2020-09-16, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matzolle
Väldigt bra reportage! Hur i helvete är det möjligt att detta företag får ”fina” utmärkelser från Dagens Industri!!?? Det här företaget pissar inte bara på miljön i allmänhet utan även på enskilda människor som ifrågasätter företagets agerande. Fy fan vilket korrupt jävla samhälle vi har. Dagens Industri är i högsta grad medskyldiga i den här soppan, även om det inte funnits uppsåt så är det extremt oaktsamt att ge ett sånt här företag legitimering genom utmärkelser och hejarop på nyhetsplats.
Vanligt folk eller medborgarjournalister gör bättre granskningar än Sveriges journalister som befinner sig i en rakt nedgående håla
Citera
2020-09-16, 11:31
Avslutad
DI ägs av Bonnier news som även äger: Expressen, Dagens Nyheter, Göteborgs-tidningen, Kvällsposten, Sydsvenskan och Mittmedia.
Självklart vill inte andra MSM journalister göra sig osams med sina kollegor, det kan få förödande konsekvenser för dom själva och de dom företräder.
Citera
2020-09-16, 11:36
Medlem
Jordgubbes avatar
För ett par år sedan började kommuner bli väldigt anala med hur bostadsrättsföreningar hanterade sitt avfall, så att endast vissa entreprenörer var godkända att anlita. Vore pikant om den listan råkade inkludera denna drottning white trash. Annars indikerar det att detta är bara toppen av ett sopberg. Hoppas man gemensamt nu lyckas dra åt snaran, annars är risken att denna skandal skyler att skiten fortgår.
Citera
2020-09-16, 12:01
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Väldigt bra reportage! Hur i helvete är det möjligt att detta företag får ”fina” utmärkelser från Dagens Industri!!??
Jag tänkte först att det nog är möjligt för att Di endast tittar på årsredovisningar, men om man läser deras sida om Gasell-priset hittar man det här stycket:

Gasellkriterier
För att utses till Gasell måste företaget uppfylla alla kriterier. Vi gör dessutom en helhetsbedömning av bolaget där ytterligare parametrar som visar på sund verksamhet vägs in.

https://gasell.di.se/om-di-gasell/

Det säger väl en hel del om Dagens Industris undersökande förmågor, förmodar jag.
Citera
2020-09-16, 12:13
Medlem
Okej, jag har nu läst lite på Bellas blogg. Förutom att bloggen uteslutande består av plattityder och narcissistisk hyllningar till sig själv finns där också en historia om hur och varför hon flydde till Sverige. En historia som jag påstår är fylld av lika mycket skit som alla hennes soptippar. Nedan följer ett litet utdrag.

"Första gången jag hörde talas om det lilla landet Sverige var jag runt 10 år och låg och tjuvlyssnade på min mamma och syster när de pratade med grannen vars dotter var gift med en svensk man. När de efter en tid kom till Iran på semester fick jag också se den svenske mannen med sina blåa ögon och blonda hår och det var något jag aldrig sett förut, jag tyckte han liknade en ängel.

Jag lyssnade intresserat hur de pratade om Sverige och jag målade upp ett paradis framför mig. Ett land där man kunde röra sig fritt, säga och klä sig som man vill, där människor hade yttrandefrihet och tv och tidningar saknade censur. Jag hörde dem berätta om ett land där även kvinnor hade chansen att förverkliga sina drömmar utan att hela tiden behöva ha en mans godkännande."

Bella är alltså född 1970, under hennes första nio levandsår i Iran var det ett tämligen sekulärt land, där exempelvis självaste Kejsarinnan Farah, mig veterligen, aldrig bar någon slöja, och inte heller sparade på sminket. Att en (runt) tioårig flicka i Iran aldrig skulle ha sett landets drottning på bild eller på TV faller på sin egen rimlighet. Det faller också på sin egen rimlighet att en 10 årig flicka ligger i sängen och fantiserar om att bo i ett land utan mediecensur och fri från patriarkala strukturer. Det kan för övrigt också diskuteras hur det såg ut med den saken i Sverige 1980.

Visst, 1979, när Bella var nio år gick saker och ting i Iran jävligt snabbt, det blev en Islamistisk republik på väldigt kort tid. Att hennes grannes dotter och hennes svenska änglalika blonda blåögda man skulle ha åkt till Iran på semester runt 1980, alltså samtidigt som Amerikaner satt som gisslan på dess ambassad, låter i varje fall i mina öron, som att denne blonde svenske man, gift med en Iranska, i så fall ska ha varit extremt blåögd.

