2020-09-16, 13:31
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Men det finns skydd, ska ivart fall finnas skydd, till alla. Sen om det inte används eller köps in är ju ett problem för de som slarvar men de som sköter sig har allt på plats. Det finns tillgängligt. På mitt jobb finns allt och har funnits och använts länge. Så det är helt omotiverat att inte kunna ta emot besök. Naturligtvis ska besökare följa rutiner som sätts upp och det ska ju inte komma en hel hord osv. Men följs rutiner så ska det inte vara några problem.

Fuskar man så gör man, det är dock boendets problem.

Det yttersta ansvaret är chefens.
De två ställen jag pratade om fanns det två visir som användes endast när någon av de gamla hade konstaterad covid-19.
När smittan var borta användes inget mer än sprita händer och använda handskar.
Visst vore det en dröm om allt vore som det framstår sig vara.

Jag ifrågasatte en chef. Frågade varför man inte använde munskydd eller handskar osv vid matning, tvättning osv.
"Behövs inte nu. Finns ingen smitta längre"
Kläderna då. Byts de varje dag?
"Inte nödvändigt längre eftersom ingen är sjuk. Är kläderna rena finns inga behov att byta"

Jag anser mer att det är personal som skall skydda de gamla.
Dvs man skall inte se på saken som att faran är över.
Jag har sett brister och brister lyfts inte fram helt enkelt.
Så länge ingen har konstaterad covid-19 är faran över ungefär.
Citera
2020-09-16, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Men herre gud människa vad är det du inte begriper när fakta visar att procentandelen i de äldre åldrarna är samma i våra länder? Oberoende av kluster, region, län, amt, osv.

Jag ger upp.
Det behöver du inte. Jag bestrider inte din fakta.
Jag skrev att samhällssmittan inte var utbredd över hela Sverige
Citera
2020-09-16, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Jag är tacksam att vi har förnuftig personal, det låter väldigt byråkratiskt. Gissar att det blir 50-70% vab för de flesta föräldrar denna höst.

Byråkratiskt på pappret men i praktiken tror jag nog det funkar OK. Har tre barn på förskola och i våras blev det ca 50% VAB varav många dagar gick åt att vänta på att snuva skulle försvinna. Hoppas på lite bättre situation i höst.
Citera
2020-09-16, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men kanske inte på några månader?

Man ska inte underskatta covid men iaf tuberkulos tycks skörda något fler offer per månad. Dessutom år efter år.
Citera
2020-09-16, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Finns regioner i Sverige som klarat sig lika bra eller bättre jämfört med Norge.
Om Stockholm har skytteltrafik mellan Arlanda och hårt drabbde Teheran medans det knappt lyfter flyg mellan Iran och Oslo så introduceras viruset hårdare i Stockholm än i Oslo. Det säger sig självt. Jag vet inte hur effektivt en lockdown hade varit i Stockholm. Skadan var redan skedd på grund av den internationella trafiken. Lockdownen i Norge kan ha lyckats på grund av att den dolda smittspridningen var betydligt lägre än i Sverige innan nerstängningen.
Citera
2020-09-16, 13:56
Medlem
Sinnerstens avatar
Är det nån mer än jag som blivit rejält överraskade av att vi inte hamnade i en Italien/Spanien situation?
Att Viruset inte alls haft den spridning och dödlighet som jag och många med mig trodde?

Vad är detta?

Vad handlar detta om egentligen?

Hur kunde Italien hamna i Kris, men Sverige med i Princip noll åtgärder och riktigt kass strategi klarat oss så mycket bättre?

Har vi en annan genetik som påverkar?

Är detta en bluff?
Citera
2020-09-16, 13:57
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Det behöver du inte. Jag bestrider inte din fakta.
Jag skrev att samhällssmittan inte var utbredd över hela Sverige
Inget land i världen har haft smitta som varit utbredd överallt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Om Stockholm har skytteltrafik mellan Arlanda och hårt drabbde Teheran medans det knappt lyfter flyg mellan Iran och Oslo så introduceras viruset hårdare i Stockholm än i Oslo. Det säger sig självt. Jag vet inte hur effektivt en lockdown hade varit i Stockholm. Skadan var redan skedd på grund av den internationella trafiken. Lockdownen i Norge kan ha lyckats på grund av att den dolda smittspridningen var betydligt lägre än i Sverige innan nerstängningen.

Så är det nog, åtgärder i Stockholm hade antagligen behövts göras redan i jan/feb, men då visste vi inte heller att smittan redan var här i den grad den var. Så ja mycket slump och internationellt resande som påverkat mer än länders strategier. Nu är ju detta långt ifrån över, så vem vet hur det slutar eller när.
Citera
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Fel. Beräkningen jag gjorde tidigt i tråden var 0,2-0,6 % vilket konfirmerats av flera stora studier ex Island. 100 000 döda på sikt, menar du 100 år?
Med all respekt för dina beräkningar speciellt om de gjordes tidigt i tråden dvs för ca ett halvår sedan så skulle jag se WHO som en trovärdigare källa. Tyvärr förekommer många populistiska siffror om dödligheten men faktum kvarstår att det är väldigt svårt att veta hur många som har blivit smittade i en population av en klustersmitta, så just nu är det osäkert samt om vård kan ges påverkar ju också dödstalen extremt mycket.

Om WHO säger 1% i dödlighet så skulle det mappa bra mot dödstalen man sett i t ex amerikanska fängelser, som ger dösdstalet om peronerna får vård, men givetvis ger mindre grupper ökad osäkerheten pga att den kanske inte är representativ mot övriga befolkningen.
Citera
2020-09-16, 14:00
Medlem
Otroligs avatar
Nya avlidna: 9
Nya fall: 231

Fördelning av nya rapporter: https://covidstatistik.se/

Fem senaste onsdagssiffror nya avlidna: 4, 7, 4, 12, 4.
Fem senaste onsdagssiffror nya fall: 174, 153, 181, 193, 330.
Citera
2020-09-16, 14:03
Medlem
Döda ökar, iva ökar, fall ökar!

Sverige
+9 döda
+2 iva
+231 fall

Finland
+0 döda
+0 iva
+25 fall

Danmark inte rapporterat än
+ döda
+ iva
+ fall

Norge rapporterar senare.
Citera
2020-09-16, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 9
Nya fall: 231

Fördelning av nya rapporter: https://covidstatistik.se/

Fem senaste onsdagssiffror nya avlidna: 4, 7, 4, 12, 4.
Fem senaste onsdagssiffror nya fall: 174, 153, 181, 193, 330.
Fortsätter ticka på uppåt så smått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in