2020-09-11, 09:16
Medlem
Grannen har byggt nytt staket och trädäck med tak på sin sida. Men det ser ut som han byggt på vår tomt. Tyvärr finns inga gränsmarkeringar kvar då vårt hus byggdes för ca 50 år sedan. En annan komplikation är att den här delen av kommunen var egen kommun när vårt hus byggdes. Kommunen säger att de inte kan sätta ut gränsen, för att de inte har kartor. Kartorna finns hos lantmäteriet. Kostar mycket mer om Lantmäteriet sätter ut gränsen. Dessutom säger kommunen att de inget kan göra även om grannen byggt på vår tomt utan man får kontakta jurist och driva civilrättslig process. Vi är lite rädda för grannen och vågar inte prata med honom.
Frågor
1. Ska vi verkligen behöva betala för att sätta ut gränsen om grannen gjort fel?
2. Är det verkligen sant att man måste gå genom civilrättslig process.
Citera
2020-09-11, 09:37
Medlem
Frågor
1. Ska vi verkligen behöva betala för att sätta ut gränsen om grannen gjort fel?

Vem ska annars betala? Det är din fastighet, inte kommunens. Vill du att gränsrören ska sättas ut på nytt, är det du som får betala det. Kommunen har inte detta ansvar, utan det ligger på dig som fastighetsägare. Normalt är det Lantmäteriet som har kunskap samt juridiskt rätt att säga var gränsen går, men då får du pynta ut en rejäl slant för detta arbete (samt att de är lång väntetid).

Nja. Det du kan anmärka på till kommunen, är att grannen borde behöva bygglov för sitt byggen. Detta då altanen ligger närmre än 4,5 meter från din fastighetsgräns. Du har inte blivit tillfrågad av grannen, och gett ditt skriftliga godkännande?

https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/altaner-uteplatser-och-uterum/
Citera
2020-09-11, 10:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gwen10
Grannen har byggt nytt staket och trädäck med tak på sin sida. Men det ser ut som han byggt på vår tomt. Tyvärr finns inga gränsmarkeringar kvar då vårt hus byggdes för ca 50 år sedan. En annan komplikation är att den här delen av kommunen var egen kommun när vårt hus byggdes. Kommunen säger att de inte kan sätta ut gränsen, för att de inte har kartor. Kartorna finns hos lantmäteriet. Kostar mycket mer om Lantmäteriet sätter ut gränsen. Dessutom säger kommunen att de inget kan göra även om grannen byggt på vår tomt utan man får kontakta jurist och driva civilrättslig process. Vi är lite rädda för grannen och vågar inte prata med honom.
Frågor

Ställ frågan i Byggahus.se jättebra forum.
Citera
2020-09-11, 10:08
Medlem
JohnJensens avatar
Citat:
Frågor

De e väl bara att beställa en karta över tomtgränsen hos lantmäteriet och ge till kommunen och anmäla för svartbygge om det är korrekt.
Citera
2020-09-11, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kasspamatte
Frågor

Vem ska annars betala? Det är din fastighet, inte kommunens. Vill du att gränsrören ska sättas ut på nytt, är det du som får betala det. Kommunen har inte detta ansvar, utan det ligger på dig som fastighetsägare. Normalt är det Lantmäteriet som har kunskap samt juridiskt rätt att säga var gränsen går, men då får du pynta ut en rejäl slant för detta arbete (samt att de är lång väntetid).

Nja. Det du kan anmärka på till kommunen, är att grannen borde behöva bygglov för sitt byggen. Detta då altanen ligger närmre än 4,5 meter från din fastighetsgräns. Du har inte blivit tillfrågad av grannen, och gett ditt skriftliga godkännande?

https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/altaner-uteplatser-och-uterum/
Om grannen byggt på vår tomt, borde inte grannen betala? Självklart ska inte kommunen betala.
Nej, har inte blivit tillfrågad. Men om grannen byggt på vår tomt, måste han väl riva? Är det meningsfullt att polisanmäla om bygget är på vår tomt?
Citera
2020-09-11, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AwakeAsFuck
Ställ frågan i Byggahus.se jättebra forum.
Tack! Ska göra det.
Citera
2020-09-11, 10:21
Avslutad
Citat:
Frågor

