2020-09-23, 19:08
Medlem
catforwardpowers avatar
Ta det lugnt, hösten har bara börjat, snart kommer vi in i SD:s historiska starka period opinionsmässigt. Så fort det blir lite debatter i tv där Stefan Löfven gör bort sig som vanligt så kommer S sjunka och SD öka, så har det vart under höst och vinter förut, och jag ser inget som kommer bryta den trenden i år.

Under vårarna brukar SD minska igen, kanske beror på att folk är lite mer glada och positiva då, hehe?

Ser att det har diskuterats lite om vart SD:s tak i opinionen ligger. Om ni ser Åkesson förtroendebarometer så brukar han ligga runt 25-35% om jag sett rätt. Varför skulle inte SD:s rimliga tak ligga där? Sen tror jag inte alla dessa kommer rösta på SD men det är ju ändå en tanke.

Sveriges stora problem är att jag tror att vi är på väg in till ett inbördeskrig, och som i USA, två sidor med brett skilda åsikter och värderingar. Vi har nog ungefär 50% etniska svenskar som fortfarande är radikala PK-ister, antirasister, feminister, och som inte kommer vika sig en tum för sunt förnuft. Dessutom har de stöd av en majoritet av invandrarna. Då hjälper det liksom inte att 50% av svenskarna har vettiga åsikter. Där har vi vårt lands stora problem, att vi är nog på väg att bli som USA
2020-09-24, 02:35
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashenbacken1
Sluta överdriva förfan. Det är ändå bara brus som gör att SD avrundas nedåt i ipsos. Om nu dreven funkade så hade SD inte ens varit nästan andra största parti.

Förövrigt, SD kommer ändå inte kunna få mer än 21 procent.

Kom gärna med argument varför det jag skriver är en överdrift. Kontra mina argument istället.

Absolut kan det bara vara brus och det är heltal på Ipsos. Drar inga stora växlar över denna undersökning men att förneka medias drev och slagkraft är bara naivt.

Många sovande svenskar kvar därute och speciellt kvinnor. Dock ska sägas att SD kärna härdas av dreven och medias förtroende undergrävs varje gång man överdriver sina attacker mot partiet. Sociala medier och alternativmedia kommer dock i framtiden ha sån stor påverkan att vanlig media dör ut. Du undrar varför dreven inte fungerar och varför SD är 2/3 största parti? Jo det är för just social och alternativmedia kontrar narrativet. Men det räcker bara så långt just nu och det trycker ner luften under vingarna som SD borde få i och med narrativet vi hör i media just nu. Man borde öka och inte ligga still.

I övrigt håller jag med och 21% kan anses vara en logisk siffra till nästa val, dock ska sägas att det är dumt att konstatera ett tak redan nu. Jag gillar dina redovisningar och uträkningar men det händer så mycket i världen just nu och så många faktorer spelar roll. Jag skulle inte bli förvånad om det blir 22-24%.

Vi får se
Senast redigerad av Haddock93 2020-09-24 kl. 02:37.
2020-09-24, 09:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Kom gärna med argument varför det jag skriver är en överdrift. Kontra mina argument istället.

Absolut kan det bara vara brus och det är heltal på Ipsos. Drar inga stora växlar över denna undersökning men att förneka medias drev och slagkraft är bara naivt.

Många sovande svenskar kvar därute och speciellt kvinnor. Dock ska sägas att SD kärna härdas av dreven och medias förtroende undergrävs varje gång man överdriver sina attacker mot partiet. Sociala medier och alternativmedia kommer dock i framtiden ha sån stor påverkan att vanlig media dör ut. Du undrar varför dreven inte fungerar och varför SD är 2/3 största parti? Jo det är för just social och alternativmedia kontrar narrativet. Men det räcker bara så långt just nu och det trycker ner luften under vingarna som SD borde få i och med narrativet vi hör i media just nu. Man borde öka och inte ligga still.

I övrigt håller jag med och 21% kan anses vara en logisk siffra till nästa val, dock ska sägas att det är dumt att konstatera ett tak redan nu. Jag gillar dina redovisningar och uträkningar men det händer så mycket i världen just nu och så många faktorer spelar roll. Jag skulle inte bli förvånad om det blir 22-24%.

Vi får se
Det jag vill komma fram till är att SD ändå kommer nå det valresultat som man förväntas få. Att SD inte gick från 12,9 till 20-22 % i valet 2018 beror inte på att media höll på med drev. På sin höjd kanske man gjorde en marginell minskning. Folk som funderar på att rösta SD kommer att göra det i slutändan vad än media säger. I nästa val får SD någonstans mellan 20-21 procent av den enkla anledningen att SD inte kan göra samma ökningar på 4,6-7,2 % längre. Tillväxten avtar sakta men säkert. Kom ihåg att vi bor i Sverige där i stort sett alla fortfarande är sossar. Vi måste ha tålamod. I valet 2026 är min bedömning att vi är nästan jämnstora med S då S lär gå från 26 till 24 och SD öka från 20,5 till 22,5.

