2020-09-11, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
En annan tanke: jag undrar hur många som har/haft symptom, men avstått från att testa sig för att inte riskera lagföring, om de sedan inte skulle följa smittskyddslagens föreskrifter? (Om de skulle visa sig ha covid-19, alltså.) Om man inte är testad, så kan man ju - om man skulle bli anmäld - skylla på att man trodde att man hade an vanlig förkylning. Om man fortsätter att gå till jobbet, åka buss, gå till affären och restaurangen, träffa vänner o.s.v., fast man själv misstänker att man har covid-19. En vanlig privatperson utan medicinsk utbildning, kan ju knappast straffas om han/hon påstår att han/hon ställt fel diagnos på sig själv, och inte menade något illa med att springa ute.

Med all säkerhet så är den siffran exploderande hög, dvs personer som känt av symtom men inte har testat sig. Du har nog rätt i att väldigt många som haft lindriga symtom har valt att vistas bland vänner, kollegor och folk i allmänhet. Det är väl det här som är det kluriga med just COVID-19, symtomen kan vara inga till extrema.

En annan sak kan ju vara pollen förkylning exempelvis. Jag själv har pollenallergi och har ingen som helst suck att kunna avgöra om det är en vanlig förkylning, pollen eller COVID-19 som slagit till.
Citera
2020-09-11, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Fattar inte vitsen att lägga ut falska siffror.
Tallene for Norge er korrekte på tidspunktet hvor TonyDR skriver dem,da Norge opdaterer deres data/tal 2 gange i døgnet.
Citera
2020-09-11, 08:20
Medlem
Detta har jag reagerat på också!
Dör jag bor, är folk väldigt noggranna med att stanna hemma vid minsta snuva (barn också) handtvätt osv. Ändå är var och varannan jag pratar med sjuk.

Är det en ny mutation vi ser av covid-19 som inte visar sig på testen?
Ännu mer smittsam, men typ helt ofarlig..

”Samtidigt som coronaläget i Blekinge beskrivs som lugnt så verkar de vanliga förkylningarna vara mer smittsamma än normalt, skriver Blekinge Läns Tidning.
De sprids också snabbare, trots alla hygienåtgärder, något som förvånar biträdande smittskyddsläkare Olof Blivik.
– Det verkar som att de här förkylningsvirusen är mer smittsamma än covid-19. De sprids trots hygienåtgärder och påverkas inte av restriktionerna, säger han till tidningen.”
Citera
2020-09-11, 08:25
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Historiskt sett har väl mänskligheten inte vetat hur nästa dag ska se ut i någon utsträckning alls. Än i dag finns det mängder med människor som inte vet om de ska få mat eller ens ha tak över huvudet i morgon. Vi i den rika västvärlden har blivit bortskämda och överbeskyddade.

Jag läste David Eberhardts bok ”Trygghetsnarkomanerna” för några år sen och fick många aha-upplevelser.

I fråga om Coronapandemin finns det väl egentligen ingen anledning att fullkomligt tappa framtidstron. Inom bara några månader kan vi hoppas på massvaccineringar i stor skala, plus att medicinska forskningen i övrigt går framåt med stormsteg. Dessutom har ju alla tidigare pandemier gått över efter högst 2-3 år för att därefter åtföljas av flera ”lugna” decennier.

Det borde vara värre för ungdomarna att pådyvlas klimatångest med vidhängande skuldkänslor för deras privilegierade liv och det ständiga ”vi har bara 10 år på oss”. Tack och lov för att man i alla fall inte använder barn som talespersoner för coronapandemin. Förhoppningsvis visar man inte heller filmer i skolorna från sjukhus med lidande patienter.
När du talar om barn som talespersoner för miljön menar du Greta då?
Hon är 17 år knappast ett barn längre utan en ung kvinna. När du pratar om ensamkommande flyktingar, tycker du att det är riktigt att titulera 17-åriga ensamkommande killar som barn? Tror inte det, men när det gäller unga kvinnor som kämpar för miljon kan man tydligtvis kalla dem för barn.
Men vist vi kan lära våra barn att äta och konsumera upp sin egen framtid. Det är ju ändå de som ska leva och ta över denna planeten.

Men det är ju hoppfullt att tänka på att pandemin kan vara över om ett eller två år. Men att fortsätta har djur i trång fångenskap inomhus år ut och år in är inte hållbart liksom att de som du kallar trygghetsnarkomanerna ska flyga minst en gång om året.
För dessa trygghetsnarkomaner är de de som säljer sin frihet för att jobba som slavar i hela sina liv för att kunna betala av sina lån, då de tror de måste äga och konsumera i en allt snabbare takt? Har själv inte läst boken nämligen, så kan bara gissa vilka de handlar om.
Citera
2020-09-11, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag förstår det inte heller, det är ytterst märkligt att resonera så!

