2020-09-22, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är klart oroande, men inte ett dugg förvånande. Vi är många som varnat för den utvecklingen sedan skolorna öppnade upp för en månad sedan.
Förvisso från extemt låg nivå samt att sjukvården inte har påverkats alls hitills. Eriksson hoppades på att det var ett hack kring fallen. Det kommer säkert dyka upp fler fall under hösten men måla inte fan på väggen än. Jag minns fortfarande hysterin här inne när det vände uppåt i Augusti.
Citera
2020-09-22, 13:54
Medlem
Citat:
Det är klart oroande, men inte ett dugg förvånande. Vi är många som varnat för den utvecklingen sedan skolorna öppnade upp för en månad sedan.

Förstår faktiskt inte varför ni snöat in på skolorna!

Att de kan bidra med smittspridning är väl klart, men jag tror att arbetsplatser, kollektivtrafik och privata arrangemang är mycket mer bidragande..
Det mesta tyder ju faktiskt på just det..
Citera
2020-09-22, 13:55
Medlem
Citat:
Vilken ökning? Antalet fall är ungefär lika många nu som i mitten av augusti. Det är även färre på intensivvård nu än i mitten av augusti.

Samtidigt har Danmarks exploderat i smittspridning, ungefär i samma veva som man införde munskyddskrav i kollektivtrafiken, undrar vad man ska dra för slutsatser av det...
Citera
2020-09-22, 13:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Har slutat lyssna på presskonferenser sedan länge, och även om man konstaterar mer ökad smittspridning vilket är en tidsfråga egentligen (och man redan ser tecken på), så kommer det ändå inte vidtas några åtgärder för det. Vi fortsätter öppna upp tills det blir som i april i bästa fall, trots att vanlig sjukvård knappt startat om igen. Vi kan dra med oss några fler äldre, och sen lägga till lite som dör i vårdköer med. Bra för Sverige, minskade kostnader för äldrevård och sjukvård, sen kan man leka lite flockimmunitet på det.

Jag ser inte heller på dem längre. Det ger liksom ingenting. Det känns som en skiva som hakat upp sig.
Det står ju vid det här laget rätt klart vilken den svenska strategin är. Den kan i princip sammanfattas med att göra så lite som möjligt och hålla samhället öppet så mycket som möjligt. Starkaste åtgärden är att uppmana folk att jobba hemma. Den tror jag sänker smittspridningen en hel del. Men sedan åtgärder som att tvätta händerna och stanna hemma när man är sjuk är förstås bra, men förstås otillräckligt för en aerosolsmitta där 50% smittar utan symtom. Öppna skolor bidrar förstås till smitta, samt att det inte finns ens rekommendationer att bära munskydd i kollektivtrafik och i butiker.
Vi får bara be en bön för att det inte spårar ur fullständigt i Stockholm och i resten av Sverige igen. Så mycket mer finns inte att hoppas på. Åtgärder utöver det som redan vidtagits blir det nog inte tal om. Inte ens om vi får 100 gånger fler smittade och skulle åtgärder i ett sådant scenario sättas in är det ändå för sent.
Citera
2020-09-22, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Hvordan ved du i ikke gør det?
Hvis symptomer var påkrævet, hvad skulle så forhindre den idiot i at fake ondt i halsen?

Det har jag inte påstått!

Jag vill bara säga att, fler tester inte behöver betyda allt.
Det är precis omöjligt att jämföra länder rakt av med det som enda måttstock.

Att man behöver testa mer än vi gjorde i våras är väl klarlagt, men frågan är vart gränsen går för när det är meningsfullt eller inte att öka antalet.
Citera
2020-09-22, 14:00
Medlem
Otroligs avatar
Nya avlidna: 5
Nya fall: 1200

Fördelning av nya rapporter: https://covidstatistik.se/

Fem senaste måndag + tisdagssiffror nya avlidna: 5, 5, 7, 4, 6.
Fem senaste måndag + tisdagssiffror nya fall: 840, 722, 715, 594, 837.
Citera
2020-09-22, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA

Att de kan bidra med smittspridning är väl klart, men jag tror att arbetsplatser, kollektivtrafik och privata arrangemang är mycket mer bidragande..

Där jag bor var högstadieskolorna smittdrivande i våras. Åtminstone utifrån det jag hört från folk. Det är de familjer som har högstadieelever som hade varit sjuka innan sommaren. Så det beror helt på vad som är mest drivande på just den orten, dvs vilken smittväg som fungerar bäst.
Citera
2020-09-22, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Vilken ökning? Antalet fall är ungefär lika många nu som i mitten av augusti. Det är även färre på intensivvård nu än i mitten av augusti.

Samtidigt har Danmarks exploderat i smittspridning, ungefär i samma veva som man införde munskyddskrav i kollektivtrafiken, undrar vad man ska dra för slutsatser av det...

Man måste verkligen vara plattjordare för att fortsatt inte fatta att mask skyddar effektivt både mot att smitta andra och även skyddar den som bär masken (man kan slippa infektion och även få en mindre allvarlig infektion om man trots allt blir smittad genom masken pga lägre antal viruspartiklar).

Nu senast var det ett superspridarevent i Korea på en restaurang där 30% av gästerna blev smittade. Dock blev ingen i personalen smittad eftersom de bar mask.
Citera
2020-09-22, 14:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA

Jag vet inte. De som kan jobba hemma har oftast gjort det sedan i mars. Kollektivtrafiken kan visserligen skönja en viss ökning, men det hänger ju samman med att gymnasieskolan och universitet öppnade upp inför hösten från att ha varit stängda under våren. Huruvida de privata arrangemangen är mer omfattande nu än vad de var i våras är svårt att uttala sig om. Ingenting tyder egentligen på vare sig det ena eller det andra. Smittan gick onekligen ned en hel del under sommaren. Ingen vågad gissning är ju att det berodde på sommarlov och semestrar. Heller ingen vågad gissning att Covid19 spridningen ökar igen under hösten i likhet med de flesta andra virus som sprids när skolor och arbetsplatser öppnar upp efter att ha varit stängda eller kraftigt decimerade under sommaren. Som sagt - jag är inte ett dugg överraskad. Snarare tvärtom. Det var väntat.
Jag hoppas bara det inte spårar ur och att vi återigen får se det kaos vi hade i våras. Det är tyvärr inget jag utesluter. Vill det sig riktigt illa kan det faktiskt bli värre, speciellt i ett läge där folk börjar slappna av. Man ska ha respekt för det här viruset. Det är inget fel att vara lite rädd. Då är man mer försiktig och mer vaksam.
Citera
2020-09-22, 14:03
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Pandemin är redan över.

Rent globalt är vi långt från slutet. Även om dödstalen skulle börja gå ner imorgon skulle den antagligen inte vara över förrän tidigast december.
Citera
2020-09-22, 14:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86

Att det är läge att stänga bron kan ju vara en slutsats.
Citera
2020-09-22, 14:04
Medlem
Stor ökning av fall!

Sverige
+5 döda
+3 iva
+1200 fall

Finland
+0 döda
+0 iva
+149 fall