Sen vill jag bara påminna om att jag pratade om ett lägsta tak, som jag räknade ut och där SD inte kommer få mindre än 20 % vad som än händer. Problemet är att språnget från 20 till 22 procent är alldeles för stort. Det innebär alltså att SD måste göra en liknande ökning i valet 2022 som i valet 2018, det vill säga en ökning på +335.000 röster. Jag har väldigt svårt att se hur det ska ske. Det kommer bli +200-250.000. Om vi ökar med 250.000 så vore det helt fantastiskt och innebära ett valresultat på cirka 20,7 %
2020-09-24, 11:32
Medlem
Enligt Mätningarnas mätning - som görs av Statsvetenskapliga institutionen vid Göteborgs universitet och inkluderar Sifo, Novus, Ipsos och Demoskop - är den övergripande trenden sedan maj helt entydig:

Femgängets övertag mot riksdagsoppositionen har minskat från 10,5 PE till 4,2 PE.

54,7 mot 44,2 har blivit 51,3 mot 47,1. Allt som behövs är att den trend vi haft sedan maj fortsätter ett tag till så är oppositionen förbi!

https://politologerna.wordpress.com/matningarnas-matning-poll-of-polls/

https://datastory.org/sv/data-stories/poll-of-polls-sweden
2020-09-24, 13:58
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Enligt Mätningarnas mätning - som görs av Statsvetenskapliga institutionen vid Göteborgs universitet och inkluderar Sifo, Novus, Ipsos och Demoskop - är den övergripande trenden sedan maj helt entydig:

Femgängets övertag mot riksdagsoppositionen har minskat från 10,5 PE till 4,2 PE.

54,7 mot 44,2 har blivit 51,3 mot 47,1. Allt som behövs är att den trend vi haft sedan maj fortsätter ett tag till så är oppositionen förbi!

https://politologerna.wordpress.com/matningarnas-matning-poll-of-polls/

https://datastory.org/sv/data-stories/poll-of-polls-sweden

Jaha, så för att trösta dig med att det inte går som du hoppas på så kör du med extrem cherry picking. Hur normal tyckte du situationen var i maj? Jämför med januari istället.
Senast redigerad av greta75 2020-09-24 kl. 14:12.
2020-09-24, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Jaha, så för att trösta dig med att det inte går som du hoppas på så kör du med extrem cherry picking. Hur normal tyckte du situationen var i maj? Jämför med januari istället.

Situationen i maj var extremt onormal. Det är ju just det som är min poäng. Efter att Januariavtalet ingicks i januari 2019 hade vi ett helt år där oppositionen bit för bit plockade in nästan hela avståndet. Sedan kom anomalin med corona med ett extremt avbrott i opinionsutvecklingen under våren och därefter är vi tillbaka på den naturliga banan igen.
2020-09-24, 17:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashenbacken1
Det jag vill komma fram till är att SD ändå kommer nå det valresultat som man förväntas få. Att SD inte gick från 12,9 till 20-22 % i valet 2018 beror inte på att media höll på med drev. På sin höjd kanske man gjorde en marginell minskning. Folk som funderar på att rösta SD kommer att göra det i slutändan vad än media säger. I nästa val får SD någonstans mellan 20-21 procent av den enkla anledningen att SD inte kan göra samma ökningar på 4,6-7,2 % längre. Tillväxten avtar sakta men säkert. Kom ihåg att vi bor i Sverige där i stort sett alla fortfarande är sossar. Vi måste ha tålamod. I valet 2026 är min bedömning att vi är nästan jämnstora med S då S lär gå från 26 till 24 och SD öka från 20,5 till 22,5.

Sen vill jag bara påminna om att jag pratade om ett lägsta tak, som jag räknade ut och där SD inte kommer få mindre än 20 % vad som än händer. Problemet är att språnget från 20 till 22 procent är alldeles för stort. Det innebär alltså att SD måste göra en liknande ökning i valet 2022 som i valet 2018, det vill säga en ökning på +335.000 röster. Jag har väldigt svårt att se hur det ska ske. Det kommer bli +200-250.000. Om vi ökar med 250.000 så vore det helt fantastiskt och innebära ett valresultat på cirka 20,7 %

Moderaterna i valet 2002; 15 %. 2006; 26 %. 2010; 30 %. Så det är möjligt att öka mycket från redan höga nivåer. Om SD skulle öka lika mycket som M 2002 till 2006 så skulle de få 28,5 %!!! Jag tror inte de får det men ville bara visa att det är ingen naturlag att det blir svårare ju större man är.
2020-09-24, 18:01
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Situationen i maj var extremt onormal. Det är ju just det som är min poäng. Efter att Januariavtalet ingicks i januari 2019 hade vi ett helt år där oppositionen bit för bit plockade in nästan hela avståndet. Sedan kom anomalin med corona med ett extremt avbrott i opinionsutvecklingen under våren och därefter är vi tillbaka på den naturliga banan igen.

