2020-09-18, 10:02
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja jag tror också det. Att både kultur och exempelvis boendesituation påverkar mycket.

Jag tycker bara att debattartikeln är jättedålig. I princip skriver de ju bara att FHM fick fram 1.1 men vi gjorde på ett annat sätt och då blev det 1.7. Det går knappast att avgöra vilken av studierna som är bäst.
Jag håller med dig men det som de belyser påverkar antagligen en hel del och det är ju bra att det kommer fram i ljuset mer och mer.
Citera
2020-09-18, 10:07
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men det är väl inte riktigt det vi säger här i tråden. Vi säger att a-/presymtomatisk sprider SCoV2 minst lika mycket och kanske mer som en del studier antyder. Jag säger att speciellt asymtomatiska utgör den stora risken med spridning då de inte är medvetna om att de är sjuka och att inte heller omgivningen är det. Och det har visat sig att man kan vara asymtomatisk länge upp till > 20 dagar vilket ECDC säger att det finns studier på:
/.../Similar viral loads in asymptomatic versus symptomatic cases have been reported, indicating the potential of virus transmission from asymptomatic patients [30,42]. A community treatment center study (n=303) from Republic of Korea showed that RT-PCR Ct values for SARS-CoV-2 in asymptomatic patients (n=110, 36.3%) were similar to those in symptomatic patients [30]. The median time from diagnosis to the first negative RT-PCR conversion was 17 days for asymptomatic patients and 19.5 days for symptomatic (including pre-symptomatic) patients. Viral loads in asymptomatic patients from diagnosis to discharge tended to decrease more slowly than those in symptomatic (including pre-symptomatic) patients [30].
https://www.ecdc.europa.eu/en/covid-19/latest-evidence/transmission

Det finns mer om a-/presymtomatisk spridning där och man har ett helt annat tonfall än FHM. Här är studien de refererar till här ovan:
Clinical Course and Molecular Viral Shedding Among Asymptomatic and Symptomatic Patients With SARS-CoV-2 Infection in a Community Treatment Center in the Republic of Korea
https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/2769235
Det jag inledningsvis ifrågasatte var det att någon påstod att 55-60 % av smittspridningen sker utan symtom.
Citera
2020-09-18, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
UK utesluter inte lockdown - kan införa ny lockdown för att "skydda befolkningen"

Bra agerat av UK. Det viktigaste är att skydda befolkningen istället för att ljuga för befolkningen.

New national lockdown 'last line of defence' - Hancock

källa bbc
OK . . . hur tror du folket i UK kommer att uppskatta det här??? British bastards . . .
Citera
2020-09-18, 10:18
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det jag inledningsvis ifrågasatte var det att någon påstod att 55-60 % av smittspridningen sker utan symtom.
Det var jag som skrev 50-60%. Inte 55%.
Citera
2020-09-18, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fyratusen är bra många färre än vad som dör en normal vinter av våra klassiska virus. Det är ingen här på forumet som förfasats över vinterdödligheten förrän det blev politik.

Vårs grannar har få döda, men jag skulle inte byta vår situation mot deras. De lever som slavar under viruset, och har en mycket lång väg tillbaka.

Nej, de lever inte som slavar. Var har du fått det ifrån? Banker m fl tar fram stringency index för att följa olika länders åtgärder. Våra grannar vidtog striktare åtgärder i början och lättade sedan allt eftersom. Sverige var sist på bollen, med lättare restriktioner. Det finns flera som gör sådana här index.

Här ett exempel.

https://coronameter.net/government-response-stringency-index/
Citera
2020-09-18, 10:25
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
För låt att jag lägger mig i men på Svt beskriver de hur smittspårning går till. Man fokuserar mycket på dagen innan man får symptom. För då är man ju ofta ute och träffar folk. Medans efter symptom bör man ju stanna hemma. Så det låter ju inte helt orimligt att den största smitt spridningen sker utan symptom. Genom de som aldrig får symtom och genom de som får symptom men dagen innan de uppvisar denna symptom. Annars följer man inte riktlinjerna. Fast det är klart är man sjuk och bor trångt så kan man smitta familjemedlemmar. Det är väl egentligen bara i hemmet smittspridning med symptom kan förekomma men där förekommer ju också smitt spridning utan symptom. Eller menade du att det var för lite?
Citera
2020-09-18, 10:25
Medlem
Citat:
UK utesluter inte lockdown - kan införa ny lockdown för att "skydda befolkningen"

Bra agerat av UK. Det viktigaste är att skydda befolkningen istället för att ljuga för befolkningen.

källa bbc
Kommentarerna i The Telegraph får anses vara något mindre entusiastiska.

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/09/18/second-lockdown-uk-new-rules-another-national/

Ett axplock:

"This government are completely and utterly INSANE.
Certifiably insane.
They must be kicked out and replaced with sensible people. And all the lockdown measures must be SCRAPPED."

"Curfews? Covid Marshalls? This is in danger of eroding our civil liberties for decades to come."

"This is insane or dangerous - or both. Why is this necessary? 101 deaths in the week ending 28 August out of nearly 10,000 that week. On 3 September only 460 hospital beds out of 110,000 had covid positive patients..... I begin to believe in a conspiracy."

