2020-09-23, 01:04
Medlem
Hoppas det nu blir familjekarantän som det nu spekuleras kring..gällde väl Stockholm.
Citera
2020-09-23, 01:23
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Hoppas det nu blir familjekarantän som det nu spekuleras kring..gällde väl Stockholm.
Varför inte i hela sverige?
Citera
2020-09-23, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Om dödligheten är 0,5 skulle alltså i runda slängar 1 200 000 varit smittade i sverige. Dvs cirka 12%.

0,5% är mycket osannolikt om man ser till siffrorna för t.ex. Island, men även andra länder. I vart fall i nuläget, den kan ha varit det i början, men nu har den minskat tack vare bättre vård, större andel yngre bland de smittade, och sannolikt att viruset blivit i vart fall något mindre dödligt.
Citera
2020-09-23, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag bryr mig inte så mycket, men om min pappa som är 83 blir smittad så kan det gå illa.

Ja trist när gamla människor blir sjuka. .

Min pappa dog innan Covid 19 o det var också sorgligt även om han inte kunde leva förevigt så dör ju tyvärr våra äldre varenda dag i alla tider...
Citera
2020-09-23, 01:29
Medlem
Citat:
Varför inte i hela sverige?

Men varför vill ni ha karantän....?

Sitter du själv i karantän nu ? För det är ju frivilligt att själv sätta sig i karantän eller vill du att polis o militär ser till att alla gör det ?
Citera
2020-09-23, 01:29
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
0,5% är mycket osannolikt om man ser till siffrorna för t.ex. Island, men även andra länder. I vart fall i nuläget, den kan ha varit det i början, men nu har den minskat tack vare bättre vård, större andel yngre bland de smittade, och sannolikt att viruset blivit i vart fall något mindre dödligt.
Ok, så vilken procent tror du det är då? Detta är intressant för att beräkna antalet smittade. Nu inser jag att du bara gissar men det vore ändå intressant att veta vad du tror.
Citera
2020-09-23, 01:31
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men varför vill ni ha karantän....?

Sitter du själv i karantän nu ? För det är ju frivilligt att själv sätta sig i karantän eller vill du att polis o militär ser till att alla gör det ?
Familjekarantän är för personer som bor med någon som är bekräftat smittad.
Citera
2020-09-23, 01:42
Medlem
Citat:

Oj..sitta inlåst med någon som är bekräftad smittad....

Nää då hade jag lämnat fru o barn...varför ska jag riskera livet o vara inlåst med folk som är smittade....brr
Citera
2020-09-23, 01:46
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Oj..sitta inlåst med någon som är bekräftad smittad....

Nää då hade jag lämnat fru o barn...varför ska jag riskera livet o vara inlåst med folk som är smittade....brr
Karantän... inte samma sak som att du måste sitta inlåst tillsammans med den sjuka.

Eller du skulle gått ut på stan och spridit smittan vidare... då föredrar jag nog att folk sitter i karantän faktiskt.
Citera
2020-09-23, 02:40
Medlem
Citat:
Karantän... inte samma sak som att du måste sitta inlåst tillsammans med den sjuka.

Eller du skulle gått ut på stan och spridit smittan vidare... då föredrar jag nog att folk sitter i karantän faktiskt.

Fast det inte är jag som är smittat utan då min fru...

Får jag då inte helst enligt dig vara ute ..

För inte vill jag då vara hemma o bli smittad av henne....

Rysk roulette ju ...nää fy
Citera
2020-09-23, 03:36
Medlem
Usch, börjar må dåligt igen pga artiklarna i media om den ökade smittspridningen. Kan inget göra. Vet inte vad jag ska ta mig till. Känslan börjar komma över mig igen. Vet flera som har legat i respirator och även andra som har varit riktigt sjuka med behov av syrgas. Klarar inte av en vända till med ständig ångest, oro och rädsla för sjukdomen och döden. Fyfan vilken skitsituation. Vilket jobbigt och förlamande problem. Fruktar för mitt liv.
Citera
2020-09-23, 04:21
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Logisk åtgärd för Stockholmsregionen, givet att följande stämmer:

Smittan sprids där nu inte bara genom att superspridare orsakar nya kluster, utan att smittspridningen är mer allmän, ( bekräftat av sjukvårdsdirektören).

Alla som kan jobba hemmifrån verkligen gör det.

Då återstår smitta inom familjen som man kan göra någonting åt genom att låta smittan bränna igenom i familjer där någon är smittad.

Detta är ett ofantligt mycket bättre alternativ än lockdown.

Skulle inte det ovanstående hjälpa, och det, ändå, råder trängsel i kollektivtrafiken i rusningstid, så får man överväga munskydd vid dessa tillfällen, givet att alla som inte absolut behöver det redan avstår ifrån att resa kollektivt, speciellt i rusningstrafik.

Andra åtgärder som kan bli aktuella är att återinföra distansundervisning för samtliga gymnasieelever och universitetsstudenter i Stockholmsregionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in