Det tog mig 20 minuter att slå hål på hennes historia. Bra jobbat Di-Gasseljuryn!
Citera
2020-09-16, 12:25
Medlem
ariberts avatar
Vem skall städa upp och sortera skiten på dessa soptippar och vem skall stå för notan?
Citera
2020-09-16, 12:28
Medlem
MrBubss avatar
Läste precis i en chatt i Expressen där någon ställer följande fråga till reportern.

Varför tar ni ej upp att Bella suttit i fängelse 2 år för grovt skattebrott?

Något svar kom aldrig från Expressens reporter, men är det någon som har en susning när detta kan ha hänt och i vilket sammanhang?

Jag blir ju inte särskilt förvånad om det skulle visa sig vara sant, då det verkar vara en djupt oärlig kvinna.

Jag instämmer också till fullo med Matzolle om allt bullshit som går att läsa i hennes blogg.
Senast redigerad av MrBubs 2020-09-16 kl. 12:33.
Citera
2020-09-16, 12:30
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Vem skall städa upp och sortera skiten på dessa soptippar och vem skall stå för notan?
Det ska nog du och jag och alla andra skattebetalare göra. Själva handkraften lär väl komma från någon av Bellas tidigare konkurrenter, får man förmoda.
Citera
2020-09-16, 12:39
Medlem
tyskakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Gasellkriterier
För att utses till Gasell måste företaget uppfylla alla kriterier. Vi gör dessutom en helhetsbedömning av bolaget där ytterligare parametrar som visar på sund verksamhet vägs in.
https://gasell.di.se/om-di-gasell/
Det säger väl en hel del om Dagens Industris undersökande förmågor, förmodar jag.

Dagens Industri har ju tidigare utsett en annan Isabella till Sveriges mäktigaste kvinna i näringslivet, året innan hennes lilla bolagsgrupp med bluffsiffror havererade.
https://www.di.se/nyheter/de-ar-sveriges-maktigaste-kvinnor-2018/
DI lät henne också bli aktieguru i samband med det där:
https://www.di.se/nyheter/har-ar-isabella-lowengrips-nya-favoritaktier/

Isabella Löwengrip har väl inte ens tagit studenten, gått ut gymnasiet? Men har hävdat att hennes mål är att blir världens mäktigaste affärskvinna - eller justitieminister.

Dessa två Bellor, Blondinbella och Thinkpinkbella, är ganska lika i sin självöverskattande narcissism. Imponerar på DI, Annie Lööf m.fl.
Citera
2020-09-16, 12:40
Medlem
Citat:
Okej, jag har nu läst lite på Bellas blogg. Förutom att bloggen uteslutande består av plattityder och narcissistisk hyllningar till sig själv finns där också en historia om hur och varför hon flydde till Sverige. En historia som jag påstår är fylld av lika mycket skit som alla hennes soptippar. Nedan följer ett litet utdrag.

"Första gången jag hörde talas om det lilla landet Sverige var jag runt 10 år och låg och tjuvlyssnade på min mamma och syster när de pratade med grannen vars dotter var gift med en svensk man. När de efter en tid kom till Iran på semester fick jag också se den svenske mannen med sina blåa ögon och blonda hår och det var något jag aldrig sett förut, jag tyckte han liknade en ängel.

Jag lyssnade intresserat hur de pratade om Sverige och jag målade upp ett paradis framför mig. Ett land där man kunde röra sig fritt, säga och klä sig som man vill, där människor hade yttrandefrihet och tv och tidningar saknade censur. Jag hörde dem berätta om ett land där även kvinnor hade chansen att förverkliga sina drömmar utan att hela tiden behöva ha en mans godkännande."

Bella är alltså född 1970, under hennes första nio levandsår i Iran var det ett tämligen sekulärt land, där exempelvis självaste Kejsarinnan Farah, mig veterligen, aldrig bar någon slöja, och inte heller sparade på sminket. Att en (runt) tioårig flicka i Iran aldrig skulle ha sett landets drottning på bild eller på TV faller på sin egen rimlighet. Det faller också på sin egen rimlighet att en 10 årig flicka ligger i sängen och fantiserar om att bo i ett land utan mediecensur och fri från patriarkala strukturer. Det kan för övrigt också diskuteras hur det såg ut med den saken i Sverige 1980.

Visst, 1979, när Bella var nio år gick saker och ting i Iran jävligt snabbt, det blev en Islamistisk republik på väldigt kort tid. Att hennes grannes dotter och hennes svenska änglalika blonda blåögda man skulle ha åkt till Iran på semester runt 1980, alltså samtidigt som Amerikaner satt som gisslan på dess ambassad, låter i varje fall i mina öron, som att denne blonde svenske man, gift med en Iranska, i så fall ska ha varit extremt blåögd.

Det tog mig 20 minuter att slå hål på hennes historia. Bra jobbat Di-Gasseljuryn!

