2020-09-18, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Jeg finner ingenting i denne reportasjen som sier noe om militær- eller polititeknisk bakgrunn. Dessuten er dette fra april 2019, da kidnapping fortsatt var hovedhypotese.

Å komme trekkende med dette nå fra useriøse fora på nett, er i beste fall villedende.
Jeg prøvde bare å finne ut hvor det eventuelt var skrevet. Det kan hende at det har stått i en avisartikkel som senere har blitt endret.

Og jeg har lest "trente profesjonelle med militær- eller polititeknisk bakgrunn." tidligere i forbindelse med AEH-saken.
Senast redigerad av z-z-z 2020-09-18 kl. 13:10.
Citera
2020-09-18, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenvatnet
Skjønner ikke hvem som har lyst til å bo i et hus der kona har blitt kvalt til døde, gjør du?
Bare det i seg selv forteller hva slags personlighet vi har med å gjøre. Han hadde lyst til å flytte inn samme dag liksom.
Riksadvokat frafaller nok ikke noen siktelse. Han har stor tiltro til politiets arbeid i denne saken.
Jeg mener ikke at det forteller noe om personligheten.
Citera
2020-09-18, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z

«Slik saken fremstår per nå har vi all grunn til å tro at vi står overfor kriminelle med en betydelig volds- og gjennomføringskapasitet», skriver politiadvokat Andreas Lund i Øst politidistrikt.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dO4GRO/politiet-om-mulige-kidnappere-betydelig-voldskapasitet
Noe kan ha blitt fjernet fra den artikkelen. Det står: "Publisert: 29.03.19 kl. 03:52. Oppdatert: 04.04.19 kl. 14:29"
Citera
2020-09-18, 16:12
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Noe kan ha blitt fjernet fra den artikkelen. Det står: "Publisert: 29.03.19 kl. 03:52. Oppdatert: 04.04.19 kl. 14:29"
Uansett er det helt på viddene å henge seg opp i dette nå, så lenge hovedhypotesen er en helt annen en den gang.

Fravær av spor fra ukjente GM var sannsynligvis en vesentlig del av vurderingen «militær- eller polititeknisk erfaring» hvis det ble nevnt den gangen.

Nå er forklaringen på dette selvsagt en helt annen, og vi snakker heller trolig om stoppeklokke- og rundetidserfaring når det gjelder drapsplanens presisjon.

At man har brukt sambandsutstyr er også en del av min teori, noe som er helt vanlig blant kriminelle, uten at det er snakk om MI5 eller andre.
Citera
2020-09-18, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Jeg har godt håp om at noen har snakket etter pågripelser av TH og RU, i tillegg til eventuelle funn selvsagt. Det er også veldig stille i media fra etterforskningsledelsen nå. Det har tidligere vist seg å være tilfelle når det skjer utvikling i saken i kulissene. Enig med deg i at vi får håpe det bygges en sterk sak. Det verste vil etter min mening være om vi får en henleggelse på bakgrunn av bevisets stilling. Da blir TH stemplet for livet, uten skikkelig renvasking. Bedre å få prøvet saken i retten, med en eventuell frifinnelse.
En som vil flytte direkte hjem til et åsted bryr seg ikke om slikt. Han lever godt med en henleggelse og virker uanfektet over at ektefellen er borte. Ble først pjusk da han ble mistenkt. Det samme ble kidnapper. En klar sammenheng her . Th er hovedmannen.
Senast redigerad av LH07 2020-09-18 kl. 16:23.
Citera
2020-09-18, 16:23
Medlem
Farkostens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurenskog
Utfra tidligere kommentarer er hypotesen min faktisk en godt over middelaldrende snørrhoven politiadvokat.
En sånn som sliter med å vinne saker, og skylder sin egen udyktighet på politibetjenter som "ikke sanker gode nok bevis" for ham

Den hadde jeg ikke tenkt på. Hmm. Interessant
Citera
2020-09-18, 16:34
Medlem
Jeg tror det er sønnen som spiller offeret ikledd hvitt denne musikk-videoen.
https://www.youtube.com/watch?v=Q3BH4KJAGC4

Den er det mest groteske og uhyggelige jeg har sett noen gang (pleier ikke se slike ting, så er mulig andre er vant til å se mer av denne type greier).
Han spilte også offer i den meget groteske filmen Rovdyr.
Liker tydeligvis spille slikt offer.

