2020-09-26, 23:15
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nja, att det skulle vara konsensus håller jag nog inte riktigt med om. Tvärtom har väl både WHO liksom amerikanska motsvarigheten till svenska FHM gått ut med att viruset är "airborn transmitted".

Det var det jag reagerade på tisdagens eller torsdagens presskonferens. Tegnell sa att det är viktigt att tvätta händerna även om viruset är luftburet. Och ingen av journalisterna hade frågor på detta.
Citera
2020-09-26, 23:19
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det beror ju på var man är.

Ja man kan sitta i en stuga med en massa ved, mat och några vapen men hur länge är frågan?
Det är bättre att världens problem löses gemensamt istället för inbördeskrig där mat och energi är målet för alla som vill överleva.

Vi är inte där på långa vägar, men i Indien är de där och vi kan hjälpa till med att världsbankerna bjuder på lite mat, inte igår utan nu.
Citera
2020-09-26, 23:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Om jag inte minns helt fel så förklarade Tegnell detta ett tag sen. Han sa att när man sitter nära varandra längre tider så är risken för smitta större än när man tex. är i en butik och är mer i rörelse.

Fast jag tycker ändå att det är en klen förklaring och konstigt förbud eftersom man tillåter folk sitta tex i bussar, t-bana och flyg.

...och på restauranger. Jag hade snarare för mig, att det inte gick att göra något åt affärsidkare, för att de inte går under ordningsstadgan? Det vi behöver är krislagar, så att man snabbt och lätt kan steppa runt de vanliga lagarna (som det kan finnas orsaker till, att de är bra att ha, i vanliga fall) när det är force majeure-läge. Andra länder har ju också krislagar; det är bara konstigt att inte vi har det.
Citera
2020-09-26, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Ursäkta igen, men FHM reagerade för sent och WHO minskade faran och jag följde med WHOs presskonferenser och det var att Kina hade läget under kontroll och att minska flyg från Kina kommer bara störa våra affärsförbindelser, sa han Tedros WHO President som är sponsrad av Kina.
FHM följde WHOs rekommendationer till punkt och pricka = personer med flyg från kina kommer rätt in utan kontroll.
Men det var inte det stora problemet för det kom senare när vår Expert sa att det är OK att åka utomlands och till alperna, där började den värsta spridningen.
Fast alla länder i hela världen sa ju samma sak, inkl. Italien:

"Det är en allvarlig situation i utlandet, men i vårt land har vi läget under kontroll".

Sen kan man beskylla FHM för att vara långsamma, men de är ju en myndighet. Det är deras jobb att vända på alla stenar fyra gånger innan de fattar ett beslut.

Sen, helt ärligt, lördagmorgon då Stockholmarnas sportlov började så hade Italien bara 150 bekräftade fall. Det är ju inte direkt nån risk att springa in i någon av dessa, i en population på sextio miljoner. Problemet var hela tiden att Italien egentligen hade ett par hundratusen fall redan då, men det visste inte ens italienarna själva.
Citera
2020-09-26, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Ja, men Sverige hade 4835 bekräftade fall den 31 mars. Ingen av dem har testat positivt en andra gång.

Sverige har 9.9 miljoner personer som inte testat positivt en endaste gång så vad är egentligen sannolikheten att någon testat positivt två gånger inom ett halvår?
Citera
2020-09-26, 23:23
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Ja man kan sitta i en stuga med en massa ved, mat och några vapen men hur länge är frågan?
Det är bättre att världens problem löses gemensamt istället för inbördeskrig där mat och energi är målet för alla som vill överleva.

Vi är inte där på långa vägar, men i Indien är de där och vi kan hjälpa till med att världsbankerna bjuder på lite mat, inte igår utan nu.

Nä vem vill sitta i en stuga så?

Indien är bara i början på pandemin, det är synd om dem. Det som retar mig är att de är en kärnvapenmakt med en fattig befolkning. Plus deras kastsystem. Jag tror faktiskt indierna reder ut det, om än det blir umbäranden. De är vana vid elände. Har faktiskt ingen bra lägesbild över hur det ser ut där nu, förutom deras massiva smittspridning, har du?
Citera
2020-09-26, 23:25
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast alla länder i hela världen sa ju samma sak, inkl. Italien:

"Det är en allvarlig situation i utlandet, men i vårt land har vi läget under kontroll".

Sen kan man beskylla FHM för att vara långsamma, men de är ju en myndighet. Det är deras jobb att vända på alla stenar fyra gånger innan de fattar ett beslut.

