Citat:
Ursprungligen postat av
trazke
Fast Alm har jag klagat på hela året. Vansinniga laguttagningar (mestadels att han verkar vara förälskad i Yasin). Fruktansvärt dålig matchcoachning. Om vi tar gårdagen som exempel så blev vi helt överkörda av Sirius men hans första byten kom i 72:a minuten och dessa var rena spelarbyten, inga positionsförändringar alls. Dom kom först i 89:e minuten!!!
Sedan kan vi ta matcherna mot Norrköping, i hemmamatchen så satte han in Hammar för att vinna luftdueller i slutet av matchen men han gav inte Hammar klara direktiv att följa Lauritsen på hörnor osv. och självklart gjorde Lauritsen mål på hörna när någon mycket svagare luftspelare hamnade i duell med honom. I bortamatchen gjorde vi en riktigt bra första halvlek, sedan tog Peking över allt i andra halvlek. I intervjuer efteråt berättade Alm att han hade tänkt stärka defensiven redan innan vi gjorde vårat mål för att försöka rädda 0-0. I ett läge där det nästan bara är 3-poängare som gäller för oss. Han hade alltså inte en tanke på att försöka få ordning på våran offensiv för att ge Peking en match precis som i första halvlek. Losermentalitet.
Men det värsta med Alm är att han inte verkar kunna motivera sina spelare inför matcherna. Det verkar krävas en plattmatch för att spelarna skall tända till i matchen efter. Har varit oerhört många loja insatser i år.
Sedan syns ingen utveckling i lovande spelare som t ex Irandust. Hur kan en sådan talang stå och stampa på samma fläck år efter år? Nä fy fan, det finns inte många andra tränare i allsvenskan jag rankar lägre än Alm.
Under Alms tid i AIK var det just matchcoachningen som han fick mest kritik för, under en träning på Karlberg var det en random gammal gubbe som konfrontera Alm och sa
"Du byter för sent!" vilket fick Alm att jämföra sitt bytande med Sir Alex Ferguson och konstatera att det inte stämmer..
Kan förstå all din kritik mot Alm förutom det här med unga spelare, här var han verkligen inte rädd för att ge unga chansen (Sonko Sundberg, Salétros, Sam Lundholm, Quaison, Alex Isak etc.)
Det här med att motivera sina spelare har han själv sagt att han väntar sig att det ska finnas där, är man uttagen i startelvan eller kommer in som inhoppare ska det va motivation nog och till viss del kan jag hålla med honom.