2020-09-12, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Eftersom viruset är trögsmittat så sker den vanligaste överföringen av viruset i nära relation, ofta inom familjen. Stänger vi in hela familjen när en familjemedlem är konstaterad smittad, så ökar den smittspridningen. Det har vi sett är vad som händer vid ”hård” lockdown.
Konstigt då att de flesta i Sverige verkar ha smittats via familjerna ändå, där de som är ute i samhället och rört på sig dragit hem smittan.

Du inser väl att man måste vara ute i samhället för att kunna smitta hemma?
Citera
2020-09-12, 00:30
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Konstigt då att de flesta i Sverige verkar ha smittats via familjerna ändå, där de som är ute i samhället och rört på sig dragit hem smittan.

Och att man oavsett lockdown eller inte lever under samma tak ...
Citera
2020-09-12, 00:31
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Då borde det smitta mest vid en mjuk lockdown, annars kanske det inte kommer in i familjerna. Om alla jobbar hemma och barnen inte är i skolan.

Jag är inte riktigt säker på att jag hänger med i tänket där. Men man kan ju också säga att om viruset enbart sprids inom familjen så dör den grenen ganska snart ut. Men initialt blir det en ”puckel” där.
Citera
2020-09-12, 00:39
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman

Jaa, naturligtvis är det så.
Citera
2020-09-12, 00:41
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jag vill minnas att det har varit koncensus bland våra riksdagspartier gällande den strategi FHM la fram i mars.
Bekvämlighet och feghet.
Jag tror att AT kan låta nog så övertygande när han sätter igång inför handligsförlamade politiker (handlingsförlamningen gäller inte enbart covid).

Dessutom kändes det nog fint att inför omvärlden trumpeta ut att man minsann lyssnar på ”experterna”.
Att experterna på MSB varnade för brister i vården brydde man sig inte om, antagligen var det ett faktum man inte kunna göra nåt åt. Möjligtvis litade man på att AT skulle lyckas ”stuva undan” de äldre ...
Citera
2020-09-12, 00:44
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Jag är inte riktigt säker på att jag hänger med i tänket där. Men man kan ju också säga att om viruset enbart sprids inom familjen så dör den grenen ganska snart ut. Men initialt blir det en ”puckel” där.

Nu hänger jag inte med heller, att föräldrarna arbetar hemma och barnen går på skolan kommer kanske smitta föräldrarna, barn smittar inte så lätt för de hostar oftast inte och sprider med sina knappt märkbara symptom men de är ändå smittbärare.

Jag vill bara nämna superspridare, vad var det för något? Jo en äldre person som inte visade symptom och reste runt, och nu med facit så är barn superspridare egentligen, eller? Det räcker med att en smittad person hostar och låter viruset spridas i luften och du andas in viruset in i dina lungor även om denne verkar vara frisk.
Senast redigerad av Lyckligagatanden 2020-09-12 kl. 00:48.
Citera
2020-09-12, 01:11
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Nu hänger jag inte med heller, att föräldrarna arbetar hemma och barnen går på skolan kommer kanske smitta föräldrarna, barn smittar inte så lätt för de hostar oftast inte och sprider med sina knappt märkbara symptom men de är ändå smittbärare.

Jag vill bara nämna superspridare, vad var det för något? Jo en äldre person som inte visade symptom och reste runt, och nu med facit så är barn superspridare egentligen, eller? Det räcker med att en smittad person hostar och låter viruset spridas i luften och du andas in viruset in i dina lungor även om denne verkar vara frisk.

Superspridarna är sällsynta men bevisligen finns dom ju och då handlar det verkligheten inte om att viruset är trögsmittat. Då kan enda person i en rymlig lokal smitta ner smitta ner hälften av de övriga i lokalen.

Men vanligast, enligt smittspårarna, är att en smittad inte för viruset vidare till en enda person.
Citera
2020-09-12, 01:28
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Superspridarna är sällsynta men bevisligen finns dom ju och då handlar det verkligheten inte om att viruset är trögsmittat. Då kan enda person i en rymlig lokal smitta ner smitta ner hälften av de övriga i lokalen.

Men vanligast, enligt smittspårarna, är att en smittad inte för viruset vidare till en enda person.

Man kallar det för R0, som beskriver procentuellt hur bra smittan sprids, R0 betyder att det är jämn skägg, R0 över 1 betyder att vi förlorar kampen emot spridning och låga siffror är bra.

Hur smittan sprids egentligen vet varken du eller jag och när någon expert uttalar sig så tar jag det med en nypa salt, men sak vet vi att hela jorden har smittats på 6 månader.
Senast redigerad av Lyckligagatanden 2020-09-12 kl. 01:32.
Citera
2020-09-12, 01:41
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Man kallar det för R0, som beskriver procentuellt hur bra smittan sprids, R0 betyder att det är jämn skägg, R0 över 1 betyder att vi förlorar kampen emot spridning och låga siffror är bra.