Sen, helt ärligt, lördagmorgon då Stockholmarnas sportlov började så hade Italien bara 150 bekräftade fall. Det är ju inte direkt nån risk att springa in i någon av dessa, i en population på sextio miljoner. Problemet var hela tiden att Italien egentligen hade ett par hundratusen fall redan då, men det visste inte ens italienarna själva.

Nä de visste inte men nu vet vi, visst det är enkelt att vara efterklok men redan då visste vi om att det fanns smitta där men ändå sa vår expert att det är ok.
Citera
2020-09-26, 23:27
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...och på restauranger. Jag hade snarare för mig, att det inte gick att göra något åt affärsidkare, för att de inte går under ordningsstadgan? Det vi behöver är krislagar, så att man snabbt och lätt kan steppa runt de vanliga lagarna (som det kan finnas orsaker till, att de är bra att ha, i vanliga fall) när det är force majeure-läge. Andra länder har ju också krislagar; det är bara konstigt att inte vi har det.

Regeringen fick ju i våras extra makt som de dock aldrig nyttjade. Löfvén var naiv i vanlig ordning och stoppade huvudet under täcket och såg ingenting komma.
Citera
2020-09-26, 23:27
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror också att det kommer att begränsas men inte av någon flockimmunitet. Den här gången är vi inte tagna på sängen. Folk följer råden så gott de kan även om en del börjat slarva. Munskydd gäller i alla andra länder och många men tillsynes oviktiga saker görs som att hålla avstånd, inga större grupper. Det kommer att hindra större smittspridningar. Förhoppningsvis inga superspridarevent i stora samlingar. Vi är medvetna om att skydda riskgrupper och annat.

Men framförallt har vi blivit bättre på COVID19-vård där vi gjort stora framsteg samtidigt som smittan nu drivs bland yngre i första hand. Detta är dock den stora faran just nu. Med yngre människor större risker. De är socialt aktiva, jobbar och går i skolan samt på universitet. De är oförsiktiga då de ofta inte blir speciellt sjuka vilket också är en risk för smittspridning. Vi får se upp med dem.
Det ordnas också fler och fler fester och olika typer av samlingar i parker, så det är risk att yngre sprider smittan geografiskt. Fester kan man hindra/stoppa om man får reda på dem, men om 500 personer kommer till en park finns i gen laglig möjlighet att upplösa samlingen.
Citera
2020-09-26, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nu misslyckades ju FHM ordentligt med sin strategi. Tengele sa ju att sarsv2 skulle vara ungefär som en influensa i tid o farlighet.

Nu sitter vi här utan flockimmunitet o med ökande smitta igen trots satsning på att få igång rejäl spridning i våras.
FHM var tidigt ute och sa att sextusen eller fler skulle dö, och att hösten skulle bli en stor utmaning.

På den tiden kallades jag för FHM-shill i tråden, för att jag vågade påstå att virus spreds mer på hösten. Det har hänt en del sen dess.
Citera
2020-09-26, 23:37
Medlem
Citat:
Jag vet inte heller, därför går jag efter försiktighetsprincipen och använder FFP3. Men livet är ju som det är och Murphy är allestädes närvarande. Känner mig som ett ufo när folk stirrar, det bjuder jag på. De viker undan fint i alla fall.
Jag skulle nog också tänka att du är lite knäpp om du kom med en FFP3 på coop (det händer faktiskt att man ser det). Men du har ju rätt i att masken skyddar dig väldigt bra. Känner du dig bekväm med att ha den, så är det inte min sak att lägga mig i.
Citera
2020-09-26, 23:41
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Nä vem vill sitta i en stuga så?

Indien är bara i början på pandemin, det är synd om dem. Det som retar mig är att de är en kärnvapenmakt med en fattig befolkning. Plus deras kastsystem. Jag tror faktiskt indierna reder ut det, om än det blir umbäranden. De är vana vid elände. Har faktiskt ingen bra lägesbild över hur det ser ut där nu, förutom deras massiva smittspridning, har du?

Dubbelt så många dör i Indien jämfört med USA som ligger på 3 plats och det är bara början, men tänk dig Indien om hur det fungerar där. De lever många från dag till dag, det du tjänar på dan är vad din familj kan äta, men nu är det lockdown och de naturligtvis åker hem till sina hembyar där det finns inget.
Detta är ett stort land och jag har märkt att de behöver hjälp så jag är orolig för jag tror inte att de klarar sig utan stöd utifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in