2020-09-25, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Tis 43%
Ons 34%
Tors 72%
Fred 80%

Skulle säga att takten ökar tyvärr.

Kan man kolla hur många tester som är utförda denna vecka?
Citera
2020-09-25, 14:54
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Mycket spännande utveckling i Stockholm!
Citera
2020-09-25, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det finns absolut inga slutsatser att dra från "antal fall". Dee viktigaste parametrarna är och förblir antal döda och antal intensivvårdade.

Återigen - det kommer att komma som ett brev på posten. Inom tre veckor stiger dödstalen. Jag har sett det väldigt tydligt på siffror från USA. Först stiger antalet bekräftade fall, efter någon vecka stiger antalet inneliggande, sedan stiger antalet på iva och sedan ökar dödstalen.

Dödligheten är iofs mindre nu bland annat pga bättre behandling. Men det finns en stor risk att vintern blir mycket värre än vad vi haft då detta troligen beter sig som andra coronavirus och peakar i januari-februari.

Hittills har vi mött covid när viruset är ungefär som Peter Forsberg på en golfbana. Dvs riktigt hyfsat bra men inte ett proffs. I vinter däremot kommer vi få möta corona i sitt rätta element, dvs som att möta Peter Forsberg i ishockey. Det kommer bli en upplevelse vi sent ska glömma!
Citera
2020-09-25, 14:57
Medlem
qwerty-66s avatar
Intressant jämförelse Madrid vs New York

Båda städerna borde ha uppnått flockimmunitet enl Brittonkalkyl men Madrid ökar rejält nu och IVA fylls upp snabbt.

https://www.ft.com/content/b9653470-8779-4037-86ad-96edfcd6f3c3
Citera
Medlem
Vad är korrelationen med ökande coronafall och öppnade av skolor? Någon som vet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej vi använder bara mask vid befarad eller konstaterad smitta hos patienten.

Fruktansvärt intressant! Du kan ju enkelt läsa vad WHO rekommenderar, dvs mask på personal inom vården och faktiskt även på patienter om de kan tolerera det.

Så man följer inte längre vetenskapen inom svensk sjukvård? Diskuteras detta över huvud taget? Borde ju kännas märkligt rent etiskt tycker man.
Citera
2020-09-25, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Kan man kolla hur många tester som är utförda denna vecka?

Tisdag kommer sammanställningen
Citera
2020-09-25, 14:58
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det finns absolut inga slutsatser att dra från "antal fall". Dee viktigaste parametrarna är och förblir antal döda och antal intensivvårdade.

Dödsrisken har minskat i jämförelse med i våras på så vis att tid och kunskap har gett oss bättre behandlingsmetoder. Har vi tur muterar också viruset till det mildare. Men fortfarande så vi vet inte allt om viruset och dess långsiktiga organskador de kan ge upphov till hos vissa. Så det är förstås intressant att bevaka allt typ av utveckling då också ett stort antal ökade fall också påverkar den vanliga vården, både akut och i förlängningen.
Citera
2020-09-25, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Nu när vi testar så mycket tycker jag antal fall säger ganska mycket.
IVA och döda kommer följa efter, tror tyvärr alla inte har varit duktiga och knaprat D-vitamin under hösten. Förövrigt skamligt att inte FHM och media har gått ut med den rekommendationen.

Att knapra syntetiskt D-vitamin ger knappast något. Om du vill ha D-vitamin och inte har tlllgång till sol ska du äta fisk och ägg.
Citera
2020-09-25, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Vad är korrelationen med ökande coronafall och öppnade av skolor? Någon som vet?

Nej, ingen vet!
Dock gissar alla läger ganska friskt.

Någon säger att barn inte smittar alls, andra att om man bara stänger skolorna så är problemen lösta..

Jag tror siffrorna i skolan avspeglar hur det ser ut i samhället i stort.

Dvs. Barn är inte lika smittsamma som vuxna, men bristen på disciplin gällande avstånd, handtvätt osv gör att effekten blir detsamma..

Detta är min högst personliga analys
Citera
2020-09-25, 15:02
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Jag kan bara säga vad jag tror, det är skolorna som driver smittan. Barn (10-19) får sällan tydliga symptom och för därför enkelt med sig viruset hem till sina anhöriga. Därefter sprider de anhöriga smittan på sina arbetsplatser.

Edit: dessutom är de flesta föräldrar betydligt närmare sina barn fysiskt än vad de är på arbetsplatsen.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-09-25 kl. 15:04.
Citera
2020-09-25, 15:02
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Nej, ingen vet!
Dock gissar alla läger ganska friskt.

Någon säger att barn inte smittar alls, andra att om man bara stänger skolorna så är problemen lösta..

Jag tror siffrorna i skolan avspeglar hur det ser ut i samhället i stort.

Dvs. Barn är inte lika smittsamma som vuxna, men bristen på disciplin gällande avstånd, handtvätt osv gör att effekten blir detsamma..

Detta är min högst personliga analys

Dessutom visar de sällan symptom vilket driver på smittan menar jag. Jag tror att just detta är drivande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in