2020-09-25, 19:16
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Finns ju inget sätt att stoppa viruset, bara att sakta ner det så konsekvensen är att flockimmunitet är oundviklig men är det samma sak som att det är målet?
Du låter som en Tegnellpapegoja som inte kan tänka själv och oförmögen att hitta inspiration och kunskap från hur framgångsrika länder agerar.

Se vidare mina tidigare inlägg idag i växling med jenlov.
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Medelålder på IVA i Danmark är 7 år äldre än i Sverige, de prioriterar inte bort lika många äldre som vi gör.

Så är det. Sverige har inte längre bland den bästa vården i världen. Finns undantag dock, vi har riktigt bra vård på vissa sjukhus och speciellt hjärtmedicin i Stockholmstrakten är riktigt bra. Cancervården sämre. Med det sagt beror det inte på våra läkare och professorer, vi har oerhört kompetenta inom denna denna- och forskarvärlden. Däremot har vi en regering som hela tiden prioriterar fel. Att låna ihop till budget för att sedan skänka bort 50 miljarder när landet brinner och mitt i en pandemi.

Vi kommer inte att lyckas bland de bättre ur denna pandemi. Inte bland de sämsta heller tack vare våra grundförutsättningar. Men folk måste vakna lite i det här landet och ifrågasätta lite mer.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
För tillfället eller aggregerat?
De kom med en studie om just detta för två dagar sedan.
Citera
2020-09-25, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Men varför har du gett upp!? Varför tror du inte på möjligheten?

Aldrig sett på maken vilken defaitisk uppgiven syn Sverige har på detta.

Giesecke "tycker synd om studenterna som inte får fira studenten". Kommer Sverige agera likadant ifall det skulle bli krig!? Typ som om ÖB skulle resonerna "Jag tycker vi kapitulerar på en gång så att gymnasieungdomarna ska få åka på lövat flak."

För att verkligheten säger att många länder har försökt att trycka tillbaka viruset, men ingen har lyckats.

Tyskland har ca 50% högre smittspridning nu än i början av september. Danmark ska vi inte ens prata om.
Citera
2020-09-25, 19:19
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Härligt att du hyllar och vill lyfta fram dom svenska hjältarna i IVA-vården i Sverige, det hedrar dig!
De är verkligen hjältar och inte bara inom IVA-vården utan hela sjukvården skulle jag vilja påstå.🙋🏼‍♀️
Citera
2020-09-25, 19:21
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Poängen är att smittspridningen just nu i Stockholm och Göteborg varierar mycket mellan olika stadsdelar. Så gjorde det även i början av pandemin. De som hade mycket smittspridning initialt, dvs vissa utanförskapsområden, har nu lägst smittspridning. Det kan knappast förklaras på annat sätt än att de fått en hög grad av immunitet. De lär inte ha ökat sin sociala distansering .
Flocken är här men dessvärre bara här och där !

Tyder i sådant fall alltså på klustersmitta vilket Björn Ohlsen pekade mot, inte Tegnell - din idol. Ser gärna en länk på att ex Rinkeby/Järvaområdet inte ökar som t.e.x. Östermalm eller Danderyd. Jag har efterfrågat just detta, fall/kommun, i tråden men inte fått svar. Så ange källa eller länk tack då detta är mycket intressant.
Citera
2020-09-25, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Jo fast det betyder inte att Sverige har hanterat detta rätt. Sverige har har hanterat detta fel från start. Man måste också tänka på att 'one size fit all' stämmer inte i hanteringen av pandemin. Alla länder har olika förutsättningar och hanteringen bör skräddarsys efter det. Sverige hade exceptionellt bra förutsättningar men med fel hantering hjälper inte det.
Japp. Håller med. Våra grannländer har så många mindre fall och döda. Det var detta som Dr Fauci från Usa nämnde också. Att vi i Sverige har det värre än våra grannländer.
Citera
2020-09-25, 19:24
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Gäller ju inte honom. Det är alla andra som gör fel.

Precis.

Folk förfasas över hur andra trängs på samma ställe, när de själva befinner sig på exakt samma plats.
Citera
2020-09-25, 19:28
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag instämmer nog där. Synd att de inte öppnade för besök i somras. Då hade de kunnat hindra det nu, istället för tvärtom.

Som jag tidigare skrivit, så tror jag inte att det blir öppna dörrar på äldreboendena nu. Varje SÄBO får utforma sina säkra besök, antingen ute eller i speciella lokaler. De har så många ögon på sig så de kommer knappast låta folk vallfärda in på avdelningarna. Säkerligen kommer visir att delas ut.
Citera
2020-09-25, 19:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Förra tisdagen var det +1200 men jag tror inte det blir fördubbling, alltså +2400, på helgerna är det jämt mindre +fall. Jag gissar på max +1600 fall vilket är ökning ändå på +400.

Eller menar du fördubbling från fredagens siffror? Då har du säkert rätt.
Jag menar en påtaglig ökning inte nödvändigtvis fördubbling. Vi kommer att se hur snabbt det går.
Citera
2020-09-25, 19:29
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Poängen är att smittspridningen just nu i Stockholm och Göteborg varierar mycket mellan olika stadsdelar. Så gjorde det även i början av pandemin. De som hade mycket smittspridning initialt, dvs vissa utanförskapsområden, har nu lägst smittspridning. Det kan knappast förklaras på annat sätt än att de fått en hög grad av immunitet. De lär inte ha ökat sin sociala distansering .
Flocken är här men dessvärre bara här och där !

Det verkar som om den spelar roll i Italien. De tre regionerna som fått en störst ökning på IVA sen i augusti tillhör alla regioner som var förskonade i våras.

https://ibb.co/hBSPk3h

Det kan ju vara så att folk i drabbade områden är mer benägna att följa de åtgärder som satts in.
Det skulle också kunna förklara varför Sverige klarat sig längre än övriga norden.

Det skulle vara väldigt intressant med mer detaljerad statistik för området Madrid (det bor 6,5 miljoner människor i den regionen.)
Citera
2020-09-25, 19:30
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
De kom med en studie om just detta för två dagar sedan.

Ok. Kan du länka, vore intressant att läsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in