2020-09-19, 20:03
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
105000 tester idag i Italien, färre antal positiva, uppfattade som att man uppfattar läget som stabilt sett till det. Antal röda zoner ökar. Lazio en av de värst drabbade regionerna (i sig inte nytt).
Citera
2020-09-19, 20:07
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
IVA ökar med ungefär 10 personer per dag. I mars steg det med ungefär 60 nya per dag.
Kan tyda på att viruset blivit mildare och/eller större antal unga som är smittade (iofs svårt att säga då man inte har en klar bild över smittspridningen i våras).

Tyckte att de på TG (nyheterna) sa att det är en ökning av dödsfallen (typ ”aumento di decessi”), dvs att dagens siffra är högre än typ gårdagens.
Smittoökningen som tar ut sin rätt? Får se hur det ser ut om nån vecka sett till de senaste dagarnas ökning av smittan.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2020-09-19 kl. 20:11.
Citera
2020-09-19, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Paul Pogba testade positivt för covid strax efter Frankrikes match mot Sverige. Idag, lite mer än en vecka efter så spelar han igen, trots kronisk hjärtskada.

Halva jävla Serie A har haft Covid-19. Okej, inte så många men väldigt många i alla fall. Måste säga att just detta, skräckpropagandan kring att 80% av personerna som haft Covid-19 utvecklar permanenta hjärtskador, är bland det löjligaste denna tråd har att erbjuda. Som tur är verkar det bara handla om en eller två användare som genuint tror på detta.
Citera
2020-09-19, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Halva jävla Serie A har haft Covid-19. Okej, inte så många men väldigt många i alla fall. Måste säga att just detta, skräckpropagandan kring att 80% av personerna som haft Covid-19 utvecklar permanenta hjärtskador, är bland det löjligaste denna tråd har att erbjuda. Som tur är verkar det bara handla om en eller två användare som genuint tror på detta.
Ja. Många verkar tro att myokardit är en kronisk åkomma. Det är den inte, den läker i allmänhet ut.
Citera
2020-09-19, 20:45
Medlem
Merwinnas avatar
Jag var just och handlade. Kassörskan HOSTADE - häftigt! När jag backade ett par steg bakåt instinktivt, sa hon "jag har astma, när du backar blir jag ledsen". Jaha. Men om hon faktiskt har corona, och jag INTE backar, så blir jag kanske DÖD? Fick plocka fram den fettlösande sprayen igen, som jag använde i våras, och spruta på alla varorna och torka av med varmt vatten...

https://youtu.be/Pv6tzWfDK-w?t=154

Nåväl, här är en bra video med en schweizisk biologiforskare. Från det stället jag har markerat, så berättar han hur de här RNA-vaccinerna fungerar. Det är alltså bitar av virusets arvmassa som man får i sig, och detta ska då instruera våra egna celler, inom processen för proteinsyntesen, att producera virusets antigen, och detta ska i sin tur få T-celler och annat i vårt immunsystem att lära sig att ta hand om antigenet.

Jag tycker att det låter väldigt läskigt! Dels att våra celler blir invaderade av något främmande som påverkar deras proteinsyntes - hur vet man när den processen slutar, OM den gör det? Tänk om cellerna slutar att producera det dom ska, och bara spottar ur sig coronaantigener i stället! Låter inte som något man ska leka med, och särskilt inte när forskarna har så kort tid på sig.

Han säger även, att den absolut kortaste tiden det har tagit att ta fram ett vaccin tidigare NÅGONSIN - är fem år! Och nu har de gjort det på mindre än ett år, och med en så här ny och invasiv metod också!

Vidare säger han, att vaccintillverkarna själva VET, att risken är MYCKET STOR den här gången, och därför försöker de få länderna som beställer, att skriva på ett avtal om ansvarsfrihet, så att staterna i stället tar på sig kostnaderna för ev. vård, skadestånd o.s.v. till vaccinskadade.

