2020-09-09, 16:46
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Bra liknelse, men det blir inte riktig samma sak. En avgörande skillnad är att det nu var polisen, och alltså inte SD själv, som uppmärksammade 23:34-noteringen i hans dator. Och det här var väl först i år 2020, alltså när SD redan hade suttit häktad i flera månader.

Om vi tar ditt bilexempel så är det som att SD i förhör skulle ha uppgett att han var på cachejakt i Västerås någon gång under kvällen, men att han (ovetande om att hans nya bil har inbyggd GPS) inte kunde bevisa det eller säga exakt vilken tid det var. Polisen upptäcker sedan ett och ett halvt år senare att det går att plocka ur GPS-data ur bilen, och det visar sig då att hans bil faktiskt befann sig i Västerås just vid tiden för brottet.

Men han som är så vindsnabb på cykeln kan likafullt ha hunnit utföra brottet...
Citera
2020-09-09, 16:46
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Bra liknelse, men det blir inte riktig samma sak. En avgörande skillnad är att det nu var polisen, och alltså inte SD själv, som uppmärksammade 23:34-noteringen i hans dator. Och det här var väl först i år 2020, alltså när SD redan hade suttit häktad i flera månader.

Om vi tar ditt bilexempel så är det som att SD i förhör skulle ha uppgett att han var på cachejakt i Västerås någon gång under kvällen, men att han (ovetande om att hans nya bil har inbyggd GPS) inte kunde bevisa det eller säga exakt vilken tid det var. Polisen upptäcker sedan ett och ett halvt år senare att det går att plocka ur GPS-data ur bilen, och det visar sig då att hans bil faktiskt befann sig i Västerås just vid tiden för brottet.

Jo,Men det kan i teorin vara en medbrottsling som kör bilen på E-4. Men däremot om bilen stannar för att tanka och föraren blir filmad av en övervakningskamera och det visar sej att det faktiskt är jag på filmen. Då pratar vi alibi som håller i alla instanser.
Citera
2020-09-09, 16:50
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Fantastiskt bra liknelse, tack!

En fantastisk liknelse men fortfarande inte ett hållbart alibi, Vem som helst med eller utan körkort kan ha kört den bilen.
Citera
2020-09-09, 16:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det blir ju lite som en parallell till datorn också som jag minns det.

Men, jag minns ju nu att SD sagt att han vart ute utan mobilen (mållgorna). Minns inte om han säger att han är ute nånting mordkvällen alls utan mobil.

Men rent självbevarelsemässigt så bör han kanske inte ha ens en avstängd mobil i fickan när han går till BP. Och det förväntas inte. Om det betyder att man har indikation på att mobilen är hemma kan jag inte säga. Det borde ju ngn veta. Han fick ett mejl? Kan man se var mobilen var då? Eller att han tog upp den?

Har man förresten kollat hans hälsoapp? Där borde ju alla hans rörelser på mordnatten ha registrerats? Även icke-rörelser etc.

Annars återstår LWs mobil då? Om den trätt i kontakt med datorn hans...

I Honans inlägg nedan kan du se att hon har koll på tiderna för SDs mobil:

"SD:s mobil kopplar inte upp i hemnätverket förrän kl 02.49 efter registreringen kl 20.49. Mobilen verkar ha automatiska sökintervaller var 180 minut. Det innebär att mobilen bör ha kopplat upp på hemnätverket kl 23.49 om han varit hemma med wifi påslaget. "

Jag vet att S har ju haft med sig mobilen hela dagen på jobbet, till gymmet, till JG...

Han hade platsdelning på när han lämnade JG.

I Aktbil 145 sid 167 kan man se hans mastuppkopplingar.
180514 22:13:12----------------Drakenbergsgatan (mast nära JG)
180515 01:13:12 --------------- Varbergag 161 (hemmamast Stefan)

Jag har inte grävt i det här, eftersom det inte riktigt är min grej. Men jag undrar lite över den där uppkopplingen till hemmamasten 01:13 som Honan menar är 02:49.

Hur som helst, är deta lika anmärkningsvärt som att SD går ut 11-12 man för att träffa Lena utan sin mobil. SD verkar ju vara uppkopplad dygnet runt annars och går väl ingenstans utan mobilen.

Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
SD delade sin vardag med LW
I rättegångens förhör berättar SD att han och LW delade sin vardag med varandra genom att skicka bilder till varandra. Citat SD: ”En vanlig dag 50 bilder och nästa inga”.
Det var deras sätt att kommunicera och det handlade om ”Samhörighet”…

SD håller distans från sitt Jag
När åkl ställde frågor om SD googlat på Plötslig Spädbarnsdöd när yngsta dottern hade ont i magen ville inte SD kännas vid att han skulle ha gjort det. När åklagaren trycker på med frågor svarar SD:
”Man har säkert tänkt såna tankar” ”Varför skulle man skaffat den här dottern”
”När man inte sovit tänker man dåligt” ”Det kändes som jag inte sovit på ett halvår”
Svaren visar tydligt hur han distanserar sig med att välja ordet ”Man”. Fenomenet uppstår när han svarar på obekväma frågor, för annars svarar han ”Jag hade, Jag gjorde, Jag har inte…”

”Teknikern som utrett det här har inte förstått något av vad han håller på med”
”Åh, jag har en lista”, ”Ni utreder jättekonstiga saker”

SD dumförklarade den tekniska utredaren och det är möjligt att han hade rätt i det han sa, men det är inte särskilt smart att som misstänkt för mord säga dessa saker i rättssalen. Nu kan det vara på det sättet att den digitala forensiska undersökningen blir mer komplett till HR om de sett till att undersöka fler delar som har betydelse i den digitala utredningen.

I extraheringen av SD:s mobil kunde ses att han raderat 38 ljudfiler i Telegram. Flera i tråden som återkommande har tittat på konversationen mellan honom och LW upplever att det fattas delar och jag tänker att det som fattas kan ha varit röstsamtal som fanns bland de raderade ljudfilerna. Dessa gick inte att återskapa och det beror antagligen på den medvetna manövern SD tog till då han såg till att skriva över sitt mobilminne med 16% då han väntade några minuter på att bli insläppt till förhör.
SD påstår att han har gymmat, men under den tiden ses det ske synkningar i hans dator då app-relaterade krypterade filer registreras kl 21.44. Det ses inga utgående samtal eller chattmeddelanden från hans mobil, så jag misstänker att han då använder Telegram eller Google Hangouts för video- eller röstsamtal med LW.

SD:s mobil kopplar inte upp i hemnätverket förrän kl 02.49 efter registreringen kl 20.49. Mobilen verkar ha automatiska sökintervaller var 180 minut. Det innebär att mobilen bör ha kopplat upp på hemnätverket kl 23.49 om han varit hemma med wifi påslaget.

-----------

SD om varför han fnissat och skrattat i rättegången
https://vocaroo.com/18Ww0MjnjyC

Exempel på hur SD medvetet gjorde sin vän JG orolig
https://forumbilder.com/i/roI7

Se förteckning på vilka som sökte LW per telefon. SD gjorde det inte av någon anledning...
https://forumbilder.com/i/ro6E

NA:s rapportering från rättegången
https://embed.scribblelive.com/Embed...&overlay=false

------------

Länk för eventuella nytillkomna i tråden
www.flashback.org/sp72675230
Citera
2020-09-09, 17:35
Medlem
Har jag fattat det rätt att SD fortsatt vägrar polisen tillgång till den molntjänst som kan visa hur han rört sig tiden runt mordet?

Med tanke på hur skyldig det får honom att se ut så måste jag isf säga att det är ett helt ofattbart beslut av honom ur exakt alla synvinklar utom den där han faktiskt är skyldig.
Citera
2020-09-09, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
Nej då man är ensam mitt i natten ere säkert svårt att ha alibi men kan man få fram att SD's dator hoppat igång vid den gällande tiden så hjälper det inte ÅK iaf.
Och du har nog säkert lagt märke till alla sätt är dom rätta härinne förutom den mes logiska.

Själv håller jag mig till den åsikten SD hade: att han inte hade någon skärmaktivitet alls. Sedan läste han på och insåg att han kanske hade det ändå och precis när mordet begicks!
Nä, naiv har man aldrig varit men det kommer väl med seniliteten.
Citera
2020-09-09, 17:43
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
I Honans inlägg nedan kan du se att hon har koll på tiderna för SDs mobil:

"SD:s mobil kopplar inte upp i hemnätverket förrän kl 02.49 efter registreringen kl 20.49. Mobilen verkar ha automatiska sökintervaller var 180 minut. Det innebär att mobilen bör ha kopplat upp på hemnätverket kl 23.49 om han varit hemma med wifi påslaget. "

Jag vet att S har ju haft med sig mobilen hela dagen på jobbet, till gymmet, till JG...

Han hade platsdelning på när han lämnade JG.

I Aktbil 145 sid 167 kan man se hans mastuppkopplingar.
180514 22:13:12----------------Drakenbergsgatan (mast nära JG)
180515 01:13:12 --------------- Varbergag 161 (hemmamast Stefan)

Jag har inte grävt i det här, eftersom det inte riktigt är min grej. Men jag undrar lite över den där uppkopplingen till hemmamasten 01:13 som Honan menar är 02:49.

Hur som helst, är deta lika anmärkningsvärt som att SD går ut 11-12 man för att träffa Lena utan sin mobil. SD verkar ju vara uppkopplad dygnet runt annars och går väl ingenstans utan mobilen.

Det är ju det, vad som är troligt och vad som är misstänkt...

