2020-09-11, 20:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Finns väl vissa sanningar i detta, och även felaktigheter.

MEN i grunden handlar Sveriges strategi om att vi är duktiga på att ta eget ansvar och på att vi är bra lagspelare. Strategin handlar också om delaktighet och till viss del grupptryck.
Vidare att den ska vara långsiktig.

Alarmisterna och Sverigehatarna i tråden vill ha mer kontroll, förbud, begränsningar och auktoritär toppstyrning. Verkar den strategin hållbar och lyckad i andra länder tycker ni? Vill ni leva i ett sådant samhälle ett par år till under pandemin?
Helt fel! Jag vill att framförallt politikerna vi har hade tagit samma ansvar som de i våra grannländer så att vi skulle ha sluppit ha de katastrofal dödstal vi har. Att vi nu inte skulle ha stått med alla stackare med mer eller mindre kroniska skador och förkortade liv som nu är behov av rehabiliteringsåtgärder. Att vi nu hade haft en vårdapparat intakt där övriga med allvarliga sjukdomar kunde ha fått vård i tid.

Det handlar inte om tvångsåtgärder i första hand; det handlar om så enkla saker som provtagning och smittspårning vilket WHO och internationell expertis har menat varit det främsta vapnet mot viruset. Och som man inledningsvis struntade i. Samma med den nästan religiösa hållningen mot munskydd och smittspridning bland barn.

Vi har dock blivit riktigt duktiga på att vårda svårt sjuka COVID19-fall. Ungefär som vi numera kan stoltsera med expertis på hur man tar hand om svåra skottskador och knivskärningar. Alltid något i allt elände.
Citera
2020-09-11, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Sedan dess har det avlidit 55 personer. Du kan få en dumstrut.
38 är det. Dumstrut Helge?

Edit: åh nej, nu kommer du gapa om källa. Och jag kommer berätta att det är statistiken på FHMs hemsida. Och då kommer du fortsätta gapa om hur jävla kass den är eller att den inte finns eller att du vill se den här.

Fast det kommer jag inte bry mig om och du kommer somna lite glad över att du trodde du satte nån på plats.

Men vad är väl en bal på slottet Helge lille?
Senast redigerad av Milosebic 2020-09-11 kl. 20:20. Anledning: Åh nej
Citera
2020-09-11, 20:15
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Finns väl vissa sanningar i detta, och även felaktigheter.

MEN i grunden handlar Sveriges strategi om att vi är duktiga på att ta eget ansvar och på att vi är bra lagspelare. Strategin handlar också om delaktighet och till viss del grupptryck.
Vidare att den ska vara långsiktig.

Alarmisterna och Sverigehatarna i tråden vill ha mer kontroll, förbud, begränsningar och auktoritär toppstyrning. Verkar den strategin hållbar och lyckad i andra länder tycker ni? Vill ni leva i ett sådant samhälle ett par år till under pandemin?

Att införa obligatorisk munskydd vid offentliga, slutna platser och skolstängning från högtadiet och uppåt är väl knappt diktatorisk. Det är inte lika med att man vill ha diktatur.

Som du kanske inte vet är svenska, i synnerhet unga inte så bra på att ta ansvar. Många skiter helt enkelt i att hålla avstånd och så vidare. Ansvar och solidaritet är inte någonting som karaktäriserar den unga generationen (de mellan 0-35 år). Det är en orsak till varför vi har ökande nya fall i denna vecka.
Citera
2020-09-11, 20:18
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
.
HAR EN FRÅGA SOM JAG INTE FÅTT NÅT SVAR PÅ ÄN:

i Finland och Norge måste det ha dött fler i säsongsflunsan i år än i coronan, med tanke på att endast ca 300-400 dött i coronan i dessa grannländer.

Hur är detta möjligt, om nu coronan skulle vara så farlig?

Beror ju på att grannländerna införde åtgärder för att begränsa spridningen. Hur har du kunnat missa det?

I Australien som haft vinter försvann nästan säsongsinfluensan så social distansering funkar även mot influensa.
Citera
2020-09-11, 20:20
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
.
HAR EN FRÅGA SOM JAG INTE FÅTT NÅT SVAR PÅ ÄN:

i Finland och Norge måste det ha dött fler i säsongsflunsan i år än i coronan, med tanke på att endast ca 300-400 dött i coronan i dessa grannländer.

Hur är detta möjligt, om nu coronan skulle vara så farlig?

Du tror inte att det kan vara så att Finland vidtog drastiska åtgärder för att hindra smittspridningen av covid-19? Jag tror nig ha ett ”svagt” minne av det.

