2020-09-10, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Om FoHM får råda så har vi ännu en gång tvåsiffriga dödstal, vem vet hur högt de kan gå, jag vill inte se det vi såg i våras men tar FoHM våran stora ökning av fall på allvar kan vi vara tillbaka. Hur fan kan vi låta de göra så här mot oss ännu en gång. Nu är jag så förbannad att jag borde ta en paus i att skriva i tråden. Den mannen blir våran död, i alla fall våra föräldrar.

Vad föreslår du för åtgärder?
Citera
2020-09-10, 14:28
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nya fall har ökat 7 dagar i rad (i jämförelse med föregående veckas rapportsiffra samma veckodag).

Oroväckande utveckling. Enligt IHME:s prognos är det i mitten av oktober som kurvan börjar sticka iväg om vi inte inför munskydd-påbud.

https://covid19.healthdata.org/sweden?view=infections-testing&tab=trend&test=infections
Citera
2020-09-10, 14:31
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Att det skulle öka nu kommer väl inte som en chock, det viktiga är att man inte tappar det till ett läge man hade under våren.
Precis. Sen vecka 30 när den stora nedgången ”slutade” har vi sett både veckovisa uppgångar och nedgångar. Samtidigt tycks detta inte ha påverkat antalet sjukhusinläggningar och upptäckta fall är inte i närheten av våren, trots mycket mindre provtagning då.
Citera
2020-09-10, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Jeg ved ikke hvad din pointe er, men jeg håber den er bedre end den artikel fra AB du linker til:

"Nu är det slutfestat i parker för Köpenhamnsborna." = 3 dele af et parkområde på Nørrebro, må man i 3 dage ikke tage ophold i mellem kl. 18-06.

Man må gerne gå/løbe og man må gerne tage hunden, eller en håndbajer med.
Det er ved at være koldt, men vil man absolut befinde sig i grønne omgivelser om aftenen/natten er der masser af andre parker m.m.
Der er også flere skaterbaner, hvis det er den man savner. Nørrebro har været under hårdere restriktioner før nogen kendte til Covid-19.
Ja en halvhjärtad lockdown. Något du hånade Sverige för att göra för någon dag sedan.
Citera
2020-09-10, 14:34
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
371 er korrekt. 25106 testede individer.

EDIT: Der er også danske aviser der skriver 317, men det er tallet fra før pressemødet. SSI melder altid ud kl. 14 og de siger 371.
25106 antal testade... På hur lång tid då?
Citera
2020-09-10, 14:37
Medlem
Citat:

Senaste dygnet gissar jag..
Citera
2020-09-10, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Idag ökade smittan med 50% jämförs med förra torsdagen. Att inte se det är att sticka huvudet i sanden och utsätta Mitt/ vårt land i fara så som vi nu se FoHM göra. Jag är förbannad!

Det säger egentligen ingenting innan vi vet hur det blir för hela veckan samt hur många tester det gjorts samt hur många av dessa som var positiva.

V36 (förra veckan) genomfördes 126219 tester och 1,17% var positiva (1471 st)
V35 genomfördes 85060 tester och 1,57% var positiva (1332).
V34 genomfördes 64846 tester och 2,73% var positiva.
V33 genomfördes 56487 tester och 3,85% var positiva.
osv.

Sanningen är att iaf fram till och med v36 så testar vi som aldrig förr och hittar färre och färre positiva svar sett till testerna. Det tyder på att vi hittar mer fall för vi testar mer - inte för att smittan ökar.

En annan sak att hålla ögonen på är när de väljer slumpvis ettt antal tusen personer som sedan för testa sig. Det mäter den generella smittspridningen - även asymptotiska och de med milda symptom. Senast det gjordes så hittades inte ett enda fall och det var första gången på länge - typ sedan i början av pandemin.
Citera
2020-09-10, 14:38
Medlem
Citat:

per dag borde det väl vara 1.4% positiva så danskarna har gått om oss där också
Citera
2020-09-10, 14:39
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Oroväckande utveckling. Enligt IHME:s prognos är det i mitten av oktober som kurvan börjar sticka iväg om vi inte inför munskydd-påbud.

https://covid19.healthdata.org/sweden?view=infections-testing&tab=trend&test=infections

Inga simuleringar har hittills varit i närheten av att haft rätt. Du kan slänga dessa data i soptunnan, tillsammans med dina tygmasker som inte heller kommer fungera i en population.
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Vad föreslår du för åtgärder?
Försöker lugna ner mig innan jag skriver, men hur fan kan vi låta dessa idioter göra samma sak en gång till mot oss, ja vi testar mer men det är inte tack vare FoHM utan till trots mot dem.

Ja vad ska man göra, börja med att se att det finns ett problem i alla fall och ta tag i det tidigt innan det växer sig för stort. Be skolor att förbereda hem undervisning. I all fall för högstadier och uppåt. Jobba hemifrån och, snälla rekommendera munskydd på lokaltrafik. Det är inte jag som ä r expert, men nåt mer en att försöka ljuga och lura folket eller försöka få glänsa en dag till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale

Den jävla sidan har folk länkat till sedan i våras. Dom har inte haft ett jävla rätt..
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Senaste dygnet gissar jag..
Gosh. Då testar danskarna mer än dubbelt så många per tidsenhet och befolkning jämfört med här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in