Hur smittan sprids egentligen vet varken du eller jag och när någon expert uttalar sig så tar jag det med en nypa salt, men sak vet vi att hela jorden har smittats på 6 månader.

Jag har ”lyssnat” på smittspårarna sedan slutet av februari - och därav kan man lära.
Citera
2020-09-12, 01:51
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det finns som sagt redan fem studier som pekar på pre-existerande korsreaktivitet för vissa av de peptider som finns generellt för coronavirus för den cellmedierade responsen. Seroprevalensen mot endemiska coronavirus är som högst bland barn och minskar successivt ju äldre vi blir. Det är visat i många äldre studier. Sedan kommer det alltid finnas undantag där barnen möter just SARS-CoV-2 som sitt första coronavirus. Barn har också lite andra förutsättningar som rör immunsystemet än vuxna som kan förklara skillnader.

De så kallade klusterutbrotten kan mycket väl vara orsakad av oss själva genom de restriktioner som finns. En relativt hög R0 tillsammans med distansering etc kommer att innebära lokala utbrott. Utan distansering eller lockdowns skulle viruset spridas mycket jämnare.
Du får skilja på korsreaktivitet och korsimmunitet. Det förstnämnda ser man men inte nödvändigtvis det andra om alls. Man ser även det hos vuxna och det kan förklara varför immunförsvaret ballar ut hos äldre och de i riskgrupper som då utvecklar en allvarlig COVID19-sjukdom (se nedan). SCoV2 har ett helt annat mönster. Influensa smittas man av, blir sjuk och smittar andra inom en kort tidsrymd på 1-3 dagar och den du smittar gör det lika så. Sedan blir du som sagt påtaglig sjuk och kanske inkapaciterad och sängliggande. SCoV2 är inte lika clear-cut. Du är symptomfri under en 5-10 dagar där du är asymtomatisk mer eller mindre och kanske inte alls utvecklar några påtagliga symptom. Trots det kan du då ha hög viral load. Man har ju vid några tillfällen lyckats få tag i superspridare och det har visat sig att en del inte ens hade upplevt sig själva som speciellt sjuka, Inte konstigt då SCoV2 inte är lika skadligt för cellerna i luftvägarna som influensa:
/.../But SARS-CoV-2 doesn’t appear to be a savage destroyer of cells. Although it’s too early to know for sure, the virus’s fatality rate seems to be roughly 10 times that of the flu. “You would think that’s because it’s just a killing machine,” says Max Krummel, PhD, UCSF’s Smith Professor of Experimental Pathology and chair of the Bakar ImmunoX initiative. So far, however, the science suggests otherwise.

“One of the weirder things about this new coronavirus is it doesn’t seem to be incredibly cytopathic, by which we mean cell-killing,” Krummel says. “Flu is really cytopathic; if you add it to human cells in a petri dish, the cells burst within 18 hours.” But when UCSF researchers subjected human cells to SARS-CoV-2, many of the infected cells never perished. “It’s pretty compelling data that maybe we’re not dealing with a hugely aggressive virus,” Krummel says.

The bigger provocation, he suspects, may be your own immune system. Like any pathogen, SARS-CoV-2 will trigger an immune attack within minutes of entering your body. This counterstrike is extraordinarily complex, involving many tactics, cells, and molecules. In a UCSF study called COMET (COVID-19 Multi-Phenotyping for Effective Therapies), Krummel and other scientists have been observing this immune warfare in more than 30 people admitted to UCSF hospitals with COVID-19 and other respiratory infections. “What we’re doing is looking at patients’ blood, their genes, and the secretions from their noses and lungs, and we’re asking, ‘What’s your army? What’s your response strategy?’”

An early analysis of COMET data, Krummel says, suggests that the immune systems of many hospitalized patients mobilize differently – and more aggressively – against SARS-CoV-2 than against influenza viruses, which cause the flu. Their lungs are ravaged, these data suggest, not by the virus alone but by the detritus of an immunological battle gone awry. This rogue immune response could explain why, around day 11 of a COVID-19 infection, patients often develop a severe pneumonia known as acute respiratory distress syndrome, or ARDS.
https://www.ucsf.edu/magazine/covid-body

Så det är immunförsvaret som dödar dig när SCoV2 når de nedre luftvägarna som då kan helt enkelt misstända. Därav de milda eller helt frånvarande symptom i ett tidigt skede trots hög viral load hos några när viruset befinner sig i de övre luftvägarna. Och så länge du är på fötter riskerar du helt enkelt att smitta flera än vad du hinner med vid influensa.