Ja vi kanske inte riktigt är ikapp ännu, S kan tappa en hel del till situationen innan Corona men nu med förluster till M och SD istället för till V med ny partiledare och MP som ingen verkar gilla längre (Utom journalister, inte ens Löfven gillar MP längre). M/KD/SD kan vara ikapp 5-juntan innan nyår även inräknat junta-partierna under 4 %.

När det sker tror jag vi kommer börja se desperation från etablissemanget med nya kampanjer mot SD, speciellt från SVT/SR, LO, S och alla S myriader av organisationer.
2020-09-24, 18:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Moderaterna i valet 2002; 15 %. 2006; 26 %. 2010; 30 %. Så det är möjligt att öka mycket från redan höga nivåer. Om SD skulle öka lika mycket som M 2002 till 2006 så skulle de få 28,5 %!!! Jag tror inte de får det men ville bara visa att det är ingen naturlag att det blir svårare ju större man är.
Men den ökningen som M gjorde i valet 2006 från 15 till 26 % blev ju inte samma år 2010? Med samma tillväxt så hade M i valet 2010 fått 37 %. Tillväxten avtar så att säga.

Precis som att M inte skulle kunna få 37 % i valet 2010 så kommer inte SD få en 4,6 % ökning igen i valet 2022.

Självklart går det i teorin, men mönstret är väldigt tydligt. Har vi tur så ökar ändå SD med 265.000 i nästa val vilket ger 1 400 000 röster / 6 696 000 = 20,9 %

Du ser, inte ens en makalös skrälltillväxt kommer ge SD 21 %. Men självklart är en ökning med +265.000 röster fullt möjligt. 21 procent vore helt fantastiskt.

Förövrigt har jag sett intressanta mönster genom att studera rösterna på distriktnivå mellan riksdagsvalet 2018 och EU-valet 2019. Det märks att jöken till sist gjorde folk ännu mer förbannade. I många distrikt där SD blev tredje eller andra största parti i valet 2018 så blev man helt plötsligt första parti med råge i EU-valet 2019. I Helsingborg t.ex. är det gult runtom staden och även i vissa delar av stadskärnan medan det inte var så mycket gult i valet 2018.
Senast redigerad av flashenbacken1 2020-09-24 kl. 18:25.
2020-09-24, 19:25
Bannlyst
SENTIO SEPTEMBER 2020augusti inom parentes
Mätningen genomfördes 18–20 augusti. 1 021 personer har svarat varav 762 har uppgett partipreferens.

Moderaterna 19,7 (20,3)
Liberalerna 3,0 (2,8)
Centern 7,5 (5,1)
Kristdemokraterna 7,1 (5,4)
Socialdemokraterna 25,1 (26,7)
Vänsterpartiet 8,6 (10,0)
Miljöpartiet 3,9 (5,0)
Sverigedemokraterna 22,4 (22,4)
Fi 0,4 (0,4)
Piratpartiet 0,6 (0,1)
Medborgerlig Samling 0,4 (0,5)
AfS 0,6 (0,9)
Övriga 0,7 (0,5)
2020-09-24, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiveinchboots
SENTIO SEPTEMBER 2020augusti inom parentes
Mätningen genomfördes 18–20 augusti. 1 021 personer har svarat varav 762 har uppgett partipreferens.

Moderaterna 19,7 (20,3)
Liberalerna 3,0 (2,8)
Centern 7,5 (5,1)
Kristdemokraterna 7,1 (5,4)
Socialdemokraterna 25,1 (26,7)
Vänsterpartiet 8,6 (10,0)
Miljöpartiet 3,9 (5,0)
Sverigedemokraterna 22,4 (22,4)
Fi 0,4 (0,4)
Piratpartiet 0,6 (0,1)
Medborgerlig Samling 0,4 (0,5)
AfS 0,6 (0,9)
Övriga 0,7 (0,5)

Tack för detta! Nog behöver man lite uppåttjack, även om det serveras av Sentio.
2020-09-24, 21:42
Medlem
Sentio har i vart fall lyckats få fram tendensen att Sossarna fortsätter att falla. Det som räddar Sossarna är till viss del att dom har lite som dom plockar från V, det finns ju en tendens att V faller långsamt eftersom dom bara hotar och hotar utan att slå näven i bordet och till slut är partiet meningslöst eller rättare sagt menlöst.

Man har nog inte kommit rätt mellan M och SD. Partierna ligger enligt min bedömning båda mellan 20%---21,5% med ett litet övertag för M.

En helt OK mätning ändå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in