FHMs kommunikatör Anders Tegnell, detta var nog hans grövsta övertramp.
Den som skriver "AVGÅ TEGNELL DIN VIDRIGA PSYKOPAT" dumförklarar sig själv.
Vill du bli tagen på allvar kan du utelämna sådana uttryck i fortsättningen.
Citera
2020-09-27, 22:44
Medlem
gloffgloffs avatar
"Italiensk expert om coronaviruset: Nu förstår vi smittan mer

I flera europeiska länder ökar spridningen av coronaviruset – men i Italien är den fortsatt låg. Att man övervakar, testar och smittspårar alla nya kluster är en del av förklaringen, enligt epidemiologen Flavia Riccardo.

– Vi har sett vad covid-19 kan göra, säger hon."
https://www.dn.se/varlden/italiensk-expert-om-coronaviruset-nu-forstar-vi-smittan-mer/

Har vi tur har de hittat något vi andra kan ta efter.

För vi kunde ju inte lyssna på WHO som sa samma sak i februari

eller på de asiatiska länderna som gjort så hela tiden.
Citera
2020-09-27, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
ja just ja,

vänta .... här ligger den under räkningarna:

"note to self. ange alltid på Flashback när du använder ironi."

glömde mig ikväll. Shit happens.

Och de nya siffrorna? TV4 bör väl ha visat originaldata och inte bara ett kort inslag om 60 % ökning för de med klassrumsundervisning. Klippet verkar ju hänvisa till FHMs siffror där det fanns 29 fall bland gymnasielärare. Hur många av dessa hade klassrums resp inte klassrumsundervisning? 29 fall blir inte många att räkna på...
Citera
2020-09-27, 22:49
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inge.Smart
Den som skriver "AVGÅ TEGNELL DIN VIDRIGA PSYKOPAT" dumförklarar sig själv.
Vill du bli tagen på allvar kan du utelämna sådana uttryck i fortsättningen.

Vad jag skriver på flashback är helt ointressant förutom för dej och några till som läser denna tråd.

Anders Tegnell är kommunikatör på Folkhälsomyndigheten och gör uttalanden som berör 10 miljoner svenskar som genomlever en pandemi.

Uttalandet är smaklöst, skamligt och empatilöst. Han borde få sparken.
Citera
2020-09-27, 22:52
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tycker vi väntar tills dödstalen börjar öka innan vi agerar. Vi gör typ som i våras.

Vänta nu! Agera senare!

Du har väl inte glömt Tegnells verktygslåda? Rätt verktyg vid rätt tillfälle!

Så löd argumentationen när FHM förordade att den svenska Melodifestivalen
med 27 000 besökare på Friends arena, skulle genomföras.

Här på FB var vi ”några stycken” som ansåg det olämpligt.
Citera
2020-09-27, 22:53
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Och de nya siffrorna? TV4 bör väl ha visat originaldata och inte bara ett kort inslag om 60 % ökning för de med klassrumsundervisning. Klippet verkar ju hänvisa till FHMs siffror där det fanns 29 fall bland gymnasielärare. Hur många av dessa hade klassrums resp inte klassrumsundervisning? 29 fall blir inte många att räkna på...

Hur gick det med forskningen om pre-/asymptomatisk smittspridning?

Kom du fram till nåt? Finns det? Eller det är inte statistiskt säkerställt?
Citera
2020-09-27, 22:54
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ursprungligen postat av Urbizzo
Är det bara jag som tycker folk är aningslösa?

Vissa länder klarar "skivan" - dom verkar vara "på" och har koll. Vidtar bra restriktioner.

Men desto mer konstigt att stora moderna länder som redan haft en svår epidemi - nu drabbas igen.

En del drabbas nu värre än första "vågen" - och det är anmärkningsvärt.

Det jag ser händer just nu runt om i världen - är mer oroande än i våras. Oroande för kunskaperna finns nu - och erfarenhet - och ändå sker nu stora utbrott. Även i vår närhet som Nederländerna - ett land som jag ser som mycket medvetet när det gäller sjukvård.

Man kan förstå folk slår dövörat till nu när det tjatats om denna sjuka i ett halvår. Men om man inte tar till mycket kraftiga åtgärder nu - (nästan i sista stund) så kommer vi få ett hemskt bakslag.

Det är ju överallt nu - Iran har sin tredje omgång (tre pucklar på deras dödskurva). Andra har bara en ständigt pågående ökning och ytterligare andra har en tydlig andra våg.

Någon annan som upplever det som aningslös mentalitet?
Håller med dig. Det är som det var något annat?
Kanske det sker en förändring av viruset? Jag antar man forskar mycket på viruset - om det förändras. Men det finns dålig logik i att länder som varit drabbade - nu drabbas än värre?

Kan det vara något i virusets arkitektur (på mikronivå)? Med tiden sker förändring?

Och jag antar länder som förut varit "på" och gjort bra medvetna restriktioner - kommer klara sig bättre även denna gången.

Det finns flera länder som har fler sjuka/döda nu. Israel, Malta, Grekland, Ukraina, Australien, Tjeckien, Rumänien, Marocko, Iran, Argentina, Colombia, Indonesien m.fl

Har du några källor som stödjer de påståendena?
Citera
2020-09-27, 22:55
Medlem
Inge.Smarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Vad jag skriver på flashback är helt ointressant förutom för dej och några till som läser denna tråd.

Anders Tegnell är kommunikatör på Folkhälsomyndigheten och gör uttalanden som berör 10 miljoner svenskar som genomlever en pandemi.

Uttalandet är smaklöst, skamligt och empatilöst. Han borde få sparken.
Tvärtom, det är högst intressant. Jag hoppas på en seriös debatt här eftersom det är en viktig fråga.
Med inlägg som ditt tidigare kan vi lika gärna be att få tråden flyttad till kändisskvaller där kraven på inläggen är lägre.
Din sista formulering höjde dig.
Citera
2020-09-27, 22:55
Medlem
Så skolministern säger att dom kan komma att stänga ner skolorna om det blir en stor ökning av coronaviruset. Men frågan är ju hur länge kommer dom att göra det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in