Citat:
Det blir antagligen som med Spanska sjukan a.k.a. Svininfluensan. Efter 90 år kunde det komma tillbaka, men även då mycket begränsat jämfört med första gången, p.g.a. att det åter hade blivit tillräckligt många individer, som inte var immuna. De riktigt gamla var dock vid det tillfället - 2009 - immuna, eftersom de hade haft Spanska sjukan som barn. Spanska sjukan brände igenom hela befolkningen, och många unga som inte hade medfödd motståndskraft dog, och hann aldrig få avkomma. Därför var svenska folket skyddade mot det viruset väldigt länge (och vaccinationen år 2009 var egentligen inte nödvändig alls, det borde Tegnell ha fattat - nu gjorde vaccinet mer skada än nytta på särskilt unga människor).
Jag hoppas bara att coronan inte har den likheten med spanskan, att den tar våra unga i andravågen som är på gång nu? Jag har två barn i den generationen, så det känns inte bra alls. Det är ju främst i den gruppen ökningen sker nu, och en av de två som rapporterades döda i går, var tydligen en ung person. Men Tegnell teg förstås ihjäl närmare detaljer. OM det är så, så hinner vaccinet inte fram...
Jag hoppas bara att coronan inte har den likheten med spanskan, att den tar våra unga i andravågen som är på gång nu? Jag har två barn i den generationen, så det känns inte bra alls. Det är ju främst i den gruppen ökningen sker nu, och en av de två som rapporterades döda i går, var tydligen en ung person. Men Tegnell teg förstås ihjäl närmare detaljer. OM det är så, så hinner vaccinet inte fram...
bra och nyanserat inlägg utan att röra ihop det! tack för det!
vet inte exakt vad du menar med medfödd motståndskraft, men det fick mig att tänka på denna nyhetsartikel som kom ut idag:
Antikroppar och gener gör att unga och friska personer kan drabbas hårt av covid-19.
Flera friska personer som blir svårt sjuka i covid-19 har felriktade antikroppar som attackerar det egna immunsystemet, enligt två nya studier. Vissa hade avvikande gener.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-blir-friska-manniskor-svart-sjuka-i-covid-19
det är alltså något typ av "fel" på deras gener som gör att dom saknar "medfödd motståndskraft" mot covid-19.
det är visserligen sällsynt, men inte så sällsynt som man vill få det att låta som.. låter vi covid-19 bränna igenom likt spanska sjukan, så kommer vi pga detta få se rejält många unga människor bli svårt sjuka och dö.
slänger in en egen teori också, även om det kanske är ett feltänk.. men tänk om dessa personer, som har detta genetiska "fel" är personer som aldrig haft något liknande virus hos sina förfäder. alltså, att personerna som saknar skyddet mot covid-19, är barn och barnbarn till personer som aldrig fick spanska sjukan eller något annat virus som liknar detta.. dom är liksom oskulder när det kommer till att stå emot viruset, medans resten har det inbyggt för att tidigare generationer har haft det.
Senast redigerad av AndersTengell 2020-09-26 kl. 00:18.
Senast redigerad av AndersTengell 2020-09-26 kl. 00:18.