Lyckades dom?
Citera
2020-09-11, 20:21
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Hon har ju själv erkänt att hennes svar var goddag yxskaft? Vad är det du inte begriper?

Du har inte läst hela konversationen, alternativt har du det men är dum i huvudet. Jag tror på det senare och slutar härmed att svara dina ignoranta inlägg.

Edit: Air menade att covid beter sig som vanlig influensa varför vi nu ser en uppgång av fall i vissa länder i Europa vilka var hårt drabbade redan i våras. Min initiala undran var varför vi inte skulle förvänta oss samma sak i Sverige.

Nurseratched svarar Air att vi har vaccin mot influensan.

Det blir goddag yxskaft.
Så varför var det inte Airs inlägg du reagerade på då? Verkar som om du reagerade på fel person.

Att Sverige haft ett rätt öppet samhälle betyder att svenskar i större utsträckning andra utsatts för alla typer av smitta och byggt upp viss motstandskraft mot dessa. Det kan göra att vi ligger bättre till än andra. Framför allt att unga friska varit fria att "låta sig smittas" istället för att tvingas leva i metaforisk plastbubbla. Det finns ju en idé som framförts att reaktionen mot andra, vanliga virus kan ge ett visst skydd även mot covid. Gissar att det här med det allmänna ospecifika försvaret mot virus att göra. Det kanske tränar immunsystemet och håller det alert att få utsättas för "lite lagom" med smitta. Kanke är motståndskraft som kondition, man förlorar den snabbt om man aldrig utsätter sig för påfrestningar. Sterilitet är inte alltid idealet att sträva efter.
Citera
2020-09-11, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Helt fel! Jag vill att framförallt politikerna vi har hade tagit samma ansvar som de i våra grannländer så att vi skulle ha sluppit ha de katastrofal dödstal vi har. Att vi nu inte skulle ha stått med alla stackare med mer eller mindre kroniska skador och förkortade liv som nu är behov av rehabiliteringsåtgärder. Att vi nu hade haft en vårdapparat intakt där övriga med allvarliga sjukdomar kunde ha fått vård i tid.

Det handlar inte om tvångsåtgärder i första hand; det handlar om så enkla saker som provtagning och smittspårning vilket WHO och internationell expertis har menat varit det främsta vapnet mot viruset. Och som man inledningsvis struntade i. Samma med den nästan religiösa hållningen mot munskydd och smittspridning bland barn.

Vi har dock blivit riktigt duktiga på att vårda svårt sjuka COVID19-fall. Ungefär som vi numera kan stoltsera med expertis på hur man tar hand om svåra skottskador och knivskärningar. Alltid något i allt elände.

Sveriges stora misslyckande var ju att smittan kom in på äldreboenden, beroende på en mängd olika faktorer. Samt att vi sannolikt fick in smitta från väldigt många håll redan i februari. Så här i efterhand tycker jag att man skulle ha agerat betydligt hårdare där vid sportlovet och några veckor efteråt. Samt att man borde ha förstått att alla dessa människor som arbetar inom äldrevården borde ha testats o s v. Men det är alltid lätt att var efterklok när man har facit på hand.
Citera
2020-09-11, 20:24
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Människor i Sverige ska inte vara ute bland folk medan de väntar på svar om de är covid-19 positiva. Har du några andra uppgifter?
Nej, har jag påstått det ?
Citera
2020-09-11, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Ja det var ju det Folkhälsomyndigheten själv sa.
När? Var? Källa Tony. Vi vill se källa. Vi litar inte på dig vettu.
Citera
2020-09-11, 20:28
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Beror ju på att grannländerna införde åtgärder för att begränsa spridningen. Hur har du kunnat missa det?

I Australien som haft vinter försvann nästan säsongsinfluensan så social distansering funkar även mot influensa.

Åtgärderna torde ju i så fall även ha funkat på flunsan i Norge och Finland, varför gjorde de inte det?
Senast redigerad av Död o återfödd 2020-09-11 kl. 20:33.
Citera
2020-09-11, 20:31
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Du tror inte att det kan vara så att Finland vidtog drastiska åtgärder för att hindra smittspridningen av covid-19? Jag tror nig ha ett ”svagt” minne av det.

Lyckades dom?

Som sagt, då borde väl åtgärderna även ha funkat på säsongslunsan (vilket de tydligen inte gjorde), eller hur?
Citera
2020-09-11, 20:33
Medlem
Madagascars avatar
80 nya dödsfall i Frankrike!

Är detta något slags uppsamling av dödsfall under en längre tid? Annars är 80 en enskild dag mycket för att vara i andra vågen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in