Citat:
Ursprungligen postat av
TonyDRarSiffrorUrA
Om antalet inlagda ökar i Danmark med 25% på ett dygn samtidigt som antalet fall ökat i flera veckor, tycker inte du att det är sämre än i Sverige där testningen utökats med över 100% på några veckor, samtidigt som antalet nya fall ökat marginellt? Antalet inlagda är oförändrat eller minskande i Sverige..
I norden tycker jag nog att det ser värst ut för Danmark, kan man göra något annat? Island tycker jag det ser bäst ut för och Norge och Sverige ligger ganska likt.
Så ser jag det. Det ser inte bra ut i Norden, vi har ökande fall, ja vi testar mer i hela norden också och det är ju bra.
Det är nog lättare att se resultatet på sjukhusen i våra grannländer då det var inga eller mycket få inlagda tidigare, det gör ju att skillnaden syns tydligt. Vi har ju det inte så. Vi har ju vad är det 13 eller 14 fall på Iva och så där 130 på sjukhus. Det gör ju att det blir mycket svårare att se en skillnad och att skillnaden blir mindre i procent.
I Danmark liksom vi hade de en ökande mängd fall i slutet av sommaren som sedan minskade och sen började öka igen. I Norge ser det så ut också men deras puckel i slutet av sommaren är jätte liten. Men de hade ju också försökt att minska mängden smitta de fick in av hemvändande turister, så det är kanske inte så konstigt att ”slutet av sommar puckeln” är störst i Sverige.