Citat:
Ursprungligen postat av
Ikea-Kamprad
Good for you.
Men här i Stockholm noterar jag att avstånd gäller fortfarande. Och folk jobbar för det mesta hemma. De som inte kan det, exvis taxichaffisar, verkar ha det glest med uppdrag för folk vågar inte åka. Det är mer folk ute på gator och torg då folk antagligen kommit hem. Så nu formar folk kö ute till posten för att inte trängas inomhus. Så inte är det avslappnat.
Jag läser dig som att om vi får en sjujäkla spridning igen så är det helt ok att tillämpa den katastrofala strategin från våras. Men varför skulle vi stänga hela landet? Vore väl overkill i vårt glest befolkade land. Det hade räckt att stänga av smittade delar även i våras. Finland stängde av Nyland med Helsingfors där smittan i huvudsak fanns. Det handlar om tajmingen, dvs slå till direkt. Sedan kan man leva rätt så normalt.
Tegnells teori om flockimmunitet i maj har spruckit. Det visar sig att de som haft coronan har i övervägande del antikroppar 4 mån efteråt. Senaste studien jag såg var från Danderyds sjukhus. Alltså kan vi lita på de olika antikroppsstudier som visar att vi har immunitet långt under de låga 20% som Tegnell hävdar krävs.
Jag bor också i Stockholm. Det du pratar om är något helt annat. Man håller avstånd i affären när det är skyltat, eftersom det är respektfullt. Men folk pratar inte om corona hela dagarna längre. Det gör man däremot i utlandet.
I utlandet har man dessutom en växande folkopinion mot restriktioner och nedstängningar. Många har förlorat mycket, och tycker att staten överreagerade, och förde dem bakom ljuset ifråga om virusets dödlighet. Människor vill inte gå på samma nit igen. Staten har dåliga förutsättningar att få följsamhet ifall man behöver ta till hårdare tag i vinter.
I Sverige finns visserligen en mindre grupp (t.ex. här i tråden) som fortfarande engagerar sig i att kritisera Sveriges strategi. Men de flesta bryr sig liksom inte längre, eftersom man har det rätt bra nu, samtidigt som det stormar i omvärlden. Det är dessutom lite för sent att byta strategi när viruset redan har dragit förbi.