Jag fattar fortfarande inte, varför man ska gå en sådan här omväg? Varför inte bara ta virus, låta dom ligga till sig och bli lite lagom halvdöda, hälla på koksaltlösning, dra upp i sprutor och injicera? Varför skulle inte det gå?
Senast redigerad av Merwinna 2020-09-19 kl. 20:53.
Citera
2020-09-19, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Vissa siffror på worldometers är faktiskt svåra att förklara. Danmark har ca 8000 nya fall sedan 1 augusti, men bara 20 döda. Vilket innebär 0,25% döda av bekräftade fall, dödligheten av samtliga fall är förstås ännu lägre. I början trodde många att dödligheten var närmare 1% av samtliga fall. Visst spelar bättre behandling in, men känslan är definitivt att det finns två möjliga förklaringar, antingen finns det större mörkertal och immunitet än vad som är trott, eller så har viruset muterat och blivit lindrigare.

Island har för övrigt inget dödsfall sedan den 20 april. Sedan dess har de ca 450 nya fall. Vilket innebär att om deras nästa dödsfall kommer idag (osannolikt då de inte har någon serious/critical), så har de en dödlighet på drygt 0,2% av bekräftade fall sedan den 20 april.

De dödlighetstalen beräknades rätt tidigt i tråden.
Citera
2020-09-19, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2

Precis. 0,2 har figurerat flitit, kanske kommer bli ännu lägre. Beror på hur bra länder är att rikta smittspridningen bland yngre. Men de som trodde 1-3% vill man ju bara skjuta.
Citera
2020-09-19, 21:01
Medlem
Ismannen hyllas igen.
Citera
2020-09-19, 21:03
Medlem
Haloumis avatar
Anders Tegnell och Sveriges strategi tok-hyllas nu i The Sun (Storbritannien);

https://www.thesun.co.uk/news/12710684/anders-tegnell-scientist-sweden-coronavirus-without-lockdown-national-hero/

Sorry om jag är puckfemma.
Citera
2020-09-19, 21:17
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi

https://www.thesun.co.uk/news/12710684/anders-tegnell-scientist-sweden-coronavirus-without-lockdown-national-hero/

Tokhyllas?! De hyllar honom för att han har betett sig som en iskall dåre, utan att ta hänsyn till mängder av döda.

Nu får du lugna dig, om du läser hela artikeln så kommer du till detta:

”Tegnell’s most vocal critics are the right-wing Sweden Democrats party, who described the care home deaths as a “massacre”.

Sweden has the fifth-highest death rate per capita in Europe, behind Belgium, Spain, the UK and Italy.

Its mortality is five times greater than that in Denmark and around ten times more than in Norway and Finland.

Critics say this alone is evidence that Sweden’s strategy was wrong.

Stockholm’s regional Sweden Demo- crats leader, Gabriel Kroon, 23, says: “We should have locked down. The disease spread into nursing homes and we had ten times as many deaths relatively as Finland. I wouldn’t say that’s success.””

The Sun vilket är en sensationsBlaska!
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-09-19 kl. 21:28.
Citera
2020-09-19, 21:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi

Vadå folkhjälte? För vem?

Du vet vilken typ av tidning The Sun är, va? Det är en tidning för brittiska män i arbetarklassen, med Page 3-girls (alltså en ny ung flicka med bara bröst varje dag), sportresultat typ fotboll, betting, nedvärdering av makthavare. En familjär ton, typ "vi är era buddies, och vi hatar också maktens män och kvinnor".
Citera
2020-09-19, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2

Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Precis. 0,2 har figurerat flitit, kanske kommer bli ännu lägre. Beror på hur bra länder är att rikta smittspridningen bland yngre. Men de som trodde 1-3% vill man ju bara skjuta.

Om det stämmer att dödligheten är 0,2%, och var så från början, så innebär det att närmare 30% bör vara immuna i Sverige. Kanske fler, då sannolikt än större andel yngre har haft sjukdomen jämfört med äldre. Vilket pekar på att Sverige inte är ljusår från flockimmunitet. Inte riktigt där än, men börjar närma sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in