Apropos dette med at hennes klær lå igjen i huset. Kan det være mulig at hun ble ikledd en hvit kledning som skulle symbolisere en slags uskyld, og at hun ble tatt med som et syndoffer eller noe slikt for å ofres? At for eks dette med hennes utroskap kan ha blitt sett på som så alvorlig at hun måtte bøte med livet for det? At hun ble tildelt skylden for at ting hadde blitt som det hadde blitt? Mange i forumet snakker jo om hvor håpløs TH har vært med kontroll av henne, så da kan man jo spørre....

Hvis det var okkulte miljø i bildet kunne jo det være flere involverte isåfall. Der kan det være noen halvkriminelle som har peil på endel datakunnskap og kan ha voldskapasitet og. De som driver med denne type musikk har jo ofte noe forgreining inn i okkulte miljø. Vitner som så bilen på Ås sa også at hun som satt i bilen var ikledd noe hvitt. Det må jo være en forklaring på dette med klærne hennes synes jeg....Hvilke kidnappere skulle liksom bry seg om å bruke tid på klær?

Dette skjedde også på Halloween, og den symbolikken skal man ikke kimse av som en tilfeldighet synes jeg. For slike folk kan Halloween være å anse som en viktig symbolsk dag. Mørke og død.

Dette er en vanvittig teori isåfall som jeg aldri har tenkt på før nå i det siste, men alle de mer logiske teorier virker til å være grundig etterforsket. Er nærliggende å tenke at det er helt syk forklaring på denne hendelsen synes jeg, med tanke på at saken ikke er oppklart. Og det er naturlig å tenke at nærstående relasjon til AE er involvert. Slik saken har utviklet seg synes jeg det er minst like stor grunn å tro på noe sånt som de mer logiske forklaringene om ektemannen eller kidnapping.

Angående TH håper jeg virkelig politi tar ut tiltale snart slik at vi får bevis på bordet mot TH når de mener han er skyldig, for til nå er det jo helt latterlig å lese disse svake indisiene som kommer i media. At hun hadde skjema for å fylle ut skilmisse i huset osv, som altså da skal indikere drap? Håper de kommer med noe som det er tyngde i snart.

Jeg synes hverken at det er sannsynlig at TH står bak, eller at dette er kidnapping, og da må løsningen være noe helt spesielt tenker jeg.
Citera
2020-09-18, 16:37
Medlem
Det er motstrid i dette om krypto valuta sporet. Jeg er sikker på at jeg en gang leste at internasjonale eksperter/politi sa at det var svært avansert. Dd stilte seg tvilende til at den da pågrepne (RU?) hadde nødvendig kunnskap.
Jeg forsøkte å finne denne artikkelen, men fant den ikke. Jeg vant derimot en annen artikkel fra Dagbladet med litt det samme innhold, uten at den er like klar.

«Samtidig beskrives motpartens kunnskap innen teknologi som ekstraordinær. Det samme gjelder evnen til å skjule spor.»

www.dagbladet.no/nyheter/internasjonalt-politi-aldri-sett-tilsvarende/72464157/

Andre eksperter sier det er amatørmessig. Det er ikke da enkelt for oss som knapt aner hva krypto valuta er, å gjøre oss opp en mening.
Citera
2020-09-18, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rips
Det er motstrid i dette om krypto valuta sporet. Jeg er sikker på at jeg en gang leste at internasjonale eksperter/politi sa at det var svært avansert. Dd stilte seg tvilende til at den da pågrepne (RU?) hadde nødvendig kunnskap.
Jeg forsøkte å finne denne artikkelen, men fant den ikke. Jeg vant derimot en annen artikkel fra Dagbladet med litt det samme innhold, uten at den er like klar.

«Samtidig beskrives motpartens kunnskap innen teknologi som ekstraordinær. Det samme gjelder evnen til å skjule spor.»