Vad jag fattar av vad du pekar på så kopplar telefonen upp utanför SD s hus kl 1:13. Men i hans hemmanätverk inomhus först 2:49. Det känns ju lätt kuriöst som så men antyder väl allra minst att mobilen är avstängd och/eller har wi-fi-funktionen avslagen eller nån inställning på nåt (annat) förvalt nätverk till äventyrs. Och används först genom att slås/på aktiveras utomhus (eller inomhus) kl 1:13, då den kopplar upp till lokal mast då. Och sen då slås wi-fi-funktionen på inne 2:49.

Nu kanske det finns mer uppgifter kring detta o förhör om hans mobilbruk den kvällen, men annars bör den ju ha legat hemma avstängd mest. Fast sen då har han fått mejl 23:32 i telefonen som han i efterskott anger fick honom att kanske öppna datorn 23:34. Då måste han ju haft mobilen ansluten till nätverk. Och sen messar han väl LW vid några tillfällen? Efter gymmet.

Möjligen måste man tolka honan som att mobilen ligger still hemma hela tiden och att tiderna 1:13 o 2:49 anger ngn form av förflyttning. Kanske ngn vet eller gissar bättre.

Såvitt känt är ju inte tiderna på nattkröken av avsevärd betydelse, utan det man kan undra över är väl först o främst varför han har mobilen avstängd, om det nu är så, eller frånkopplad från både wi-fi o lokal mast. Hade det inte vart en vits att kunna ha kontakt med HD inför resan? Exv.

Tråden innehåller väl tidsförloppen för kvällen nånstans om jag inte minns fel. Det kan ju ge mer ledtrådar.

Sen då antas han ha fått mer meddelanden från LW som han ev. raderat. Då är det kanske telegram. Kopplar den mot samma nätverk som mobilen för övrigt?

LW försöker likt sirenerna dra honom till sig. Med välljud o rörelser som efterlämnar spår.
Citera
2020-09-09, 17:44
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Har jag fattat det rätt att SD fortsatt vägrar polisen tillgång till den molntjänst som kan visa hur han rört sig tiden runt mordet?

Med tanke på hur skyldig det får honom att se ut så måste jag isf säga att det är ett helt ofattbart beslut av honom ur exakt alla synvinklar utom den där han faktiskt är skyldig.

Han kanske njuter av uppmärksamheten?
Om han blir fälld i HD så kanske han plockar
fram bevis från molnet för att överklaga?
För att förödmjuka ÅK så mycket som möjligt
och få ett så högt skadestånd som möjligt?
Citera
2020-09-09, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Han kanske njuter av uppmärksamheten?
fram bevis från molnet för att överklaga?

Njuter av uppmärksamheten? Jisses vilket förslag, låter smått psykopatiskt under rådande omständigheter om du frågar mig.

Nej det du radar upp håller inte för att övertyga undertecknad, jag står fast vid att det är ett helt obegripligt beslut om han inte är skyldig.

Men har du koll på om det stämmer eller inte? Att SD fortsatt vägrar polisen tillgång till denna tidslinje eller vad den kallas alltså?

Edit: Samt har han isf gett någon förklaring till beslutet?
Senast redigerad av Zymbal 2020-09-09 kl. 18:08.
Citera
2020-09-09, 18:15
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Alltså, att flikar finns öppnade när man stänger av datorn, det måste väl ändå vara basic för en forensiker som har en lång yrkeserfarenhet inom polisen och många år innan dess i den här branchen?

Det kan helt enkelt inte vara så enkelt.
Jag köper inte den här förklaringen, trots att jag är it-teknisk idiot.

Eller just därför, kanske?

Om han inte haft telefon eller dator påslagna;
hur tror du då att han såg loggremsan som
LW skickade, som du menar var droppen som
fick...? Hur bar han sig åt för att skriva "fine"
till henne?
Citera
2020-09-09, 18:22
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Njuter av uppmärksamheten? Jisses vilket förslag, låter smått psykopatiskt under rådande omständigheter om du frågar mig.

Nej det du radar upp håller inte för att övertyga undertecknad, jag står fast vid att det är ett helt obegripligt beslut om han inte är skyldig.

Men har du koll på om det stämmer eller inte? Att SD fortsatt vägrar polisen tillgång till denna tidslinje eller vad den kallas alltså?

Det är väl väldigt många i tråden som hävdar
att han är just en psykopat? Det betyder inte
att han måste vara GM. Alla psykopater
mördar inte.

Citat:

Hur skulle jag kunna veta det?
Citera
2020-09-09, 18:31
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
]Han kanske njuter av uppmärksamheten?
fram bevis från molnet för att överklaga?[/b]

I ett sånt scenario så spelar han ett väldigt högt spel med sej själv, SD riskerar att sitta inne i flera år innan HD prövar att ge honom en ny förhandling. Det finns enklare sätt om du vill spela rysk roulett med dej själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in