Och som sagt, det börjar dyka upp studier nu som kastar nytt ljus på smittspridning bland barn:

Children carried COVID-19 home from Utah childcare centers, infecting family members: U.S. report
Twelve children who likely contracted COVID-19 at three childcare operations in Utah infected some of their parents and siblings, according to a U.S. study, adding to evidence that very young kids can transmit the disease.
https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-children/children-carried-covid-19-home-from-utah-childcare-centers-infecting-family-members-u-s-report-idUSK BN2622Q3
Senast redigerad av arbetet 2020-09-12 kl. 01:58.
Citera
2020-09-12, 02:06
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barfotaindianen
Absolut, Covid-19 har skördat många dödsoffer och man skall även beakta att där finns de som fått/får bestående skador.
Men det motiverar absolut inte den masspsykos som detta skapade.

Som tur är börjar folk och beslutsfattare till vissa delar sansa sig nu.

Skrev ganska tidigt i denna tråd att i kampen mellan humanism och ekonomin segrar alltid ekonomin när det börjar bli för dyrt, vi börjar komma dit...

Du får tycka vad du vill om mina "vidriga" påståenden men när allt kommer omkring så är det pengar som styr, det har inte jag bestämt eller ens gillar men det är så världen fungerar.
Ser man inte det så är man naiv.

Sen verkar det helt klart rimligt att de manipulerar IVA-siffrorna, absolut...
Fram till någon presenterar en trovärdig källa på detta är det inget annat än rent skitsnack!!

Beror ju på vad du anser vara en rimlig källa. Är ju ett jävla krig härinne om just detta, där Wikipedia härjar vilt som just en källa.

Om aftonbladet skriver det ser jag det inte som en källa för dom är bevisligen korrumperade och allt har en agenda.

Den enda källa på aktuella saker jag tar seriöst är sådant jag ser med egna ögon eller via förstahandskällor som kan förklara och visa varför det är sant.

I just det här fallet tänker jag självklart inte outa en person som stärker mitt resonemang för det skulle ge lite eller ingenting alls i effekt.

Du får helt enkelt ta mig på orden eller gräva i det själv. Det är dock en väldigt stängd krets dom har kring IVA vilket än förstärker mixxandet med siffrorna.
Citera
2020-09-12, 02:15
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Att viruset slagit ner på vissa ställen och inte andra splittrar folk. För folk tror bara på det de ser med egna ögon. Är man på ett ställe med spridd smitta, ser man att folk lider, är man på ett ställe utan smitta tror man den är bluff.

Jag tror att siffran på IVA-vård blir fel därför att fler vårdats på IMA än på IVA. Bara IVA-fallen har räknats. Trots att man på IMA bedrivit intensivvård med ventilatorer och utbildad intensivvårdspersonal. Men de har inte räknat den pga att avdelningen "heter" fel för att vara intensivvård.

Det är en förklaring.

Den första lögnen kom vid första vågen i Sverige. Då sa man att bara sjuka och gamla låg på IVA.

Fick då ett samtal samt varning från en högst trovärdig källa om att vara försiktig för de låg mest 1990-talister svårt sjuka på IVA och personen i fråga var oroad över uttalanden om motsatsen i media.

Fick en varning om att vara extra försiktig helt enkelt.

Nu vet jag att det är fler som ligger på IVA på ett sjukhus än vad den officiella siffran säger. Det är alltså på ETT sjukhus!

Min tanke är förmodligen liknande din. Dom garderar sig så om det kommer ut att det är 270 som ligger på IVA så är det inte så "för att".. Typiskt den svenska modellen.

Typ som att gängvåldet inte har men etnicitet att göra utan bara social utsatthet, blablabla.

Smittan i Sverige har målats upp till ofarlig. Ungefär som vid Tjernobyl-katastrofen. Det var ingen fara, det är lugnt.

Den är i allra högsta grad aktiv. Problemet är att det tar några veckor, ibland mer innan folk blir sjuka nog innan de behöver vård. Man hinner trixa och fixa så jävla mycket. Nu tror jag inte bägaren kommer rinna över utan tidslinjen kommer flyta på så dom kan fortsätta med dessa falskheter.

Tycker bara det är tragiskt med sånt ljugande och korruption i varenda jävla instans i Sverige. Dom är så benägna om sverigebilden. Det kan man förstå egentligen, för dom har ju kört landet i botten i övrigt.

En transparent covid19-situation har man inte råd med. Dom kan helt enkelt inte misslyckas där för då är det hejdå makten. Det klarar inte steffe av. Svetsen lockar inte när man ätit hummer och åkt taxi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in