När sedan användaren Air bryter in och nämner en anledning kunna vara att covid beter sig som andra säsongsinfluensor får personen avaret att - vi har vaccin mot vanlig influensa så det resonemanget haltar ännu mer?

Hur kan man svara så? Vaccin har väl ingenting med det att göra? Frågan var ju varför det nu ökar i länder som drabbats mycket hårt i våras.
Ökningarna i andra Europeiska länder är fortfarande mycket små ökningar, jämfört med de hundratusentals som smittats per dag i Frankrike, Spanien och U.K. i våras. Det behövs ingen stor skillnad i immunitet för att förklara varför Frankrike har närmare tiotusen nya fall per dag. Det är småsiffror för så stora länder. Varje vinter får femton miljoner fransmän influensa.

Dessutom hade de här länderna en mycket snabbare smittspridning än Sverige i våras. Ett högre R-tal ger en högre total penetration än ett långsammare förlopp. "Flatten the curve". Man har helt enkelt en överetablering av viruset på sina platser. Det kan ha varit 50% som smittats i en stadsdel i Paris, trots att 25% immunitet skulle ha räckt för att undvika en andra våg. Men 50% fick det ändå, eftersom det spreds okontrollerat snabbt och slog över. Ungefär som i Tensta, eller Brooklyn.

En ytterligare skillnad är att bara Sverige har haft separata restriktioner för äldre, vilket ger en mer gynnsam smittspridning. I Sverige bör en större andel unga personer haft viruset, jämfört med 70-plussare. I andra länder där man haft samma restriktioner för alla åldrar, så där är nog fördelningen av smitta mer jämn.

Det här är i grund och botten samma saker som Folkhälsomyndigheten sa redan i mars/april. Om man varit insatt i frågan sen dess, men ändå blir förvånad över den nuvarande utvecklingen, så föreslår jag att man överväger att börja lita mer på vårt land och våra myndigheter.
Citera
2020-09-11, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Tallene for Norge er korrekte på tidspunktet hvor TonyDR skriver dem,da Norge opdaterer deres data/tal 2 gange i døgnet.

Absolut!
Men han lägger upp siffror för att kunna jämföra med andra länder, ex Sverige.
Det funkar ju inte bärningen ens hälften av fallen är med.

Det är ju som att jag skulle presentera Sveriges siffror 10.00, och säga ”kolla va få fall Sverige har”

Han vet detta, men hatar Sverige så djupt att han bara måste försöka.
Citera
2020-09-11, 08:33
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Lögnaren TonyDR:s siffror för Norge
Senaste 11 dagarna
Tony DR : 55,61,41,75,40,30,80,57,102,17,22 = 580
Verkliga siffror : 139,89,163,86,111,65,92,133,103,122,121 = 1224
TonyDR ljuger medvetet med ungefär 211% och borde bli avstängd.
Citera
2020-09-11, 08:34
Medlem
Danskarna varnar unga från coronasmitta. De kan också drabbas av skumma följder pga infektion.

Seruminstituttet advarer mod risikoen for senfølger : Unge er også i farezonen

Covid-19 var en sygdom, den smittede skulle igennem for at blive rask. Nu fortæller tidligere smittede om uforklarlige symptomer, efter virusinfektionen er overstået. Også unge skal helst at undgå at blive syge, lyder det fra Statens Serum Institut.

https://politiken.dk/indland/art7915964/Unge-er-ogs%C3%A5-i-farezonen
Citera
2020-09-11, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Bättre att titta på trenden och den är nedåtgående:

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/

Vi får se om det håller i sig.

Nej!

De har en ”mätare” som visar sjunkande eller ökande trend.
Den visar på ökande för Norge..
Citera
2020-09-11, 08:36
Medlem
Bergamo kollar smittade från våren. Hälften säger att de inte återhämtat sig än.

https://www.reddit.com/r/Coronavirus/comments/ipa7xq/italys_bergamo_is_calling_back_coronavirus/g4j0qy2/?utm_source=reddit&utm_medium=web2x&context=3
Citera
2020-09-11, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Lögnaren TonyDR:s siffror för Norge
Senaste 11 dagarna
Tony DR : 55,61,41,75,40,30,80,57,102,17,22 = 580
Verkliga siffror : 139,89,163,86,111,65,92,133,103,122,121 = 1224
TonyDR ljuger medvetet med ungefär 211% och borde bli avstängd.

Tack för sammanställningen!
Jag har försökt påpeka detta, men blir så kallad mobbare.

Mer oärlig postare är svårt att hitta.
Troligtvis ett rysstroll
Citera
2020-09-11, 08:37
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Nej!

De har en ”mätare” som visar sjunkande eller ökande trend.
Den visar på ökande för Norge..
Jag tittar på kurvan jag. Men vi får väl se vem som har rätt nästa vecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in