2020-09-17, 14:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Menar du att det bara är infödda bonnläppar på Umeå Universitet?
Nej bonnläppar från hela Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Irish-Guy
Ingen aning men många Stockholmare som pluggar på läkarprogrammet, tandläkarprogrammet, juristprogrammet, jägmästarprogrammet, psykologprogrammet och andra program som antingen inte ges på annan ort eller där konkurrensen nationellt är stor.

Min kusin från Göteborg läste läkarprogrammet i Umeå, knappast en enskild företeelse... Du är galet naiv om du tror att nästan ingen från Stockholm pluggar i Umeå.
Har jag sagt det. Jag antar att man inte pendlar till Umeå om man bor i några av storstäderna i Sverige och Västerbotten kan nog anses som ett av de säkraste platserna i Norden. Är du inte smittad när du kommer dit lär du inte bli det i fortsättningen heller.
Citera
2020-09-17, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ok. Misstag görs lätt.

Ojdå. Det låter som fortsatt tydlig ökning i Danmark.

Hur mång nya smittade rapporterade Danmark onsdag och torsdag förra veckan?

Jeg har ikke det præcise tal, men 600-700 sidste ons-torsdag. Vi udfører også flere test nu, 5-10000 flere pr dag.
Citera
2020-09-17, 14:45
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Onsdag 9/9 - 293
Torsdag 10/9 - 371
https://experience.arcgis.com/experience/aa41b29149f24e20a4007a0c4e13db1d
Tack. Fast det är per provdatum.

Helst skulle jag vilja veta hur många nya fall som rapporterades i Danmark onsdag och torsdag så att vi mer korrekt kan jämföra med den siffra som rapporterades idag.
Citera
2020-09-17, 14:46
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Som du säger så finns det väl en del program i Umeå som lockar folk från södra Sverige, sen om det är ett förstahandsval är ju en omöjlig fråga att svara på, det beror ju helt på vilka preferenser man har. Det finns väldigt många studenter från storstäder som väljer universitet som Umeå exempelvis för att komma närmare fjällnaturen, eller för att man helt enkelt inte vill leva storstadslivet.

Det finns tillräckligt många studenter som kommer söderifrån för att ställa till med en rejäl smittspridning i Umeå.
Jag förstår dock inte vitsen med att göra sådana longitudinella studier i en region i Sverige som är absolut minst drabbad. Må vara ett universitet med ditresta studenter men är man där under en längre måste risken vara väldigt liten att du blir smittad lokalt.
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Stockholm är den enskilt största bidragande regionen till studenter på Umeå Universitet. År 2019 18%.

Och de pendlar?
Senast redigerad av arbetet 2020-09-17 kl. 14:49.
Citera
2020-09-17, 14:46
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
C19.se säger 147 på sjukhus den 17:e september.

https://c19.se/

Frågan är vart c19.se får den siffran från.
Enligt https://c19.se/log så kommer datan bland annat från Aftonbladet
Citera
2020-09-17, 14:47
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Enligt https://c19.se/log så kommer datan bland annat från Aftonbladet
Så här spontant känner jag att jag litar mer på Aftonbladet än på FHM faktiskt.

I det här faller.
Citera
2020-09-17, 14:47
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sverige
+4 döda
+2 iva
+311 fall

Finland
+0 döda
+0 iva
+49 fall

Danmark rapporterade inte igår så siffrorna är för igår + idag
+1 död
+1 iva
+453 fall

Norge rapporterar senare
453 för två dagar i danmark är betydligt färre än det varit tidigare då de legat på över 300 per dag. ”Borde” varit över 600 idag. Antar det blir fler imorgon då.
Citera
2020-09-17, 14:48
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
I Stockholm?
Stockholm är den enskilt största bidragande regionen till studenter på Umeå Universitet. År 2019 var 18% av studenterna från Stockholm. Västerbotten 2a med 13 %.
Citera
2020-09-17, 14:50
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
På hur lång tid lägger du ut trenden?

I december och månaderna däromkring kommer vi få det som värst. Fram tills dess kommer det uppstå kluster och ökad smitta fläckvis.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
453 för två dagar i danmark är betydligt färre än det varit tidigare då de legat på över 300 per dag. ”Borde” varit över 600 idag. Antar det blir fler imorgon då.
De 453 er (desværre) for et døgn ,onsdag til torsdag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook

Fast Tonys siffror stämmer inte (som vanligt)

453 är för senaste dygnet!!!!

I de seneste to døgn er der blevet registreret 823 nye tilfælde af coronavirus i Danmark.
Det oplyser Statens Serum Institut.
På grund af en teknisk fejl blev der ikke offentliggjort smittetal i går, og derfor er tallet særligt højt i dag. Fejlen udsprang af, at 49 personer ved en fejl modtog en besked om, at deres testsvar var positivt.
Siden i går er antallet af nye smittede steget med 453, hvilket er den største stigning siden i foråret.
Citera
2020-09-17, 14:51
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag förstår dock inte vitsen med att göra sådana longitudinella studier i en region i Sverige som är absolut minst drabbad. Må vara ett universitet med ditresta studenter men är man där under en längre måste risken vara väldigt liten att du blir smittad lokalt.

Och de pendlar?
Det är nybörjarstudenter, så de kommer till Umeå strax före terminsstart. Självklart pendlar de inte. De allra flesta åker hem över sommaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in