2020-09-18, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Vad skall man köpa för pengarna? Guldmynt? Fastigheter? Skog? Gissar att du inte ser FIAT på ett bankkonto som ett attraktivt alternativ?

Fysiskt guld har sjuka spreads. Ej alternativ.

Fastigheter är dyrt, barrier to entry är skyhögt.

Skog kräver mycket mer arbete än att titta till sitt ISK varannan vecka.

Sparkonto ger 0,5 % ränta. inflationen äter upp vinsten. Glöm inte att skatta 30%.
Citera
2020-09-18, 15:03
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvempaInDaCity
Fastigheter (2 st) och jo... FIAT-SEK; har numera noll aktieeponering. Man kan tycka jag är idiot som sitter med en hel del kapital (ja... det är inte Warren Buffet vid tangenterna... ...han har f ö inte köpt en position öht under 2020...) till 1,25 procent beskattad "avkastning". Men jag tar hellre nollavkastning än sitter med minus 30 procent när bubblan spricker.

Det är i nuläget en mycket klok strategi. Man kanske missar några procent av toppen, javisst, men förlusten kan bli så oerhört mycket större.

Faktum är att sett till alla historiska mätetal och lärdomar som man (bör) ha dragit över mycket lång tid; så kan vi stå inför en period där vi inte når samma nivå i S&P 500 igen på 10-15 år. OK, toppen behöver inte ha varit just 3/9, den kan gå upp över den igen under denna peak, men ni fattar..
Citera
2020-09-18, 15:20
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Detta är något jag har studerat i två decennier.

Att jag skrev inlägget berodde på att det pågick en sorts bisarr diskussion om det överhuvudtaget skulle komma något ras....

Många känner nog till principerna, men inte alla vet hur lika detta mönster är från 1930-1940-talet fram till idag. Kusligt lika.
Ah, ok. Sorry.
Citera
2020-09-18, 15:29
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Vad skall man köpa för pengarna? Guldmynt? Fastigheter? Skog? Gissar att du inte ser FIAT på ett bankkonto som ett attraktivt alternativ?

Det du har nytta av och behöver.
Ha likvida medel också.
Bästa är en allokering på en mängd delar men jag orkar inte börja rabbla upp det då det är så omfattande.
Citera
2020-09-18, 15:32
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Fastigheter (2 st) och jo... FIAT-SEK; har numera noll aktieeponering. Man kan tycka jag är idiot som sitter med en hel del kapital (ja... det är inte Warren Buffet vid tangenterna... ...han har f ö inte köpt en position öht under 2020...) till 1,25 procent beskattad "avkastning". Men jag tar hellre nollavkastning än sitter med minus 30 procent när bubblan spricker.

Buffert som klassisk inflationshedgare har sagt emot sina tidigare uttalanden där han alltid pratat ned guld till att faktiskt ha köpt Barricks Gold, så nog har han gjort affärer. Alla är säkerligen inte deklarerade.
Givetvis finns det en större uppsida på utvinning än mineralen i sig och han verkar gilla att aktivt förvalta.

Vidare har han sålt av flygbolag och bankaktier (däribland JP Morgan och GS), så vad säger det oss?
Citera
2020-09-18, 15:35
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Självklart kommer det en rebound, börserna värden över är övergödda och trots (måttlig men likväl) negativ realränta kommer krascherna snart att stå som spön i backen. Indexen är tillbaka på pre-coronanivåer, i en ny fattigare värld, och börserna var knappast undervärderade innan corona, tvärtom. Det du kallar "bra respons" - att trycka mer pengar, kommer att drabba ffa dollarn eftersom Fed är de som syndat mest och förtroendet för dollarn som reservvaluta kommer att ryka.
Sitter man på svenska aktier; sälj! På tillgångar, i synnerhet aktier, i dollar; SÄLJ!!!

Framtiden får utvisa vem som är idioten i tråden...

Index är väl en bit över per-Corona nivåer och bortsett från ”Corona” så har vi brexit och ett val som står inför dörren.
Citera
2020-09-18, 17:04
Medlem
Citat:

Jag har tvärtom i princip 100% aktieexponering och köper bara mer när jag kan, desto mer i nedgång som nu senast i mars. Varför är detta inte smart?

