2020-08-30, 12:56
Medlem
Hanna vann även längdloppet, blott 1.1 sek för Elvira och 3.4s före Tilda Johansson. Den sistnämnda med genomgående imponerande åkning den här helgen som jag konstaterat, Tilda som ju är jämngammal med Elvira. Kan vara en genombrottssäsong på G.

Brorsson är också bra med, 4.4s efter Hanna. Sen ett litet hopp till Magnusson, Skottheim, Persson och Bettan som åker jämnt. Bra att ingen faller ifrån i den rena åkningen.
Citera
2020-08-30, 15:00
Medlem
Blev ingen trippel för Samuelsson, Ponsiluoma vann längdloppet med en halv sekund. Stafettåkarna var topp-4 och många åkare i övrigt är oroväckande långt efter.
Citera
2020-08-30, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Blev ingen trippel för Samuelsson, Ponsiluoma vann längdloppet med en halv sekund. Stafettåkarna var topp-4 och många åkare i övrigt är oroväckande långt efter.
Hva har skjedd med Samuelsson egentlig? Rundt OL virket han som en svært lovende skiskytter med veldig bra kapasitet i langrennssporet til å være 20 år. Å ikke slå Ponsiluoma er jo egentlig helt elendig. Utviklingen har tydeligvis gått helt feil vei for ham.
Citera
2020-08-30, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Hva har skjedd med Samuelsson egentlig? Rundt OL virket han som en svært lovende skiskytter med veldig bra kapasitet i langrennssporet til å være 20 år. Å ikke slå Ponsiluoma er jo egentlig helt elendig. Utviklingen har tydeligvis gått helt feil vei for ham.

Nja, Ponsiluoma är ingen direkt dålig åkare och är dessutom bra på rullskidor. Har också varit på pallen i en VC-sprint. Förra året var dom ungefär lika bra i skidåkningen så det sticker inte ut i dagsläget.

Men visst, man hade hoppats att Samuelsson skulle nå den skidformen han hade på OS 2018 och VM 2019 oftare. Förra året var svagt, så vi får hoppas på bättring i år. Tyvärr är bredden på herrsidan svag, hade varit lättare att utvecklas om han haft någon i laget som var bättre tror jag, nu har han behövt bära lagets förhoppningar sen han var 21.
Citera
2020-09-01, 09:35
Medlem
ingetbranicks avatar
Nu håller svenskarna på och fjantar sig igen. Herregud, Tour de France pågår ju för fullt ...

(japp, jag är ironisk)

Citat:
Skidskyttarna ställer in läger

Om en dryg vecka skulle skidskyttelandslaget ha åkt till Font Romeu i södra Frankrike på ett tre veckor långt höghöjdsläger, men ställer nu in när Frankrike ser en ökning av coronafall.

-Att bli sjuk där är fortfarande en ganska liten risk men inte en risk vi kan ta. Sedan har de omfattande
karantänsregler så om någon skulle bli sjuk måste hela gruppen isoleras, säger sportchefen Anna-Maria Uusitalo.

-Det hade varit kul att komma iväg och nyttigt med hög höjd men jag tror inte de ska påverka allt för mycket, säger Sebastian Samuelsson till SVT Sport.
Citera
2020-09-07, 11:38
Medlem
Herrmann kan ju bli rätt jobbig att ha att göra med till vintern. Fullständigt suverän på tyska mästerskapen, vann sprinten med över minuten som hon sen utökade till 3.39 i jaktstarten. Då var ändå Preuss och en gästspelande Davidova med som motstånd, i övrigt har däremot den tyska bredden sett bättre dagar. Herrmann sköt fem raka nollor, innan det blev en bom på sista stå i jaktstarten.. I distansloppet sköt hon däremot fem bom och var bara trea.
Citera
2020-09-11, 15:28
Medlem
Alkibiadess avatar
I Österrike har man beslutat om nya restriktioner (eller kanske mjukat upp tidigare restriktioner) och för evenemang så tillåter man max 3000 personer på läktare (numrerade platser men namn- och adressuppgifter) och max 100 i rörlig publik för utomhusevanemang (skall gälla för hela vintern). Det betyder att världscupen i Hochfilzen som är planerad till 11-13 december kommer att kunna arrangeras med då 3000 personer på läktaren och 100 personer längs med banan/spåret.