Andre eksperter sier det er amatørmessig. Det er ikke da enkelt for oss som knapt aner hva krypto valuta er, å gjøre oss opp en mening.
Det var ikke dette du tenkte på?
"det avanserte kryptovaluta-opplegget." "Da domstolen i forrige uke vurderte politiets dokumenter og bevisgrunnlag mot Tom Hagen (70), slo den fast at det er sannsynlig med flere involverte personer i den oppsiktsvekkende drapssaken.
Retten mener videre at det i politiets bevisbunke ligger dokumenter som «viser noe av den profesjonalitet som har vært påkrevd»." "Etter det VG får opplyst mener politiet det er lite som tyder på at Tom Hagen har kompetanse til å kunne stå bak det avanserte opplegget alene."

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6jQXE0/jakter-mulige-krypto-medhjelpere-har-sjekket-flere-navn

I trusselbrevet sto det en detaljert oppskrift for hvordan Tom Hagen skulle kommunisere og betale løsepenger for kona. For politiet fremstår dette oppsettet så planlagt og avansert, at det kan tyde på at han har fått hjelp
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/70vVE3/loerenskog-saken-ni-spoersmaal-og-svar

eller her? https://www.dn.no/marked/kriminalitet/anne-elisabeth-falkevik-hagen/kryptovaluta/dette-er-kryptovalutaen-de-antatte-kidnapperne-krever/2-1-514805

Denne?
Tidligere etterforsker: - Framstår som en avansert handling
Den antatte bortføringen av milliardærkona Anne-Elisabeth Falkevik Hagen (68) bærer preg av å ha gjennomført av profesjonelle kriminelle, mener tidligere politietterforsker og forfatter Jørn Lier Horst.Tidligere politietterforsker og forfatter Jørn Lier Horst mener den antatte bortføringen bærer preg av å ha blitt gjennomført av profesjonelle kriminelle.
- Det framstår som en avansert handling. Dette er antakelig ikke førstegangskriminelle, men det er ikke sikkert at de har begått denne typen handlinger før, sier Horst til Dagbladet.

https://www.dagbladet.no/nyheter/tidligere-etterforsker---framstar-som-en-avansert-handling/70638573

(Som etterforsker i politiet har Horst selv vært involvert i bortføringssaker.
- De sakene jeg har vært involvert i, har vært rene iscenesettelser hvor det til slutt viser seg å ikke være en reell bortføring, men snarere et forsøk på å skaffe raske penger eller skjule andre forbrytelser, sier Horst, og presiserer at han snakker på rent generelt grunnlag.)
Senast redigerad av z-z-z 2020-09-18 kl. 16:58.
Citera
2020-09-18, 17:08
Medlem
- Det som er politiets oppgave nå, er å lete etter eventuelle medsammensvorne, som ikke bare kan ha bistått i planleggingen, men også selve gjennomføringen og ytt etterfølgende bistand, gjentar krimforfatter og tidligere politieterforsker Jørn Lier Horst overfor Dagbladet.
Det er særlig to kjente spor som har fått ekspertene til å nå denne antakelsen, for i nytt lys kaster gamle spor nye skygger:
Det såkalte kryptovalutasporet og Tom Hagens bevegelser 31. oktober, dagen politiet antar at Anne-Elisabeth Hagen forsvant.

https://www.dagbladet.no/nyheter/sporene-som-peker-pa-andre/72436008

Det Horst sier her, forstår jeg som at pga tidspunktet for når politiet mener at AE ble utsatt for forbrytelsen var TH på Futurum og at derfor må noen andre enn TH ha uført forbrytelsen.
Citera
2020-09-18, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rips

Jeg prøvde å lete, men jeg fant ikke den artikkelen som du tenkte på. Men jeg husker at det sto i en av artiklene om kryptomannen noe slikt som at han hadde skrevet i forum eller annet SoMe at han ikke var en ekspert på krypto men at han hadde bekjente som kunne bistå med krypto-ekspert-hjelp til hans forretningside.
Senast redigerad av z-z-z 2020-09-18 kl. 17:26.
Citera
2020-09-18, 17:49
Medlem
Citat:
Jeg prøvde å lete, men jeg fant ikke den artikkelen som du tenkte på. Men jeg husker at det sto i en av artiklene om kryptomannen noe slikt som at han hadde skrevet i forum eller annet SoMe at han ikke var en ekspert på krypto men at han hadde bekjente som kunne bistå med krypto-ekspert-hjelp til hans forretningside.

Er det denne linken

https://www.nrk.no/norge/slik-fortalte-bortforingssiktet-i-hagen-saken-om-forretningssamarbeidet-1.15013836
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in