2020-09-09, 23:09
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Ja det är vad du tror, men man kan inte tvinga någon på vaccin om man inte bor i Ryssland.
Och de kan de i Ryssland?
Citera
2020-09-09, 23:12
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det behövs inget tvång där, ryssarna har 35 000 frivilliga (behöver 5000 till) så något tvång är det inte tal om. Nordkorea, då snackar vi.

https://www.rt.com/russia/500285-covid19-vaccine-third-phase-trial/

Edit:
Det är möjligt att de får sprutan och en flaska vodka med sig hem, det vet jag inget om.

Ja hur man mäter resultat i Putins populära värld känner jag inte till, men förmodligen så är det bra resultat. Tycker man annorlunda så blir man sällan över 50år ändå.
Citera
2020-09-09, 23:13
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Nu är siffrorna på coronasmittade i Skåne åter på låga nivåer – men en puckel syntes i slutet av augusti. Var det sensommarens värmebölja som orsakade den?

Inte enligt Eva Melander. Hon menar att det istället var det mindre utbrott med smittspridning på arbetsplatser och i bostäder som gav en viss ökning av covid 19-smitta i Skåne i slutet av sommaren.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/strandtrangseln-orsakade-ingen-smittspridning-i-skane

Är folk för slappa hemma och på jobbet?
Citera
2020-09-09, 23:15
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Och de kan de i Ryssland?

Svar JA
Citera
2020-09-09, 23:17
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Kan det ha med exponeringen att göra? Att folk därnere exponerats mer för viruset än här?

Jag vet inte. En spontan tanke, är att ökad exponering borde ha hjälpt till att bygga upp immunitet.

Citat:
Det har ju pratats om vårdpersonal som exponerats mycket och då typ påverkats/drabbats hårdare/mer?

Har det gett avtryck i form av immunitet bland vårdpersonalen? Har det utvecklats immunitet hos vårdpersonal som har exponerats, men inte blivit sjuka?

Citat:
De flesta (läs: många) gamla här har dött, och de som festade loss här i somras var inte sköra och att det då ”ebbat” ut? Viruset verkar dessutom ha blivit snällare. (Utöver det testar vi inte lika mycket som andra.)
Här tror jag inte att strategin i sig spelat roll, utan situationen i stort.

Vi får se vad som händer under hösten. Jag ser gärna att myndigheterna upprätthåller en beredskap att agera, ifall smittspridningen börjar öka igen. Har Folkhälsomyndigheten lärt sig att det var en idiot-strategi att bara sitta ner och hoppas att det ska gå bra?
Citera
2020-09-09, 23:20
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Herregud, är du helt jävla pantad? Fattar du att det finns länder som gjorde sämre än Sverige och dessutom hade sämre förutsättningar att klara det även om de gjort allt rätt än vad Sverige hade? Kanske vi ska ha ett obligatoriskt IQ-test för att få posta fler än tre poster i tråden om dagen?

Så Spanien och Frankrike är "många länder" enligt dig? Hur många länder är det i Europa enligt dig? Varför är du så jävla oärlig?

Du övertygar ingen annan än dig själv om din egen förträfflighet när du försöker dumförklara mig gång på gång.

Ingen hade förväntat sig en ökad smittspridning i den omfattning vi ser i Europa just nu. Den var förväntad att komma i höst. Inte i slutet av augusti.

Sverige är ett av få länder där smittspridningen går neråt.

Länder där smittspridningen återigen tagit fart efter nerstängningar.
- Tyskland
- Frankrike
- Italien
- England
- Belgien
- Nederländerna
- Schweiz
- Österrike

Listan kan göras längre. Hur många europeiska länder kan du ge mig som sluppit en ny våg efter sommaren?

Det är egentligen ganska galet att Sverige har så låg smittspridning just nu. Förmodligen kommer det ta fart senare i höst.
Citera
2020-09-09, 23:22
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Är det Tegnell som varit inspirationskällan till din avatar?

