2020-09-14, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jo, det var färre i fredags.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vtfstart

Enligt denna så blev det 1 nytt IVA i fredags, 2 stycken i Lördags och 1 st i Söndags.

Räknar man dessa så blir det ju +4 stycken (om den i Fredags inte kom med i Fredags).

Däremot kan ju någon eller några av de som låg på IVA skrivits ut i helgen så det kan fortfarande bli t ex bara +3, +2 eller tom -2.
Citera
2020-09-14, 09:16
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

Enligt denna så blev det 1 nytt IVA i fredags, 2 stycken i Lördags och 1 st i Söndags.

Räknar man dessa så blir det ju +4 stycken (om den i Fredags inte kom med i Fredags).

Däremot kan ju någon eller några av de som låg på IVA skrivits ut i helgen så det kan fortfarande bli t ex bara +3, +2 eller tom -2.
Vi får väl se. Enligt svt.se har det ökat till 17 sedan i fredags. Läs mitt fetade.

Tack för påpekandet! Det stämmer att antalet IVA-patienter har ökat. Enligt SVT:s redovisning av uppgifter från intensivvårdsregistret har 17 personer inlagda varit inlagda i dag, jämfört med 13 i fredags.

Detta kan vara trendbrott, men det kan också röra sig om en tillfällig ökning. Går man tillbaka i tiden några månader syns rätt många sådana tillfälliga uppgångar som följts av ännu större nedgångar.”

svt.se
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-09-14 kl. 09:20.
Citera
2020-09-14, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

Det brukar ju då några dagligen.
Citera
2020-09-14, 09:24
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Du kan säkert hjälpa mig 😎, är rätt upptagen idag.

Det ordet TextTV och andra medier använde i sina artiklar för ett par dagar sedan var att vi i Sverige har en tilltagande underdödlighet.
Det är just detta som är skandalöst, att Public Service-SVT medvetet eller omedvetet förmedlar en felaktig bild.

Det finns ingen tilltagande underdödlighet. Det är felaktigt. Lata journalistjävlar som inte ens orkar att klicka på en länk till ett excelark och räkna. Tar mindre än en minut. Det är verkligen skandal.

Istället målas en felaktig bild upp som får indoktrinerade personer som Neverever31, DoraF med mera att ytterliggare förstärka sina förvridna verklighetsbilder av förnekelse.
Citera
2020-09-14, 09:26
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Jag är halvfinne men kommer inte att sätta min fot i det landet igen på många år. Så som de har behandlat de egna medborgarna - och "brödrafolket" i väst - är bara skamligt och vidrigt.

Jag är ålänning/finne och delar helt din uppfattning. Såssekärringarna som styr Finland borde agera bojsänken öster om Sveaborg. Hursom jag får väl revidera mitt resetips till Mariehamn, vi trånar onekligen efter varje turistkrona!
Citera
2020-09-14, 09:40
Medlem
Citat:
Influensa kan de vaccinera sig mot, det är extremt stor skillnad men det begriper inte du verkar det som.

Med den logiken kan vi stänga för covid-patienter när ett sådant vaccin kommer. Ingen IVA för trafikskadade personer som kört för fort etc.
Citera
2020-09-14, 09:44
Medlem
Citat:
Nej, vissa självtest skall bara tas i svalget. Du verkar dra måga av dina påståenden ur röven?

Där jag bor tas de näsa, svalg och saliv.

Var är det bara svalget som gäller? Upplys mig gärna. Du verkar ha bättre koll
Det skrevs just om varför vissa regioner valt bort självtest.
Det var bla för att folk inte gick tillräckligt långt in i näsan.

Men det är klart, om man inte topsar näsan alls, så kommer man ju inte speciellt långt in.. eller hur skall man tolka det?
Citera
2020-09-14, 09:46
Medlem
Citat:
Vi får väl se. Enligt svt.se har det ökat till 17 sedan i fredags. Läs mitt fetade.

Tack för påpekandet! Det stämmer att antalet IVA-patienter har ökat. Enligt SVT:s redovisning av uppgifter från intensivvårdsregistret har 17 personer inlagda varit inlagda i dag, jämfört med 13 i fredags.

