2020-09-21, 12:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
#BeASheepChallenge snarare. Munblöja kommer inte att minska antalet döda.
Ja men nu var det ju inget jag påstod... Mer än ”vissa sammanhang”.

Men WHO uppmanar däremot alla att bära munskydd med mera som Sverige inte tror på! De har även lagt upp videos med länder som ”lyckats” som har kört på lockdown, helt eller delvis. Osv.

Att då hävda att WHO hyllar oss mer än andra länder och hänvisa till att vi följer deras rekommendationer osv. blir rätt märkligt tycker jag... Det blir även märkligt att hänvisa till vetenskap när WHO och andra länder anses göra helt fel. Alla utom vi skiter i forskningen? Inklusive WHO...

De kan absolut ha fel, men det är också att hävda att WHO och alla andra experter i Europa som tror något annat inte alls vet vad de snackar om... Exempelvis gällande munskydden.

Vars rekommendationer som vi samtidigt påstås följa, där WHO påstås hylla oss. Förvirrande.

Ser hellre att man bara säger ”vi är inte enig med WHO om massa saker, därför att...” Än att medier och andra sprider dubbla budskap om vilka man ska lyssna på. Eller man ska tydligen veta när deras rekommendationer duger eller passar för oss.
Citera
2020-09-21, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, du dödar genom att felkategorisera. Erkänn nu att du åtminstone har haft fel eller svider det för mycket?

Aerosol är luftburet.
Vad har jag haft fel i, menar du?

Det som är fel är att kategorisera ett virus som luftburet, när alla andra virus som smittar på precis samma sätt kategoriseras som droppsmitta.
Citera
2020-09-21, 12:34
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
88 % av alla döda i Sverige är 70 år och äldre, så det som misslyckats är att skydda de äldre.

Sedan håller jag med om att om vi haft väldigt få smittade i Sverige hade vi också haft färre äldre som dött.

Strategin att hålla samhället öppet och skydda de äldre misslyckades!

Jag tycker vi även kan diskutera varför strategin misslyckades.
Jag tror problemet var att de som ansvarar för vård av äldre inte hade en susning om hur man skulle skydda dem.
Dessutom saknades ju alla former av skyddsutrustning, både på kort och lång sikt. Om det funnits beredskapslager av dessa enkla skydd hade vi haft en helt annan bild tror jag.
Hur många döda är 70 eller äldre en vanlig vinter då? Det är väl ändå inget konstigt i att de flesta som dör är +/-15 år från normal medellivslängd. Man kanske borde ha låst in alla gamla och dementa i isoleringsceller för att skydda dom? Det hade ju varit det humanaste. (ironi)
Citera
2020-09-21, 12:36
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Nej, du dödar genom att felkategorisera. Erkänn nu att du åtminstone har haft fel eller svider det för mycket?

Aerosol är luftburet.
Man brukar inte alls sätta likhetstecken mellan aerosol och luftburet. Där verkar du illa påläst.
Citera
2020-09-21, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Citat.För det andra var det en extremt sällsynt händelse, som genererat rubriker över hela världen.

Nej det er det ikke:

https://www.bt.dk/samfund/par-holdt-40-aars-foedselsdag-bagefter-var-45-ud-af-68-gaester-smittet-med-covid
Menar du att det är vanligt för att det har hänt flera gånger?

Har du mässling så smittar du upp till arton personer i genomsnitt.

I genomsnitt.
Citera
2020-09-21, 12:41
Medlem
Citat:
Nu svamlar du igen. Har vi en samhällssmitta eller inte? Har vi antikroppar eller inte? Sprider det sig mer i Danmark eller Norge än i Sverige? Går utvecklingen åt rätt håll i länderna?

Vi reder ut det först tycker jag.
Det var väl glasklart?

I Sverige har vi coronafall utspridda från norr till söder, eftersom vi är på väg ur en allmän smittspridning.

I Danmark och Norge är smittan centrerade kring kluster, där många av de smittade har samma kontaktnät.

Om du spred ut Norges och Danmarks fall på samma sätt som det ser ut i Sverige, så hade det tagit fart.
Citera
2020-09-21, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det fetade: Det där verkar inte gälla för de "nyare" coronavirusen. Exempelvis såg man minnesceller mot SARS tretton år efter genomliden infektion.
Jag tror bara man ser minnesceller så länge från SARS, för att SARS orsakade primärinfektioner hos vuxna.

SARS orsakade svår och livshotande sjukdom hos vuxna. Det kan leda till långvariga antikroppar, av naturliga skäl. Kroppen identifierar sjukdomen som farlig.

Det är inte alls säkert att SARS hade blivit något annan än en vanlig förkylning, om man smittades av den regelbundet ända från födseln. Då skulle man kanske byggt tolerans, istället för immunitet, som för de andra coronavirusen.
Citera
2020-09-21, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Vi var ikke endt i nationale tiltag, hvis det var situationen. Vi har 63 kommuner der er over myndighedernes "bekymringsgrænse"

Du kan se incidens her:

https://experience.arcgis.com/experience/aa41b29149f24e20a4007a0c4e13db1d
Det där är ingenting. Om du tittar på Sverige så är/har hela kartan varit mörkröd, så som ni räknar (och testar).
Citera
2020-09-21, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Vilken förbaskad otur att det skulle dyka upp en svensk med covid i Kina - jag menar vi i Sverige som har varit så duktiga på att hantera pandemin. Omvärlden ser ju upp till oss. Det har jag ju läst på Aftonbladet, så då måste det ju stämma.

