2020-09-18, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, så tolkar jag det också.

Du får nog läsa artikeln ett par gånger till, så är det för de flesta, de måste läsa en text ett flertal gånger för att förstå innehållet.

Jag skulle ändå vilja läsa deras undersökning. Det är väldigt konstigt att de får upp risken med 70% utan att lite mer noggrant förklara hur.
Citera
2020-09-18, 07:56
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ja, så tolkar jag det också.

Du får nog läsa artikeln ett par gånger till, så är det för de flesta, de måste läsa en text ett flertal gånger för att förstå innehållet.
Men förstår du vad de menar? Det framgår ju inte i artikeln vad som är problemet med att yrkesgrupper med färre än 15 smittade mer än att FHM valt bort dem, helt korrekt eftersom det är ett för litet urval för att ge ett tillförlitligt resultat. Och känner du att deras resultat, att lärare löper 70 procent högre risk att smittas än övriga befolkningen vilar på korrekt vetenskaplig grund? I så fall, utveckla gärna ett resonemang om det så att vi lite småkorkade kan förstå.
Citera
2020-09-18, 08:00
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Den samlade bedömningen är att asymtomatiska spridare utgör en stor del av de smittsamma. Du kan ha väldigt höga nivåer av viruset i de övre luftvägarna med inga eller milda symptom. Det gör dig också extra smittsam genom att du inte själv märker av sjukdomen och är på benen. Och omgivningen noterar inte heller att du är sjuk. De s.k. superspridare man lyckats spåra upp har ofta inte varit medvetna om att de är sjuka. Här en studie. Det har kommit andra under senaste tiden där man t.o.m. menar att just a-/presymtomatiska är de mest smittsamma:

The implications of silent transmission for the control of COVID-19 outbreaks
/.../Our results indicate that symptom-based isolation must be supplemented by rapid contact tracing and testing that identifies asymptomatic and presymptomatic cases, in order to safely lift current restrictions and minimize the risk of resurgence.

/.../Empirical studies have indicated that individuals may be most infectious during the presymptomatic phase (1), an unusual characteristic for a respiratory infection.
https://www.pnas.org/content/117/30/17513

Temporal dynamics in viral shedding and transmissibility of COVID-19
We report temporal patterns of viral shedding in 94 patients with laboratory-confirmed COVID-19 and modeled COVID-19 infectiousness profiles from a separate sample of 77 infector–infectee transmission pairs. We observed the highest viral load in throat swabs at the time of symptom onset, and inferred that infectiousness peaked on or before symptom onset. We estimated that 44% (95% confidence interval, 30–57%) of secondary cases were infected during the index cases’ presymptomatic stage, in settings with substantial household clustering, active case finding and quarantine outside the home. Disease control measures should be adjusted to account for probable substantial presymptomatic transmission.
https://www.nature.com/articles/s41591-020-0869-5
Jag är nyfiken , ni hänvisar till enskilda studier. Vart finns det något om den samlade bedömningen som säger det? Det finns ju även studier som pekar på det motsatta.
Citera
2020-09-18, 08:04
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jag är nyfiken , ni hänvisar till enskilda studier. Vart finns det något om den samlade bedömningen som säger det? Det finns ju även studier som pekar på det motsatta.
Du får gärna presentera dem då. Med den samlade bedömningen menar jag vad som diskuteras i olika artiklar och på andra forum inom vetenskapen just nu. Jag bara länkade till två peer-reviewed och publicerade studier som exempel. Fler finner du med lämplig söksträng med Google.
Citera
2020-09-18, 08:12
Medlem
Citat:
Mkt bra fråga. Men en samlad bedömning, samt bedömning av positiva och negativa effekter, kortsiktigt med framförallt långsiktigt kan du nog glömma att någonsin finna i denna tråd. Däremot har FHM på ett föredömligt sätt haft det perspektivet sedan dag 1.
Citera
2020-09-18, 08:13
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du får gärna presentera dem då. Med den samlade bedömningen menar jag vad som diskuteras i olika artiklar och på andra forum inom vetenskapen just nu. Jag bara länkade till två peer-reviewed och publicerade studier som exempel. Fler finner du med lämplig söksträng med Google.

Både på ecdc och Fhm hemsida kan man läsa att de studier som finns gällande detta är för osäkra för att dra slutsatser ifrån.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/09/alla-provsvar-negativa-i-senaste-nationella-undersokningen/
Citera
2020-09-18, 08:20
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Både på ecdc och Fhm hemsida kan man läsa att de studier som finns gällande detta är för osäkra för att dra slutsatser ifrån.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/09/alla-provsvar-negativa-i-senaste-nationella-undersokningen/
Det var ju en länk till ecdc.europe som jag gav dig. Vänligen länka till deras sida där det som du påstår finns att finna.

Edit: jag läste länken du postade lite snabbt, var står det något om pre- och asymtomatisk smitta där? Den handlar om antikroppar?

Detta säger hon om studien av antikroppar:

”Karin Tegmark-Wisell påpekade också att det är svårt att dra säkra slutsatser av resultaten av antikroppsundersökningarna. De speglar inte andelen som haft infektionen eller mild infektion. De är övergripande och fångar inte kluster. Antikropparna börjar dessutom brytas ned efter två, tre månader.”

