2020-09-16, 09:33
Medlem
de.debilzs avatar
Hej! Jag har en Nissan King Cab från 99 med 2.5TD som gått 12 000 mil. Problemet är att den måste startas med startkablar. Ställde upp bränslepumpen lite förra veckan och tänker att det måste ha något med det att göra. Igår kom jag sent till jobbet för att den inte startade och var tvungen att starta med en annan bil. Jag undrar vad det kan vara? Får den för mycket bränsle så Diesel/luftblandningen blir svårantänd? Ska jag glöda fler gånger? Igår när jag skulle hem från jobbet startade den inte heller, som att batterierna var urladdade och tröga fastän dom laddat hel vägen hemifrån!
Jag kanske är jättedum men är tacksam för svar

Tack!
Citera
2020-09-16, 09:34
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Ja, men hur är skicket på startbatteriet då?
Citera
2020-09-16, 09:43
Medlem
de.debilzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Ja, men hur är skicket på startbatteriet då?

Dom är rätt fräscha, ett är nytt och ett är lite äldre men fortfarande i bra skick. Har ju dubbla duvet.
Citera
2020-09-16, 09:43
Medlem
de.debilzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av de.debilz
Dom är rätt fräscha, ett är nytt och ett är lite äldre men fortfarande i bra skick. Har ju dubbla duvet.

Så borde finnas kräm nog.
Citera
2020-09-16, 09:49
Medlem
Hivmannnens avatar
Funkade allt bra innan du ställde på pumpen?
Citera
2020-09-16, 09:50
Medlem
de.debilzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hivmannnen
Funkade allt bra innan du ställde på pumpen?

Ja... Frågan är väl mer hur jag ska lösa det utan att ställa ner pumpen, den är inte uppställd mycket.
Citera
2020-09-16, 09:51
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
! Jag kanske är jättedum men är tacksam för svar
Först och främst, vänd dig till en firma som Mekonomen för att verkligen mäta upp batterierna. De tar inte betalt för detta. För det andra, hur ser dina glödstift ut?
Citera
2020-09-16, 09:54
Medlem
de.debilzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Först och främst, vänd dig till en firma som Mekonomen för att verkligen mäta upp batterierna. De tar inte betalt för detta. För det andra, hur ser dina glödstift ut?

Förra ägaren hade den som en skogsbil och den har bara gått 12 000 mil. Alltid funkat bra annars så jag tror dom är i bra skick.
Citera
2020-09-16, 10:05
Medlem
Hivmannnens avatar
Citat:
Förra ägaren hade den som en skogsbil och den har bara gått 12 000 mil. Alltid funkat bra annars så jag tror dom är i bra skick.

Batterier kan bli dåliga ganska snabbt om man har otur. Det behöver inte vara att man har gjort något fel själv. Efter jag har läst allt i tråden hittills skulle jag vilja testa skicket på båda batterierna. Kan ju vara ena batteriet som är dåligt så det suger väldigt mycket energi.
Citera
2020-09-16, 10:06
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Har du inte tummen mitt i handen går de att lossa och mäta upp ganska enkelt. Men uppstod problemet i samband med att du ställde upp pumpen får vi väl anta att detta är bekymret. Kan du ställa ner den för att se om det blir någon skillnad? Kan ju även vara generatorn som lagt av, ta och mät upp den.
Citera
2020-09-16, 12:32
Medlem
de.debilzs avatar
Får nog testa och ställa ner pumpen och se om det gör någon skillnad. Kan jag mäta batterierna med voltmätare?
Citera
2020-09-16, 12:54
Medlem
CompressorVanes avatar
Fräscha batterier men tar slut!?

Kör en test på dem

Kör du ur startbatterier en gång kan det gå att ladda men sen brukar dem tröttna bra fort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in