Smittspridningen menar jag i nuläget är förvånansvärt låg. Stockholm väcker därvidlag mest mina funderingar.
Stockholm har otroligt få smittade, har du hört någon förklaring till det?
Blev väldigt glad när jag läste i dag att Skåne har minskade antal smittade samtidigt som de har ökat testandet. Det är väldigt bra och grattis till dem, det såg inte bra ut efter sommaren för dem med alla deras turister de hade. Men det ser ut som om de lyckats vända trenden. Jag tycker dok inte man kan sega att vi har förvånansvärt låg smittspridning. Vi har ju en ökad smittspridning nu i 6 dagar på rapporterings datum. Kollar man på rätt datum ser man att ökningen började redan förra veckan. Förvånansvärt låg, nej, jag håller inte med dig. Lite oroande och tid för försiktighet skulle jag vilja sega.

Nej Tegnell står inte modell för min avatar, Tegnell är ingen stark man för han värnar inte om svaga, det gör alla män som är genuint starka. Om jag skulle valt en avatar som visade min syn på Tegnell så hade jag valt en fet skabbig råtta som speglade sig och i spegeln såg en kung.
Citera
2020-09-09, 23:22
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag vet inte. En spontan tanke, är att ökad exponering borde ha hjälpt till att bygga upp immunitet.

Har det gett avtryck i form av immunitet bland vårdpersonalen? Har det utvecklats immunitet hos vårdpersonal som har exponerats, men inte blivit sjuka?

Vi får se vad som händer under hösten. Jag ser gärna att myndigheterna upprätthåller en beredskap att agera, ifall smittspridningen börjar öka igen. Har Folkhälsomyndigheten lärt sig att det var en idiot-strategi att bara sitta ner och hoppas att det ska gå bra?

Jag kan tala om vad som händer och det är krav på munskydd vid större folksamlingar och även inom kollektivtrafiken, vad ska man annars göra?
Citera
2020-09-09, 23:26
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Svar JA
Är det enligt deras lag eller finns det exempel på att de gör det ändå?
Och i praktiken kan det ske hör också genom att kräva vaccination eller bevis för immunitet för att få resa eller vistas inom allmänna utrymmen. Men att aktivt tvinga någon vuxen till vaccination kan knappast gå här.
Citera
2020-09-09, 23:29
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
För att du vill dra slutsatser genom att jämföra med andra länder. Eftersom övriga faktorer skiljer så blir det väldigt svårt att slå isär faktorerna.

Ditt svar var likväl inte vettigt, i förhållande till inlägget som du svarade på.

Ja, jag vill jämföra mellan länder, för att dra slutsatser om strategier.

Ja, det finns flera faktorer än bara immunitet som påverkar smittspridningen. Det var just därför jag ville jämföra med Norge och Finland. Norge och Finland och samma klimat som Sverige, och bör därför ha samma säsongsvariationer som Sverige. På många sätt bör Norge och Finland vara ganska lika Sverige, men det kan finnas vissa faktorer som skiljer.

Ifall Anders Tegnells strategi fungerar, så ska svenska folket ha utvecklat påtaglig immunitet. Den immuniteten bör vara tillräckligt stor för att överträffa olika andra faktorer som kan skilja mellan länderna. Ifall smittspridningen i Sverige inte går trögare än i Norge och Finland, så vill jag dra slutsatsen att Anders Tegnells strategi har misslyckats.
Citera
2020-09-09, 23:30
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Är det enligt deras lag eller finns det exempel på att de gör det ändå?
Och i praktiken kan det ske hör också genom att kräva vaccination eller bevis för immunitet för att få resa eller vistas inom allmänna utrymmen. Men att aktivt tvinga någon vuxen till vaccination kan knappast gå här.

Förstår du inte att ett land som eliminerar sina politiska motståndare och skapar ett vaccin som ska rädda välden är inte så bra som det låter.
Citera
2020-09-09, 23:34
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Förstår du inte att ett land som eliminerar sina politiska motståndare och skapar ett vaccin som ska rädda välden är inte så bra som det låter.
Vet inte hur bra eller dåligt det låter, bara förvånad att ett sådant land skulle tillåta en regering att tvångsvaccinera det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in