PS: Det du skulle ha gjort och som kommer att göra honom skitförbannad är att du borde ha diskuterat med honom innan och sagt att jag tror tyvärr att det där är på vår tomt etc... Nu är det för sent. Nu kommer han att få böta eller riva det om du går vidare och det kommer inte att göra honom glad. Det var dumt av dig/er. Om ni hade bjudit över dom på en fika och sen pratat om det på ett bra sätt så hade det nog inte varit några problem. Men nu då allt är klart... Bäste vore nog faktiskt för din del då du är rädd för honom att helt enkelt låta det vara. Fråga dig själv om bråket som kommer är värt det.

Eller låt de köpa en bit av din tomt. Be först om ursäkt för att du inte sa till INNAN men säg att du betalar utsättningen av det och sälj biten billigt. Om du kan sova om nätterna då så är t ju ett alternativ. Jag skulle personligen bli skitförbannad om jag hade byggt och nån kom så där efteråt. Nu kan ju jag reglerna men tänk dig in i hans (din aggressiva grannes) situation.
Senast redigerad av AwakeAsFuck 2020-09-11 kl. 10:25.
Citera
2020-09-11, 10:23
Medlem
Citat:
Om grannen byggt på vår tomt, borde inte grannen betala? Självklart ska inte kommunen betala.
Nej, har inte blivit tillfrågad. Men om grannen byggt på vår tomt, måste han väl riva? Är det meningsfullt att polisanmäla om bygget är på vår tomt?
Det är ju två olika saker. Grannen ska väl inte betala för att ni vill ta ut en lantmätare för att sätta ut tomtgränsen?
Citera
2020-09-11, 10:28
Medlem
BullensPilsners avatar
Citat:
Frågor
Kollade själv med lantmäteriet för ett tag sedan. Tala om för grannen att han byggt på din mark. Om han motsätter sig det så säger du att du skall ta dit lantmäteriet att kontrollera och att han kommer att få betala hälften, det är så det fungerar.
När lantmäteriet är klart så gör ni en anmälan hos polisen om egenmäktigt förfarande.

Jag skulle aldrig backa för något sådant här.

Sedan tror jag kommunen inte var riktigt ärliga med er, för att slippa befatta sig med ärendet. Kolla igen och var påstridiga.
Citera
2020-09-11, 10:30
Medlem
everyonethingwheres avatar
om grannen inte hade gjort fel, skulle de va ok att betala då?
Citera
2020-09-11, 10:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Detevigaaviga
Gå genom ortens vägspärr ansvarig så att freden kan bevaras. Mycket bra råd

Som jag skrev nu nyss (har inte vaknat riktigt än LOL) så hade det varit så mycket bättre om de bjudit över grannarna på en fika och pratat igenom det då de sett att de tagit fram material och börjat sätta ut för altan på deras tomt. Då hade allt kunnat lösas på ett bra sätt, smidigt och fredligt. Det är jag övertygad om. Men NU... Ja det är en helt annan histora. Även om han inte går till myndighet utan pratar med grannen som faktiskt inte är från Sverige och inte vet hur noga det är. Han kanske tyckte att det räckte med att han hade större bollar, eller han trodde att han var på sin tomt. Ja det blir problem även om han tar det man till man med honom. Det blir defenitivt KAOS om han kopplar in kommunen och/eller jurist samt lantmätare och grannen börjar få såna papper i brevlådan.
Citera
2020-09-11, 10:48
Medlem
ost-e-knarks avatar
Jag har varit i en liknande situation som du men då var det en granne som trodde att jag försökte sno mark från honom, han är svensk men var också aggressiv och det var en jävligt obekväm situation.

Jag har kartor med längdmått utsatta och även om det var dubb i sten eller rör i mark och till sist när jag mätt med 100 meters måttband och även han fått göra det så var det sista han sa var att lantmäteriet måste gjort fel och sedan har jag i princip inte sett till honom.

Jag byggde fem meter från tomtgräns för att vara på den säkra sidan.

Varför kommer du på att du skall göra detta nu? Jag antar att du fått lite förvarning innan allt stod klart? Allt hade ju varit lättare då skulle man ju tycka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in