Detta kan vara trendbrott, men det kan också röra sig om en tillfällig ökning. Går man tillbaka i tiden några månader syns rätt många sådana tillfälliga uppgångar som följts av ännu större nedgångar.”

svt.se

Det märkligaste är att SVT rapporterar 4 st i Skåne, och har gjort hela helgen.
Går man in på iva registret, så är det bara tre..
Citera
2020-09-14, 09:49
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Med den logiken kan vi stänga för covid-patienter när ett sådant vaccin kommer. Ingen IVA för trafikskadade personer som kört för fort etc.
Logiken? Det är fakta att man kan vaccinera sig mot influensa vilket förhindrar att fler blir svårt sjuka. Det är ju något som kan vara livsavgörande för många äldre, eller riskgrupper, begriper du inte det?

När, om, ett vaccin kommer mot covid-19 får det naturligtvis samma effekt.

Hur du kan blanda in trafikoffer i din argumentation är för mig obegripligt, dock påvisar det ju en större defekt hos dig vilken inte är helt oväntad.
Citera
2020-09-14, 09:51
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Det märkligaste är att SVT rapporterar 4 st i Skåne, och har gjort hela helgen.
Går man in på iva registret, så är det bara tre..
Ja, vi får väl se vad siffrorna visar senare idag eller under veckan.
Citera
2020-09-14, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH

Det är ingen mening att försöka diskutera med dessa personer. Dessa så kallade ''forums experter'' sitter och beklagar sig över våra experter, de som verkligen kan något om det här. Dessa personer är frustrerade över att majoriteten av den svenska befolkningen väljer att förlita sig på FHM istället för Flashbacks självutnämnda ''experter'' som i själva verket fyller på varuhyllorna på Willys.

Man vill inte inse att man har haft tokfel i sina påståenden. Jag är fortfarande förvånad över att deras stensäkra analys på 100 000 döda svenska medborgare fram till påsken inte träffade rätt.

Vi hade Jeffery och Wajii som härjade i tråden tidigare. Dessa två verkar ha förstått att COVID-19 inte är Armageddon.
Senast redigerad av karlenn 2020-09-14 kl. 10:01.
Citera
2020-09-14, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Eftersom jag vet att det jag förmedlar stämmer antar jag att du inte har någon bakomliggande kunskap öht.

Det enda du gör är att trycka ner folks oro med dryga besserwisser-kommentarer. Låt gå att du lider av narcissistism men jag påstår inte att du ska tro på det jag säger eller att det jag säger är bevisat överhuvudtaget. Jag skiter i vilket. Jag sover gott om natten ändå.

Har Italien och Spanien gjort det sämre alltså? IRAN?

Tja, vad vet jag. Dom kanske också har folk i ledarpositioner som systematiskt ljuger och har fel hela tiden.

Eller så kanske det är lite skumt att jämföra dessa länder med Sverige. Vi är ett väldigt utvecklat land med mycket glesbygd.

Ska du hålla på fjanta dig såhär bör vi ta med några viktiga punkter:

Befolkning.
Befolkningstäthet.
Storstäder.
Infrastruktur.
Transparens.

Där kan vi börja.

Fast vi kan ju också börja med att jämföra med våra älskade grannländer och deras dödstal kontra Sveriges?

I slutändan handlar det om död och att förhindra den och skydda utsatta grupper.

Hur står sig Sverige där? Du kanske tycker det var oundvikligt med 6000 döda?

Justja, dom flesta hade dött veckan efter ändå eftersom de släppte dendär sjukt informativa studien som var värd sin vikt i piss.

Skumt ändå att det bara drabbade oss och inte våra grannländer. Hm. Hur går det ihop?

Jag vet - vi slår ihop alla deras siffror så kanske de går om Sverige! Gick det?

Är man så dum i huvudet att man inte ser det oerhörda misslyckandet och den systematiska viljan att folk som kostar pengar och är en börda, att dö, så finns det inget hopp kvar.

Det sorgliga är att idioter finns det ingen brist på. Det fortsätter rulla in studenter på högskolan där de får en härlig hjärntvättning och illusion av överlägsenhet på alla plan.

Är klar med den här diskussionen. Du är inget än en egoist och tyvärr är merparten i det här trasiga landet likadana.

Tycker överlag du har en tråkig ton när du skriver.

Du skrev ordagrant "Nämn ett land som skött det sämre." Du fick 3 men därefter börjar du flytta målstolparna och tillika på allt fortsätta med personliga påhopp.
Vi delar åsikt i en sak, jag är också klar med denna diskussion.

Det måste vara jobbigt att var man än ser sig om så ser man idioter och fullständig korrumption i samhället.
Detta är ett komplext problem som kommer ta tid för samhället att hantera, här finns många parametrar att ta hänsyn till och ibland måste man fatta svåra beslut idag som underlättar för morgondagen.

Räknar inte med att du förstår och vi kommer ingen vart här, det är vi överens om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in