Eller? Undrar om det var någon kines som höjde på ögonbrynen när dom såg vart coronaresenärerma kom ifrån. Jag kan tänka mig att med vårt dåliga rykte så hade nog de flesta redan placerat Sverige i samma grupp som de andra länderna.. Dom flesta satt nog bara och nickade.. Indien.. Nepal.. Sverige ....

Vilken är för jävla surt, för det här betyder med största sannolikhet att jag inte kan göra min årliga Thailandsresa till vintern . Svenskar kommer antagligen inte vara välkomna till Asien med vårt rykte. Eller - kanske till Indien och Nepal...

Har vi hört denna förut?
”Svenskarna kommer inte vara välkomna någonstans”

Hur gick det egentligen med det?
Kan du ge något exempel på länder där svenskar inte är välkomna, men våra grannar i norge och Danmark är?

Det måste ju finnas otaliga länder som har dessa regler! Iaf om man läser vad du och andra ”experter” i tråden skriver.

Att du är en Thailandsresenär förklarar bara tydligare vilken nivå du håller..
Citera
2020-09-21, 12:58
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Jag förstår inte vad du försöker säga!?
Att du vill ha beröm för att du förespått att trenden skulle vända? Eller vad vill du?
Sitta och gissa som ett barn, och sen ”Titta på mig, jag gissade rätt” (men det tog några veckor för min gissning att bli sann)

Samma som ”vänta bara två veckor”, och sen flytta målstolparna varje vecka.
Hoppas du följer dina egna regler gentemot alla här i forumet.

Vad jag egentligen försöker säga är att det inte var så svårt att förutsäga. Vi såg samma i Tyskland tidigare i sommar att lokala utbrott om än stora men geografiskt begränsade fick utslag i statistiken temporärt. Man ska nog vara försiktig att dra några slutsatser från tillfälliga utbrott och hopp i statistiken. Man ska istället titta långsiktigt även på små höjningar på t.ex. R-talet.

Eller puttrande dödstal som i Sverige.
Citera
2020-09-21, 13:00
Medlem
Citat:
Hoppas du följer dina egna regler gentemot alla här i forumet.

Vad jag egentligen försöker säga är att det inte var så svårt att förutsäga. Vi såg samma i Tyskland tidigare i sommar att lokala utbrott om än stora men geografiskt begränsade fick utslag i statistiken temporärt. Man ska nog vara försiktig att dra några slutsatser från tillfälliga utbrott och hopp i statistiken. Man ska istället titta långsiktigt även på små höjningar på t.ex. R-talet.

Eller puttrande dödstal som i Sverige.

Japp!
Det verkar gå klockrent i norge!

Sjunkande trend vettu..

23 CORONASMITTEDE INNLAGT PÅ SYKEHUS – HØYESTE ANTALL SIDEN JUNI
Det er sju flere enn fredag og det høyeste antall innlagte siden begynnelsen av juni.

Ingen av pasientene får respiratorbehandling, opplyser Helsedirektoratet i en oppdatering mandag ettermiddag. (NTB)
Citera
2020-09-21, 13:07
Medlem
arbetets avatar
Citat:
88 % av alla döda i Sverige är 70 år och äldre, så det som misslyckats är att skydda de äldre.

Sedan håller jag med om att om vi haft väldigt få smittade i Sverige hade vi också haft färre äldre som dött.

Strategin att hålla samhället öppet och skydda de äldre misslyckades!

Jag tycker vi även kan diskutera varför strategin misslyckades.
Jag tror problemet var att de som ansvarar för vård av äldre inte hade en susning om hur man skulle skydda dem.
Dessutom saknades ju alla former av skyddsutrustning, både på kort och lång sikt. Om det funnits beredskapslager av dessa enkla skydd hade vi haft en helt annan bild tror jag.

Citat:
En del har jag svarat på.

Testningen kom igång sent och det var naturligtvis inte bra.
Sedan fanns det ju inte testutrustning från början, och senare i tillräcklig omfattning så det var ju svårt att börja direkt.
Genomgående vill jag säga att man har haft något av en omvänd försiktighetsprincip där man bestämt hävdat förhållanden som sedan man fått backa på. Som nu det senaste med aerosolsmitta. Det går säkert att få fram något om körsång på FHM:s sida men grejen är den att det har inte mynnat ut i några åtgärder. Framförallt har det mesta varit frivilligt och det är iofs en god tanke men det har gjort tillsammans med att man inte riktigt vill ta till sig asymtomatisk smitta att anhöriga inte kunnat sjukskriva sig. Små barn smittar och ska därför gå i skolan oavsett om familjemedlemmar är sjuka eller tillhör utsatta grupper. Jag hörde tidigt något hotell eller vad det var på någon skidort där inte försäkringar föll ut då FHM bara kom med rekommendationer och inte tvingande regler.

Jag är ganska säker på att vi hade kunnat haft en betydligt ljusare historia att berätta. Jag hävdar också att detta har förutom död och lidande kostat ofantliga summor pengar i t.ex. vårdkostnader och kommer att fortsätta att göra det.

Jag tror tyvärr också att ingen, inte någon, kommer att hållas ansvarig för detta enorma misslyckande som det faktiskt är. På bananrepubliknivå ungefär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in