https://www.ski-nordique.net/biathlon-seulement-100-spectateurs-a-hochfilzen.6332506-72348.html
Senast redigerad av Alkibiades 2020-09-11 kl. 15:45.
Citera
2020-09-11, 15:49
Medlem
Alkibiadess avatar
Och för att fortsätta på Coronatemat så har man i Schweiz beslutat att from med på måndag och under vintern så behöver schweiziska idrottare som återvänder till Schweiz efter att ha tävlat utomlands inte längre sitta i karantän (under förutsättning att tävlingarna har haft strikta smittskyddsåtgärder). Inget sagt om vad som gäller utländska idrottare som tävlar i Schweiz men det antyds att inte dessa heller skall behöva sitta i karantän.

https://www.ski-nordique.net/suisse-pas-de-quarantaine-pour-les-sportifs.6332508-72348.html
Citera
2020-09-11, 16:35
Medlem
Alkibiadess avatar
IBU har fattat beslut angående den kommande vintersäsongen och har för avsikt arrangera en hel världscupsäsong med VM i Pokljuka i februari. Om justeringar behöver göras av världscupprogrammet före jul så kommer det fattas beslut om det den 26-27 september.

På lägre nivåer kommer det bli mer omfattande förändringar. JVM kommer att hållas i Obertilliach i Österrike i slutet av februari och början av mars men att IBU Junior Cup kommer att ställas och även öppna JEM kommer att ställas in. Inga tävlingar i IBU-cupen kommer att arrangeras före jul (vilket väl drabbar Idre) och att tävlingsprogrammet för resten av IBU-cupen kommer att beslutas i slutet av september. Öppna EM kommer att hållas som planerat i Polen i slutet av januari.

Ingen IBU-cup före jul innebär väl också att Stina inte kan kvalificera sig för världscupen förrän efter nyår.

https://www.biathlonworld.com/news/detail/ibu-adjusts-competition-schedule-for-2020-21-season
Citera
2020-09-11, 22:34
Medlem
Kan komma undantag för att få ställa upp i världscupen med tanke på detta. Och frågar du mig är det inte ens en diskussion för IBU att ge Stina ett undantag. Sen om hon är bra nog är en helt annan femma, vi har ju inte sett henne tävla än och blir nog varse i nationella premiären ungefär vad man kan förvänta sig i vinter.

Världscupen ska enligt planen starta med tävlingar i finländska Kontiolahti och sedan Östersund i slutet av november och början av december. Det kanske kan bli möjligt för Stina Nilsson att ställa upp där.

– Vanligtvis så måste man ha gjort vissa resultat på IBU-tävlingar för att ens få vara med i världscupen, men nu när IBU är inställt är det oklart. Det kan komma vissa coronaundantag kring det, men inget är säkert än, säger Uusitalo till TT.
Citera
2020-09-11, 22:51
Medlem
Svenska förbundet och arrangören i Östersund ska tydligen vara oroliga över inreseförbudet som gäller för vissa länder utanför EU("icke nödvändiga resor"), i nuläget fram till 31 oktober men det har gällt sen i mars. Där ställer jag mig dock undrande, för vi hade ju just Bauhaus-galan med tävlande från världens alla hörn utan problem. Jag ser den oron som obefogad.

Den finns bland annat dessa undantag för inreseförbud som är helt glasklara, den ena innefattar ev. IBU-arbetare och den andra gäller för utövare:
"Personer som arbetar i internationella organisationer eller som är inbjudna av sådana organisationer och vilkas närvaro behövs för organisationernas verksamhet.

Högkvalificerade arbetstagare, om det arbete som utlänningen ska utföra inte kan skjutas upp eller utföras på distans."

Vad inreseförbudet i praktiken säger för dom länderna det gäller, är att man inte ska komma hit och turista. Precis allting annat är det fritt fram för.
Citera
2020-09-11, 23:09
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Svenska förbundet och arrangören i Östersund ska tydligen vara oroliga över inreseförbudet som gäller för vissa länder utanför EU("icke nödvändiga resor"), i nuläget fram till 31 oktober men det har gällt sen i mars. Där ställer jag mig dock undrande, för vi hade ju just Bauhaus-galan med tävlande från världens alla hörn utan problem. Jag ser den oron som obefogad.

Dessutom kan ju arrangören alltid ställa kravet att landslagen coronatestar sig dagarna före inresan till tävlingsorten, precis som den svenska Finnkampstruppen nyligen gjorde. Då borde risken för smittspridning bland de aktiva vara nära obefintlig. IBU kompenserar säkert landslagen för de extra utgifter det skulle innebära.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in