Måste såklart tillägga att sparhorisonten på dessa pengar är ca 20 år dock
Citera
2020-09-18, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Jag har tvärtom i princip 100% aktieexponering och köper bara mer när jag kan, desto mer i nedgång som nu senast i mars. Varför är detta inte smart?

Kort svar: det är smart.

Rimligen är kontanter, som minskar i värde med inflationen, en dålig investering långsiktigt.

Alla tillgångar vars värde kan öka är ett bättre val. Stora stimuleringar av ekonomin som nu görs kommer att komma (speciellt vissa) bolag till del. Att ha en väl diversifierad portfölj och hålla ögonen öppna för vilka bolag/sektorer som går bra är rätt.

Indexfonder sköter detta delvis automatiskt - köper mer av vinnare och mindre av förlorare. Att lägga 90% där, som Buffet har sagt, är vettigt för den som inte orkar hänga med.

Se även länk: (tyvärr betallänk)
https://www.di.se/analys/krislosningen-vi-gor-som-bananrepublikerna/

Citat:
Citat:
Finansieringslösningen är genial när centralbanker världen över – i olika omfattning – trycker nya pengar, vilket är det korta svaret på frågan hur kalaset betalas.
Citat:
Kvar står aktier och fastigheter som de mest intressanta placeringsalternativen.
Senast redigerad av GreatVoid 2020-09-18 kl. 18:37. Anledning: Stavfel
Citera
2020-09-18, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
Kort svar: det är smart.

Rimligen är kontanter, som minskar i värde med inflationen, en dålig investering långsiktigt.

Alla tillgångar vars värde kan öka är ett bättre val. Stora simuleringar av ekonomin som nu görs kommer att komma (speciellt vissa) bolag till del. Att ha en väl diversifierad portfölj och hålla ögonen öppna för vilka bolag/sektorer som går bra är rätt.

Indexfonder sköter detta delvis automatiskt - köper mer av vinnare och mindre av förlorare. Att lägga 90% där, som Buffet har sagt, är vettigt för den som inte orkar hänga med.

Se även länk: (tyvärr betallänk)
https://www.di.se/analys/krislosningen-vi-gor-som-bananrepublikerna/

Citat:
Trots lite motvind för bankerna borde det rimligt finnas en uppsida 2021, glöm inte hur enormt välkapitaliserade de är o att utdelningarna kommer hagla 2021.
Citera
2020-09-18, 18:39
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..

Det är definitivt smart, särskilt om du har en så lång horisont. Nedgången i mars var ju signifikant. Dock är det många som skriker "buy the dip" så snart det går ner bara lite. Från de nivåer vi var i SP500 i månadsskiftet augusti/september så är en nedgång på 10% knappt ens något. Om indexet ligger 2 ggr över sin långsiktigt hållbara trend, så är det ju fortfarande skyhögt över efter en sådan nedgång.

Jag skojar inte när säger att vi om 2-3 år kan harva runt på en nivå som är runt hälften av dagens.
Citera
2020-09-18, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solveig70
Trots lite motvind för bankerna borde det rimligt finnas en uppsida 2021, glöm inte hur enormt välkapitaliserade de är o att utdelningarna kommer hagla 2021.

Alla typer av bolag som skjutit upp utdelningar under 2020 lär släppa dem 2021 i någon form.

Storbankerna har lite motvind med sin affärsmodell också men det ser inte ut som att Riksbanken slår till med minusränta igen och det är ju skönt för banker.
Citera
2020-09-18, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är definitivt smart, särskilt om du har en så lång horisont. Nedgången i mars var ju signifikant. Dock är det många som skriker "buy the dip" så snart det går ner bara lite. Från de nivåer vi var i SP500 i månadsskiftet augusti/september så är en nedgång på 10% knappt ens något. Om indexet ligger 2 ggr över sin långsiktigt hållbara trend, så är det ju fortfarande skyhögt över efter en sådan nedgång.

Jag skojar inte när säger att vi om 2-3 år kan harva runt på en nivå som är runt hälften av dagens.

Pratar vi specifikt S&P 500 här så är den historiskt högt värderad och även högre än andra index så det får man ha med sig när man bedömer var man vill investera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in