Citat:
Ursprungligen postat av
Neverever31
Tack för tips! Vid en jämförelse från 27/6 till 25/8 (det är ca 20 dagar sedan så att alla avlidna kommer med) detta år, och jämför med snittet för de senaste 5 åren under samma tidsperiod har det dött 157 personer färre 2020. Vi har alltså en underdödlighet i landet sen midsommar.
SVT Text skriver att det är en tydlig underdödlighet, men det tycker jag är en viss överdrift.
Men faktum kvarstår att du verkar tro att det är en överdödlighet i Sverige sen midsommar, hur kan du få det till det?
Bra för diskussionen att du tog dig tiden att öppna Excelfilen och räkna. Perfekt- för du kommer få din aha-upplevelse imorgon när den uppdaterade filen släpps. Se till att spara filen från idag där du räknade fram -157 personer så att du kan jämföra.
Det du kommer se imorgon är att nya dödsfall poppat upp, inte bara sista veckan i augusti, utan flertalet fall under hela månaden. Det kommer säker även läggas till något fall för juli och möjligtvis även för juni.
Jag tror att vi kommer få sen en ej statiskt signifikant överdödlighet för augusti. Det är det jag har sagt.
I juli såg vi en svag underdödlighet, dock ej statistiskt signifikant. Du kan räkna på standarsavvikelsen av över/underdödligheten med datan och den blir typ 90 för juli.
Rent visuellt så kan du ju bekräfta samma sak. Titta på flik 11 och kolumndiagrammet som visar dödlighet per månad. Hur kan du titta på juli och dra slutsatsen att det är en "tydlig underdödlighet"? Är du skelögd eller?