2020-09-24, 08:55
Medlem
Wtf hände igår kväll?!?
Jag och min 2 år yngre syster är väldigt nära men ibland känner jag att hon skulle behöva ett kokt stryk för att komma ner på jorden lite. Hon är 16 år och precis i den åldern där det är viktigt att vara så "cool" som möjligt.

Igår kväll började vi tjafsa redan vid middagsbordet vilket resulterade i att hon kastade vatten efter mig när jag gick iväg, jag tog henne (ganska hårt) om axlarna och sa att hon skulle ge fan i att göra så. När jag släppte henne och vände mig om slog hon mig i ryggen varpå jag direkt vände mig om och slog henne på armen, jag ångrade mig i samma sekund som det hände men är så trött på att tjejer kan slå killar men att killar inte ska slå tillbaka. Tycker hon förtjänar det när hon beter sig så men vill ju absolut inte skada henne.

Sen så skäms jag ju något otroligt för att jag betedde mig så himla dumt trots att jag är 18 år...
Vad hade ni gjort om ni var i min situation?
Citera
2020-09-24, 09:07
Medlem
tilsammansnus avatar
Kvinna eller man, syskon eller inte så hantera situationen balanserat. Kräv inte för mycket såsom detaljstyre men visa resolut respons när nån försöker inkräkta på din integritet.

Visa att "jag rör inte dig om du inte rör mig"
Citera
2020-09-24, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Kvinna eller man, syskon eller inte så hantera situationen balanserat. Kräv inte för mycket såsom detaljstyre men visa resolut respons när nån försöker inkräkta på din integritet.

Visa att "jag rör inte dig om du inte rör mig"

Grejen är att jag inte gjort något tillbaka sen vi var små och det har obviosly inte funkat, tänker att hon kanske lär sig om hon får smaka på sin egen medicin?
Citera
2020-09-24, 09:25
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annalindell2001
Grejen är att jag inte gjort något tillbaka sen vi var små och det har obviosly inte funkat, tänker att hon kanske lär sig om hon får smaka på sin egen medicin?
Du känner skam för att du reagerade fysiskt, det skall du endast göra ifall situationen var ojämn/orättvis till din fördel. Missbrukade du nån fördel ? Låter inte så på din historia.

Det är så världen ser ut, låter man nån göra det ena utan konsekvens på dig så gör det nåt andra större nästa gång.
Citera
2020-09-24, 09:38
Medlem
Det hjälper om du förklarar vad ni tjafsade om?

Jag ser verkligen inte att det skulle vara en stor grej, öht.

Du skulle bara se vad de gör i sänghalmen. Där är rep och snaror inblandade och skärp för diverse lekar.

Du var en storebror och satte henne på plats. Helt i sin ordning.
Hon tackar dig längre fram.

Kom ihåg: Vi är bara djur. Instinkter är naturliga.
Citera
2020-09-24, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Du känner skam för att du reagerade fysiskt, det skall du endast göra ifall situationen var ojämn/orättvis till din fördel. Missbrukade du nån fördel ? Låter inte så på din historia.

Det är så världen ser ut, låter man nån göra det ena utan konsekvens på dig så gör det nåt andra större nästa gång.

Tycker inte att jag missbrukade någon fördel direkt, men är ju betdligt större än henne och slår ganska mycket hårdare även fast det gjorde jävligt ont när hon träffade mig också!
Citera
2020-09-24, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allafolkehorungar
Det hjälper om du förklarar vad ni tjafsade om?

Jag ser verkligen inte att det skulle vara en stor grej, öht.

Du skulle bara se vad de gör i sänghalmen. Där är rep och snaror inblandade och skärp för diverse lekar.

Du var en storebror och satte henne på plats. Helt i sin ordning.
Hon tackar dig längre fram.

Hon sa något jävligt korkad och jag retade henne, sen kom vi in på vem som skulle sätta in i diskmaskinen och jag sa att hon var en bortskämd brat osv. osv. TOTALT onödigt.

Hon ska ju ha det men otroligt tveksamt om hon kommer tacka mig för det?

Och vilka är "de" i sänghalmen?
Citera
2020-09-24, 09:49
Medlem
knivmords avatar
Så länge ingen kom till skada låter det som en bagatell, tänk på att trots att ni börjar komma till åren är ni fortfarande barn, hjärnan är inte fullt utvecklad förrän efter 25 så ni har båda tid att mogna och du speciellt verkar vara på god väg eftersom du kan reflektera över ditt eget beteende.

Det jag tycker du ska göra att prata med henne och säga att det inte är acceptabelt att ta till våld på det sättet så kanske hon förstår, gör hon så mot fel person kan hela historien sluta med en utslagen tand.
Citera
2020-09-24, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annalindell2001
Hon sa något jävligt korkad och jag retade henne, sen kom vi in på vem som skulle sätta in i diskmaskinen och jag sa att hon var en bortskämd brat osv. osv. TOTALT onödigt.

Hon ska ju ha det men otroligt tveksamt om hon kommer tacka mig för det?

Och vilka är "de" i sänghalmen?

Då var det ju du som började.
Att du slår henne här är ju faktiskt rätt dåligt gjort av dig men det är fortfarande en struntsak.

”De” = hon och hennes pojkvän

Jag menade inte att hon skulle bokstavligen tacka dig och i detta fallet när du initierade bråket tar jag tillbaks det ändå.
Citera
2020-09-24, 09:53
Avslutad
Syskonbråk brukar alltid starta med något litet som sedan blir till ett världskrig.

Hon sa något korkat och sedan började du reta henne.

Men det du skulle/borde ha gjort efter att hon kastade vatten på dig är att sagt till henne att det inte är okej och sedan gått vidare - eller, inte reagerat alls. Du gav henne och hennes handling uppmärksamhet vilket resulterade i som det gjorde.

Missförstå mig rätt - hennes beteende är inte okej, snarare omoget, men det är inte ditt heller.
Citera
2020-09-24, 09:55
Medlem
Hon borde inte ha slagit dig och du borde inte ha slagit henne.

Eftersom att ni betett er som småbarn kanske ni får prata om det som man gör med småbarn nu i efterhand.

Säg förlåt för att du slog henne, att det var fel, man får bli arg men aldrig någonsin slå någon och att detsamma gäller för henne.
Citera
2020-09-24, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av philophobia
Syskonbråk brukar alltid starta med något litet som sedan blir till ett världskrig.

Hon sa något korkat och sedan började du reta henne.

Men det du skulle/borde ha gjort efter att hon kastade vatten på dig är att sagt till henne att det inte är okej och sedan gått vidare - eller, inte reagerat alls. Du gav henne och hennes handling uppmärksamhet vilket resulterade i som det gjorde.

Missförstå mig rätt - hennes beteende är inte okej, snarare omoget, men det är inte ditt heller.

Förstår att det hade varit det mogna att göra men när man är mitt i ett tredje världskrig och får ett glas vatten kastat över sig är det inte helt lätt att bara gå därifrån...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in