Jag begriper inte varför du länkar till detta?
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-09-18 kl. 08:26.
Citera
2020-09-18, 08:33
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Det var ju en länk till ecdc.europe som jag gav dig. Vänligen länka till deras sida där det som du påstår finns att finna.

Edit: jag läste länken du postade lite snabbt, var står det något om pre- och asymtomatisk smitta där? Den handlar om antikroppar?

Detta säger hon om studien av antikroppar:

”Karin Tegmark-Wisell påpekade också att det är svårt att dra säkra slutsatser av resultaten av antikroppsundersökningarna. De speglar inte andelen som haft infektionen eller mild infektion. De är övergripande och fångar inte kluster. Antikropparna börjar dessutom brytas ned efter två, tre månader.”

Jag begriper inte varför du länkar till detta?

Du kan söka på ” Transmission ” på ecdc hemsida. Läs allt där så förstår du.

Gälland min länk så måste du ju läsa innan du kan förstå eller hur? Här kommer dock ett stycke

” Det här tolkar vi som att det i nuläget inte finns någon omfattande smittspridning hos individer som inte har symtom. De som har symtom uppmanas gå och provta sig, och vi har en omfattande smittspårning då fler och fler smittkedjor identifieras. Det är ett stickprov, men vi ser en tydlig förändring över tid. Smittspridningen i samhället är betydligt lägre nu, vilket stämmer med övriga inrapporterade data, sa Karin Tegmark-Wisell”
Citera
2020-09-18, 08:34
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag skulle ändå vilja läsa deras undersökning. Det är väldigt konstigt att de får upp risken med 70% utan att lite mer noggrant förklara hur.
Ja, 70% högre risk vet jag inte men detta som de belyser är intressant och en rimlig anledning till varför risken för lärare är högre.

”Ett exempel: myndigheten finner störst smittorisk för pizzabagare samt taxi- och bussförare. På grund av högre inkomster bor många lärare mer rymligt och utsätts därför för mindre smittorisk på fritiden än personer med dessa yrken. Myndigheten kan dock inte ta hänsyn till detta i analyserna där arbete och fritid sammanblandas. Jämfört med de andra yrkena överskattas därför troligen lärarnas risk på fritiden och underskattas när det gäller arbetet, skriver debattörerna. ”

https://www.gp.se/debatt/lärare-troligen-bland-de-värst-utsatta-för-smittrisk-1.34121776
Citera
2020-09-18, 08:37
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Du kan söka på ” Transmission ” på ecdc hemsida. Läs allt där så förstår du.

Gälland min länk så måste du ju läsa innan du kan förstå eller hur? Här kommer dock ett stycke

” Det här tolkar vi som att det i nuläget inte finns någon omfattande smittspridning hos individer som inte har symtom. De som har symtom uppmanas gå och provta sig, och vi har en omfattande smittspårning då fler och fler smittkedjor identifieras. Det är ett stickprov, men vi ser en tydlig förändring över tid. Smittspridningen i samhället är betydligt lägre nu, vilket stämmer med övriga inrapporterade data, sa Karin Tegmark-Wisell”

Herre gud. Det finns ingen omfattande smittspridning för tillfället, det betyder ju inte att de som är pre- och asymtomatiska inte står för en stor del av spridningen när den ökar.
Citera
2020-09-18, 08:38
Medlem
crisscrosss avatar
Svensk studie visar att 82% hade antikroppar när minst 4 månader gått sedan man konstaterats smittade:
https://www.ds.se/om-oss/press2/#/pressreleases/fyra-av-fem-behaaller-antikroppar-mot-sars-cov-2-3035673
Senast redigerad av crisscross 2020-09-18 kl. 08:41.
Citera
2020-09-18, 08:41
Medlem
arbetets avatar
Citat:

FHM produceras inget som kan kallas för genomarbetade studier utan redovisar resultat från ofta mycket märkliga konstellationer av grupper som den senaste från Umeå universitet som inte ens kan besvara frågeställningen man har formulerat. Ska jag Googla fram fler internationella studier åt dig?:

Pediatric SARS-CoV-2: Clinical Presentation, Infectivity, and Immune Responses
Conclusion
This study reveals that children may be a potential source of contagion in the SARS-CoV-2 pandemic in spite of milder disease or lack of symptoms, and immune dysregulation is implicated in severe post-infectious MIS-C.
https://www.jpeds.com/article/S0022-3476(20)31023-4/fulltext

The prominence of asymptomatic superspreaders in transmission mean universal face masking should be part of COVID-19 de-escalation strategies

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7263215/

Du får också ta in det sorgliga faktum att Anders Tegnell inte drar sig för att ljuga i sin iver att försvara Sveriges strategi:
/.../Vidare skriver DN:

”Den nya rapporten visar att det finns en stark koppling mellan en låg överdödlighet i influensa och hög överdödlighet i covid-19. Och vice versa, säger Anders Tegnell på Folkhälsomyndigheten.
Detta är ett RENT FALSARIUM. Rapporten som åsyftas är WHO:s veckorapport och där nämns inte influensa MED ETT ENDA ORD.
https://www.facebook.com/benjamin.wellander/posts/10164050062100263
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in