2020-09-22, 10:30
Medlem
Har läst på en hel del när det gäller intermittent fasting men har också hört en del saker om en nyttig frukost, så som Jordan Peterson föredrar. Om det är hjärnan man vill göra en tjänst är något av de här egentligen bättre? 18/6 betyder att från 20:00 till 14:00 så äter man ingenting och man dricker bara vatten, möjligtvis Kaffe utan några tillsatser. Sen från 14:00 till 20:00 så äter man en varierad och riklig mängd mat. Funderat över om intermittent fastning är något eller om man egentligen borde köra längre perioder av fastning någon gång varannan månad osv.
Citera
2020-09-22, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StRiKeR072
Har läst på en hel del när det gäller intermittent fasting men har också hört en del saker om en nyttig frukost, så som Jordan Peterson föredrar. Om det är hjärnan man vill göra en tjänst är något av de här egentligen bättre? 18/6 betyder att från 20:00 till 14:00 så äter man ingenting och man dricker bara vatten, möjligtvis Kaffe utan några tillsatser. Sen från 14:00 till 20:00 så äter man en varierad och riklig mängd mat. Funderat över om intermittent fastning är något eller om man egentligen borde köra längre perioder av fastning någon gång varannan månad osv.
Möjligen kommer din hjärna ha mer fokus om du äter en ordentlig frukost . Du kan ju äta en rejäl frukost och fortfarande göra det ? Du kan till och med köra OMAD och ha frukosten som det enda du äter under dagen så varför skulle du inte kunna köra den typen av fasta och äta frukost ?
Citera
2020-09-22, 10:37
Medlem
Citat:
Vilken tid på dagen du äter spelar knappast någon större roll när det kommer till fastans effekter . Och ja den typen av fasta har kognitiva effekter men främst livsförlängande effekter enligt en del .
Citera
2020-09-22, 10:40
Medlem
Citat:
Det tror jag inte, man måste ju äta.
Citera
2020-09-22, 11:54
Medlem
Om fastan börjar senare än 14 till 06 blir det en mindre ätruta pga sovrutinerna mellan 22-06. Börjar fastan 06:00 fram till 10:00 så blir man rejält hungrig när man ska sova. Självaste fastan blir betydligt jobbigare då man inte sover första halvan. Sen är det jobbigt att sova när man är rejält hungrig.

Men om man istället kör en längre fasta någon gång i månaden^, och trycker lite mer på de effekterna som kommer när man fastar under en längre tid. Är det möjligtvis bättre när det kommer till hjärnan?
Citera
2020-09-22, 12:10
Medlem
Eftersom ingen forskning görs på hur och vad människan ska äta så har vi ingen aning vad som är rätt. Prova själv o se.
Citera
2020-09-22, 13:09
Medlem
KlappMungons avatar
Gissningsvis är det bäst för hjärnan att småäta lite socker hela tiden under förutsättning att man inte går upp i vikt av det.

Nyttan med intermittent fasta är nog att kroppen uppreglerar beredskapen att snåla på kolhydrater och snabbare börja använda fett som bränsle för hjärta och muskler. Man blir inte vrålhungrig bara för att kroppen inte fått sina kolhydrater på några timmar. På så sätt blir det lättare att undvika övervikt

Tyvärr är vetenskapen på kostområdet inte speciellt fullständig så ovanstående baseras mest på rationellt tänkande och personliga observationer av både mig själv och andra.
Citera
2020-09-22, 14:19
Medlem
Jag upplever i alla fall att det är mycket enklare att skippa frukosten och äta vid lunch första gången än att skippa middag. Man bygger ju upp hunger under dager som man vill stilla. Det är inte så farligt att vara lite hungrig kl 8-12, tycker jag.
Citera
2020-09-22, 18:26
Medlem
VergissMichs avatar
Finns det någon reell forskning som faktiskt visar några som helst positiva eller negativa effekter av fasta?

Jag körde någon variant under ett halvår för ett par år sedan. Om jag inte missminner mig så fick man bara äta under 8 timmar på dygnet, jag och kollegan valde mellan 10:00 och 18:00, eller något liknande. Kan varit någon sorts placebo, men efter de första (jobbiga) dagarna så kände vi oss båda mer skärpta, bättre fokus och allt annat som utlovas. Men efter ungefär ett halvår så gick jag tillbaka till vanliga rutiner och kan inte påstå att jag kände mig slöare på något sätt. Kanske kan vara värt att testa igen.
Citera
2020-09-22, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VergissMich
Finns det någon reell forskning som faktiskt visar några som helst positiva eller negativa effekter av fasta?

Jag körde någon variant under ett halvår för ett par år sedan. Om jag inte missminner mig så fick man bara äta under 8 timmar på dygnet, jag och kollegan valde mellan 10:00 och 18:00, eller något liknande. Kan varit någon sorts placebo, men efter de första (jobbiga) dagarna så kände vi oss båda mer skärpta, bättre fokus och allt annat som utlovas. Men efter ungefär ett halvår så gick jag tillbaka till vanliga rutiner och kan inte påstå att jag kände mig slöare på något sätt. Kanske kan vara värt att testa igen.

Finns forskning.
Nobelpriset i medicin gick 2016 till dom som foskat på fasta och det tillståndet man kommer in i efter ett tag.
Autophagy heter det. Bara att googla.

Man får också mera tillväxthormon av att fasta!
Citera
2020-09-22, 18:39
Medlem
kanske inte så smart att ta hälsoråd från Jordan Peterson.
Citera
2020-09-22, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
kanske inte så smart att ta hälsoråd från Jordan Peterson.

Ja det är ju lite tveksamt det han säger. Om att han bara äter biff, salt och vatten varje dag och inget annat. Samt det där med att han säger att man borde så fort man vaknar äta en protein och fett rik frukost som ägg och bacon. Då är det just baconet som verkar lite tveksamt. Men han har ju pratat utifrån ett mer psykologist perspektiv på att folk mår bättre när det äter något på morgonen, han har själv sagt att han inte har några expertise i kost.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in