2020-09-26, 17:21
Medlem
Lalle46s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Jaså du? Jag har haft stor hjälp av Imovane. Sådana som du borde inte existera.
Imovane är bra men rena giftet för tänderna. Man blir torr i käften därmed går tänderna åt helvete. Sen metallsmaken är ju ett annat problem..
Citera
2020-09-26, 17:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Man får chansen att fånga upp människor som är i behov av hjälp. Det finns ju mycket medicin som är receptfria men gäller det antidepressiva, ångestmedicin, sömnmedel, blodtrycksmedicin och massa annat vore det osmart att inte konsultera en läkare först.
"Fånga upp människor"...? Folk som behöver hjälp är fria att själva ringa eller besöka läkare om dom vill, så vad är problemet med att låta apotek få sälja exv. Propavan receptfritt...
Citera
2020-09-26, 17:50
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimoscaralfredsen
I Danmark kan man köpa Lergigan receptfritt och i bl.a. Spanien och Tyskland bästa sömnmedicinen doxylamine (Dormidina, Hoggar Night).
I USA Benadryl (diphenhydramine).
Dessa är inte klassade men ej registrerade i Sverige. Finns inte på svenska apotek och i Fass, vilket i sig är konstigt då de är bättre än Propavan.
I de flesta europeiska länder säljs icke narkotikaklassade sömnmediciner receptfritt men i Sverige kan inget handlas utan recept, frånsett vissa örter.
Varför är det så? Vill folk ha det så?

För övrigt: I vilka länder har ni kunnat köpa Lyrica eller pregabalin receptfritt, vilken styrka och vad kostade dom?

sossesverige går runt på att folk inte mår för bra ...... då kan de ju lägga tid på att förstå vad som är fel med sosseriet, nä du det går icke för sig.
Citera
2020-09-26, 18:04
Medlem
LenaPauls avatar
På grund av socialdemokraterna så kan inte folk ta ansvar själva om det släpptes fritt skulle folk köpa och stoppa i sig medicinerna tills dem dör.
Citera
2020-09-26, 18:10
Medlem
Aigiss avatar
Så TS använder inte tvättmedel för att det kan va farligt men har inga problem med att käka massa onödig medicin... Snacka om att välja sina strider.
Citera
2020-09-26, 19:06
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Imovane ska säljas fritt tycker du? Göra folk beroende av sömnmedel och gynna knarkare och självmordskandidater. Tänk efter lite herregud.
Jag tycker personligen att alla dessa piller inte ens bör existera överhuvudtaget.

Utan Imovane hade jag inte levt idag. Sådana som du kan dra åt helvete.
Citera
2020-09-26, 20:15
Medlem
Citat:
Imovane ska säljas fritt tycker du? Göra folk beroende av sömnmedel och gynna knarkare och självmordskandidater. Tänk efter lite herregud.
Jag tycker personligen att alla dessa piller inte ens bör existera överhuvudtaget.
Jag tycker personligen att cancerbehandlingar inte ens bör existera överhuvudtaget. Jag menar cancer borde ens inte existera och det gynnar bara människor som inte lever på grönt te och vegansk diet
Citera
2020-09-26, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimoscaralfredsen
I Danmark kan man köpa Lergigan receptfritt och i bl.a. Spanien och Tyskland bästa sömnmedicinen doxylamine (Dormidina, Hoggar Night).
I USA Benadryl (diphenhydramine).
Dessa är inte klassade men ej registrerade i Sverige. Finns inte på svenska apotek och i Fass, vilket i sig är konstigt då de är bättre än Propavan.
I de flesta europeiska länder säljs icke narkotikaklassade sömnmediciner receptfritt men i Sverige kan inget handlas utan recept, frånsett vissa örter.
Varför är det så? Vill folk ha det så?

För övrigt: I vilka länder har ni kunnat köpa Lyrica eller pregabalin receptfritt, vilken styrka och vad kostade dom?

-Av samma anledning som att alkohol säljs under kontrollerade former.
Hur skulle landet se ut med en massa punchhuvuden springandes på gatan,
det är väl illa nog redan nu. Så du får väl omvärdera om du kanske skulle flytta.
Citera
2020-09-26, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Utan Imovane hade jag inte levt idag. Sådana som du kan dra åt helvete.

Det hade inte jag heller gjort...men det betyder inte att det skall säljas receptfritt.
Citera
2020-09-26, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Det är väl ganska bra att man måste träffa en läkare om man till exempel behöver sömnmedel. Man kan få råd och möjlighet att följa upp mm. Har man problem med sömnen eller är deprimerad vore det ingen bra lösning att folk bara kan gå och köpa massa mediciner man tycker sig behöva.

Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Jaså du? Jag har haft stor hjälp av Imovane. Sådana som du borde inte existera.

Visst. En liten skara människor kanske behöver det tillfälligt.
Problemet är att många får det i onödan och tiotusentals svenskar, upp mot hundra tusen kanske är beroende av z-analoger.
Tänk då vad som hade skett om man släppte detta receptfritt. Och vad mycket intox och suicid vi hade haft.
Citera
2020-09-26, 22:37
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Det hade inte jag heller gjort...men det betyder inte att det skall säljas receptfritt.

Från början skrev du att du inte ville att de skulle existera överhuvudtaget.

Tänk vad mycket självmord vi hade haft om folk inte hade kunnat sova.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in