De vågar inte ifrågasätta hennes invandrarberättelse. Då är de rasister. Så de köper skiten rakt av och hurrar. Jag reagerade också över hennes historia, och att hon skulle ha behandlats så illa av sin far i ett land som då ännu var sekulärt.
Citera
2020-09-16, 12:51
Medlem
Det är lite lustigt att L*if-I*an nu utger sig för att bara ha varit vice vd i bolaget. När han var inskriven i NMT så var han inskriven som just vd.
NMT själva skrev alltid honom som vd på sina inlägg.
"Vi vill också passa på att tacka vår VD L*if-I*an K*rlss*n som skapat detta bonussystem tack vare sitt kreativa tänkande och sin generositet."
https://www.facebook.com/263335257048218/photos/i-och-med-att-2017-%C3%A4r-slut-%C3%A4r-ocks%C3%A5-v%C3%A5rt-sista-kvartals-s%C3%A4ljt%C3%A4vllingbo nus-%C3%B6ver-o/1519754841406247

Affärsidén med att mala ner alla sopor till en grå massa och bala dem var igång redan 2017, om inte tidigare. De lurade till sig tillstånd genom att säga att det var brännbart material som det fanns ett värde i, medan Youtubeklipp som fanns på den tiden visade hur de malde ner allt, så även saker som gips, isolering, någon brandsläckare mm.
https://ekuriren.se/eskilstuna/berget-av-plastbalar-kan-fortsatta-vaxa-far-fortsatta-sa-lange-det-funkar

Att Be**a skriver i sina blogginlägg hur hon tycker att invandrare ska värna och respektera Sverige och dess fina natur, blir ju en lustig läsning när man vet vilket skit hon skapat.

Hoppas nu inte B*dström är allt för duktig och får loss henne med endast böter.
Citera
2020-09-16, 13:09
Medlem
tyskakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBubs
Läste precis i en chatt i Expressen där någon ställer följande fråga till reportern.

Varför tar ni ej upp att Bella suttit i fängelse 2 år för grovt skattebrott?

Något svar kom aldrig från Expressens reporter, men är det någon som har en susning när detta kan ha hänt och i vilket sammanhang?

Jag blir ju inte särskilt förvånad om det skulle visa sig vara sant, då det verkar vara en djupt oärlig kvinna.

Skattebrott skulle man vilja veta mer om. Kanske i samband med "porrklubbarna"? Hon började som strippa men verkar ju driftig och avancerade i hierarkin.

Dessa textstycken från DN kan man se på google utan inloggning. Någon som har DN.se som kan dra ut mer?

3 mars 1996 - Men föreståndarinnan Isabella Johansson förnekar att det rör sig om koppleri. ... Vi har jobbat ihop på Tabu och Roxy och jag litar på dem.
"Lustfylld massage inte koppleri"

10 jan. 1997 - Till sin hjälp har han Isabella Johansson, före detta strippa från Tabu, och den för våldsbrott dömde "säkerhetsansvarige" Mille Marcovic.
Stockholms porrklubbar utnyttjar lagens kryphål. En halvtimme kostar 3 000 kr - med champagne

Mille Markovic var juggegangstern som försökte utpressa kungen. Och "champagnen" på de där klubbarna var väl egentligen Pommac, eftersom de inte hade rättigheter? De där klubbarna var en typ av turistfällor för utlänningar som trodde att den svenska synden fanns kvar och sedan blev helt blåsta. Plus gäng med fackföreningsgubbar.

Isabella skrev alltså bok vilket uppmärksammats i tråden men vi tar och samlar ihop detta nu:
Citat:
Isabella Johansson: En strippas bekännelse (1998)
Bakom kulisserna på de svenska porrklubbarna, lyder övrig text på omslaget till den här häftade 159-sidiga boken. Det här är en personligt skriven dokumentär om just livet i porrbranschen i Sverige.

Isabella Khatibi Ghabagh Tabeh berättar om sin flykt från sin tyranniske far i Iran och hur hon träffar en svensk kille, gifter sig med honom och mer eller mindre blir lurad att ställa upp och dansa/strippa på olika klubbar. Vi får höra hur flera killar är otrogna mot henne, hur folk tjatar på henne att medverka i porrfilm.

Vi får vara med när hon tjänar storkovan och shoppar som tokig, vi läser om hur folk utnyttjas och hur hon själv utnyttjar killar och så småningom själv blir chef för en klubb. Och hur polisen till slut slår till...

En intressant inblick i stockholmsklubbarnas verksamhet, om än en otäck sådan. En del av berättelsen kan du känna igen från tidningar och nyhetsreportage på TV.
http://www.petersiljedahl.se/johansson.html

Boken verkar i god ordning ha skickats in som pliktexemplar till KB och universitetsbiblioteken:
https://libris.kb.se/bib/7453406
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in