Jag har ingen anknytning till UK och har ingen uppfattning om vad som är lämpligast för det landet. Alltför många lockdowns tror jag dock att befolkningen inte kommer att acceptera. Om ett land ser stor ökning av smittade, som leder till en stor andel sjukhusinläggningar, kan ett alternativ vara att skala upp sjukvårdskapaciteten (t.ex. genom fältsjukhus).

Det verkar tyvärr omöjligt att helt utplåna viruset och varje regering kommer vid någon tidpunkt att behöva väga liv mot liv. Det är ju faktiskt ett av samhällets kärnuppdrag.
Citera
2020-09-18, 10:39
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jag skulle nog skriva under på de siffrorna utifrån allt material jag läst. Det är just detta att a-/presymtomatiska sprider SCoV2 och att man kan vara det under en relativt lång tid som gör att man kan anta att a-/presymtomatiska utgör den större gruppen som sprider SCoV2. Vid influensa blir du sjuk på 1-3 dagar och blir många gånger sängliggande med påtagliga symptom, och omgivningen noterar ofta att du är sjuk och kan undvika dig. Vid COVID19 kanske du inte ens själv vet att du är sjuk och du är på benen och interagerar fullt ut socialt med omgivningen. Det finns anekdotiska belägg för att s.k. superspridare inte varit medvetna om att de har varit sjuka när man spårat upp dem. Jag vill minnas att man också såg detta vid det första noterade smittillfället i Tyskland. En anställd på ett kinesiskt bolag var där och höll sammanträde med några tyskar där hon spred vidare viruset utan att hon själv hade uppfattat sig som sjuk.

Det är som sagt svårt att belägga det motsatta alltså det du säger från det material som finns särskilt från det som har publicerats under senaste tiden.
Citera
2020-09-18, 10:40
Avstängd
Merwinnas avatar
https://www.theguardian.com/world/2020/sep/14/american-accused-of-ignoring-covid-19-quarantine-to-go-on-bavaria-bar-crawl

Det här verkar intressant. Någon som har betalversionen av The Guardian? Verkar som att en amerikansk kvinna, stationerad på en amerikansk militärbas, har gått på barrunda och smittat en massa folk i den lilla alp-orten Garmisch-Partenkirchen, trots att hon var sjuk och var tillsagd att hålla sig i karantän...

Citat:
Ursprungligen postat av Moderno

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/09/18/second-lockdown-uk-new-rules-another-national/

Ett axplock:

Certifiably insane.
They must be kicked out and replaced with sensible people. And all the lockdown measures must be SCRAPPED."

"Curfews? Covid Marshalls? This is in danger of eroding our civil liberties for decades to come."

"This is insane or dangerous - or both. Why is this necessary? 101 deaths in the week ending 28 August out of nearly 10,000 that week. On 3 September only 460 hospital beds out of 110,000 had covid positive patients..... I begin to believe in a conspiracy."

Jag har ingen anknytning till UK och har ingen uppfattning om vad som är lämpligast för det landet. Alltför många lockdowns tror jag dock att befolkningen inte kommer att acceptera. Om ett land ser stor ökning av smittade, som leder till en stor andel sjukhusinläggningar, kan ett alternativ vara att skala upp sjukvårdskapaciteten (t.ex. genom fältsjukhus).

Det verkar tyvärr omöjligt att helt utplåna viruset och varje regering kommer vid någon tidpunkt att behöva väga liv mot liv. Det är ju faktiskt ett av samhällets kärnuppdrag.

??? För mig är det i alla fall uppenbart, att det är bättre att människor slipper bli sjuka (och vissa kommer i så fall att dö, även om de får en sjukhusplats), än att "skala upp sjukvårdskapaciteten". Folk förstår inte att lockdowns är för deras eget bästa, tyvärr, och att man i krissituationer - och även i krig - måste acceptera regler som man inte behöver acceptera i vanliga fall.
Citera
2020-09-18, 10:41
Medlem
Citat:

Ett axplock:

Certifiably insane.

Gick in och läste kommentarerna och det verkar i princip vara 100% negativa. De borde gå in på Flashback och läsa på om en lockdowns förträfflighet.
Citera
2020-09-18, 10:43
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:

källa bbc

Det är bra om ni lägger in länkar till artiklarna som ni citerar! Går mycket fortare att hitta artikeln då. Även om den ligger på förstasidan precis när man postar ett inlägg, är det inte säkert att den gör det längre när någon läser inlägget.
Citera
2020-09-18, 10:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Ett axplock:

Certifiably insane.

The Telegraph är ledande i UK i motståndet mot "coronahysterin" där man ibland har pushat rena konspirationer måste jag säga.

Och missförstå mig rätt, jag gillar att man i UK trots allt har MSM med olika syn på saker och ting. Något som jag verkligen uppskattade när jag bodde där under ett antal år. Det är annat det än vad vi har i Sverige där man i princip kopierar varandras artiklar när man inte kör artiklar från NYT och WaPo direkt genom Google Translate.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in