2020-09-22, 23:28
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Tack för länken.

Det där var pinsamt för Tedros Adhanom Ghebreyesus. Han var inte blygsam med hyllningarna av Kina.

Är det hög tid för västländerna att sluta finansiera WHO? Kan uppgiften att betala överlåtas till Kina?

Jag kommer ihåg det där. Det var en vecka efter Kinas lockdown av Wuhan. Det står klart för resten av världen efter Kinas hårdhandskar att det är ett särdeles smittsamt virus med effekter man inte vill ha. Det finns potential att det kan spridas över hela världen och det snabbt tack vare flyg. Vilket det ju också gjorde.

Tedros är chef på WHO. Hans organisation och arbete och alla vi andra på planeten är beroende av skyddsutrustning och saker som testkit. Kina är världens största producent av just sånt material som hela världen alldeles strax kommer att behöva massor av. Även amerikanska munskydd produceras i Kina. Det är billigt lägga produktionen i Kina ni kommer ihåg?

Personligen såg jag då Tedros kommentar ur det perspektivet kommer jag ihåg. Det är inte läge peka finger. Nu gäller det att förbereda så mycket det bara går med så mycket utrustning det bara går att få tag på -från just Kina.
Citera
2020-09-22, 23:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Har du varit på alla skolor och sett det med egna ögon?

Barn kan ha kvar symtom länge efter en förkylning - vissa barn är snoriga eller hostiga i månader. Menar du att de ska vara hemma trots att de är pigga? Man måste tänka lite realistiskt också, du kan knappast vara smittsam så lång tid. Allt är inte heller covid.

Svar ja.

Det är så folk resonerar ja.

Inser du då att testning är det enda sättet att gå tillväga.

Smittspridningen är ASSYMTOMATISK.

MEN, har någon testats positivt ska familjen vara hemma i 2 veckor.

Det är enda sättet att ta ner den assymtomatiska ökade smittspridningen.
Citera
2020-09-22, 23:29
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Om ni inte har någon önskan att åka ut i landet, så lider ni ju inte av några kraftiga vägspärrar heller...

Till skillnad från vissa som tycks glädjas åt att smittspridningen ökar och att "Tegnell minsann hade fel", önskar jag hellre en nedgång i smittspridningen än kraftiga vägspärrar.
Citera
2020-09-22, 23:31
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Svar ja.

Det är så folk resonerar ja.

Inser du då att testning är det enda sättet att gå tillväga.

Smittspridningen är ASSYMTOMATISK.

MEN, har någon testats positivt ska familjen vara hemma i 2 veckor.

Det är enda sättet att ta ner den assymtomatiska ökade smittspridningen.

Har jag skrivit motsatsen till det någonstans eller?
Citera
2020-09-22, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Men det är som att det är mycket mer intressant att det stiger 100% i UK än 75 % i Stockholm.

Journalisterna på hemmaplan begriper kanske inte svensk statistik. De kanske bara begriper statistik som Guardian och NY Times har tolkat åt dem.

Tror ingen vinner på att sprida panik...

Tror 85% av befolkningen inte är så rädd för viruset..
Citera
2020-09-22, 23:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Du bor inte i "Svärje" va? Vi har hur mycket handsprit som helst. På min arbetsplats typ varannan meter, i alla butiker etc. Det är verkligen ingen brist.

WWW.
Senast redigerad av snuttis 2020-09-23 kl. 00:05.
Citera
2020-09-22, 23:36
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020

Panik!?

Jag föreslår att man ska agera om smittspridningen ökar med 75 på en vecka i Sveriges största stad.

Vilket läppglans använder Bianca Ingrosso??
Citera
2020-09-22, 23:37
Bannlyst
Citat:
Har jag skrivit motsatsen till det någonstans eller?

Tolkade ditt inlägg som > barn går inte till skolan snoriga, alla i Stockholm är duktiga och följer väl fungerande rekommendationer.

Reagerade då d inte stämmer samt saknar metodik att stävja ökad assymtomatisk smittspridning.

Folk är mer oroade över "våldtäkten" av att bära ett munskydd.
Citera
2020-09-22, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Det kan der være noget om.
Gennemsnitsalderen på en Covid-19 patient på IVA i Danmark er omkring 7 år ældre end i Sverige.
Och ålder på dom som hamnat i respirator? För ni delar upp statistiken i IVA och respirator.
Citera
2020-09-22, 23:40
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Finland: Restriktioner för inresa från Sverige igen!

Coronaläget försämras i Sverige - nu begränsar Finland reglerna för inresa för svenskar.

källa yle
Bra! Finnarna fattar direkt vad dagens svenska ökning innebär.

Om några veckor har det nog ökat så mycket här så att tyskarna kommer att införa begränsningar mot Sverige igen.
Senast redigerad av Madagascar 2020-09-22 kl. 23:43.
Citera
2020-09-22, 23:40
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020

Var har du sett någon panik? Min Willys ser ut som vilken Ullaredsdag som helst. Inte ens barnen springer runt i panik.
Citera
2020-09-22, 23:41
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Till skillnad från vissa som tycks glädjas åt att smittspridningen ökar och att "Tegnell minsann hade fel", önskar jag hellre en nedgång i smittspridningen än kraftiga vägspärrar.

Önska kan man ju göra. Frågan är väl om man vinner på Lotto för det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in