2020-09-07, 18:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Givetvis är det en kombination.

Men när man jämför med andra länder är det väl 2 saker som skiljer FHMs rekommendationer och immuniteten?

Så du får väl välja mellan pest och kolera där=)=) vad som gör att Sverige klarar sig bättre än andra länder just nu.

Jag vet inte riktigt vad du menar mellan mest och kolera?
Konstaterar bara att vi i Sverige inte har antikroppar i högre utsträckning än andra länder som uppvisat likartad smittspridning under vår och försommar. Dessa länder uppvisar nu återigen en högre samhällsspridning. Sverige gör det inte. Annan genetik i Sverige? Har vi immunitet i högre utsträckning på annat vis? Mer smittspridning av andra besläktade virus? Eller beror det bara på slumpen? Jag vet inte. Dock har jag mina teorier.
Citera
2020-09-07, 18:59
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag vet inte. Det är väl ett antal vaccin, bla det svensk/brittiska sk Oxford-vaccinet som nu testas kliniskt i FAS3. Har inte uppfattat det som att testerna och ev godkännande inte skulle ske i händelse att samhällsspridningen skulle avstanna.
Det skrevs redan i juni om farhågorna kring ett vaccin och minskad smittspridning.
Försöken i fas 3 görs i en sk outbreaksetting. Oftast genomförs en randomiserad blindad studie där hälften av försökspersonerna får vaccinet man vill testa och andra hälften får placebo. Ett av syftena med fas 3 är att se om vaccinet skyddar mot infektion och det går bara att göra genom att försökspersonerna utsätts för smitta i ett lokalt utbrott. Ett visst antal av de som fått placebo måste ha infekterats för att resultatet av studien ska vara användbart.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/tio-covid-19-vaccin-testas-pa-manniskor-har-ar-hindren/
https://www.svd.se/svenskar-kan-bli-testpiloter-for-nytt-vaccin

Jag tvivlar t ex på att det genomförs några vaccinstudier i fas 3 i Sverige. Vi har alldeles för liten spridning.
I våras var det möjligt men inte nu längre.
Det har diskuterats om möjligheten att medvetet utsätta försökspersonerna för smitta i laboratorium, men det anses oetiskt och görs inte.
Citera
2020-09-07, 18:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK, så du menar att man blir immun av genomgången infektion?

Så länge man bär på antikroppar bör man vara immun ja. Har inte hört något annat. Tappar man däremot sina antikroppar, eller tom aldrig utvecklar några, ja då är det nog mer tveksamt om man är immun.
Citera
2020-09-07, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minna89
Det är ju PCR-test som visar falskt negativt ibland, eftersom provet kan tas på felaktigt sätt.

Majoriteten av de antikroppstester som utförts har gjorts i laboratorier med ELISA-metoden, som är en väldigt säker metod.
Enligt en överläkare jag pratade med är ELISA inte helt vattentätt. Detta eftersom det är kalibrerat för att man inte ska få falska positiva svar.
Citera
2020-09-07, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Svenskitaliensk studie om kawasakibarn.

Nu har en grupp svenska och italienska forskare analyserat blodprover från 13 barn som har behandlats för MIS-C vid Karolinska universitetssjukhuset i Stockholm och vid ett barnsjukhus i Rom. Proverna har sedan jämförts med blodprover från 28 patienter som fått Kawasakis sjukdom före pandemin och från barn med mild covid-19.

Studien, som har publicerats i den vetenskapsliga tidskriften Cell, visar att MIS-C kännetecknas av en stor utsöndring av inflammatoriska cytokiner. Jämfört med Kawasakis sjukdom fann forskarna även en högre halt av ett slags antikroppar som kan förvärra sjukdomsförloppet genom att angripa kroppens egna proteiner.

https://www.nyteknik.se/innovation/livshotande-covidsymtom-hos-barn-kartlagda-7000545?source=carma&utm_custom[cm]=336989950,33270&=

Ruggigt. 70 barn insjuknat i Sverige hittills. Inga dödsfall. Väldigt lömskt förlopp.

De första symtomen brukar vara buksmärtor, illamående och hög feber och en del barn är förvirrade och långsamma i tanken. Ytterligare en grupp har hudutslag och röda ögon. En del drabbas av chock-tillstånd på grund av kraftigt försämrad hjärtfunktion och sjunkande blodtryck och sådana barn behöver intensivvård.

Typiskt är att det inflammatoriska tillståndet kommer en till två månader efter själva covid-19 infektionen
som i sin tur kan ha varit så lindrig att barnen knappt märkt av den. I flera fall har endast en förälder haft symtom och sedan insjuknar barnen en till två månader sena

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/70-barn-i-sverige-ar-drabbade-av-allvarlig-inflammation-efter-covid-19
Citera
2020-09-07, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så länge man bär på antikroppar bör man vara immun ja. Har inte hört något annat. Tappar man däremot sina antikroppar, eller tom aldrig utvecklar några, ja då är det nog mer tveksamt om man är immun.
OK. I så fall lär det ju bli svårt att få till ett vaccin.
Citera
2020-09-07, 19:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det skrevs redan i juni om farhågorna kring ett vaccin och minskad smittspridning.
Försöken i fas 3 görs i en sk outbreaksetting. Oftast genomförs en randomiserad blindad studie där hälften av försökspersonerna får vaccinet man vill testa och andra hälften får placebo. Ett av syftena med fas 3 är att se om vaccinet skyddar mot infektion och det går bara att göra genom att försökspersonerna utsätts för smitta i ett lokalt utbrott. Ett visst antal av de som fått placebo måste ha infekterats för att resultatet av studien ska vara användbart.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/tio-covid-19-vaccin-testas-pa-manniskor-har-ar-hindren/
https://www.svd.se/svenskar-kan-bli-testpiloter-for-nytt-vaccin

Jag tvivlar t ex på att det genomförs några vaccinstudier i fas 3 i Sverige. Vi har alldeles för liten spridning.
I våras var det möjligt men inte nu längre.
Det har diskuterats om möjligheten att medvetet utsätta försökspersonerna för smitta i laboratorium, men det anses oetiskt och görs inte.

Det där är nog lite av en myt. Tag bara svininfluensa vaccinet. Det fick vi ta utan någon omfattande samhällsspridning. Kom ihåg att största risken med ett vaccin är inte att det skulle vara farligt att ta, utan risken är att det helt enkelt inte fungerar. Just Astras vaccin testas ju på 30 tusen personer i Fas3. Det sker tester i många olika länder och kontinenter.
Citera
2020-09-07, 19:04
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Vi kanske i förväg kan enas om vad som kan anses vara rejäl underdödlighet.

Om "dog med inte av" hypotesen att "i princip alla de cirka 5 400 personerna som registrerats som döda i covid under mars (2a halvan), april, maj och juni bara hade några månader kvar i livet i vilket fall som helst", så skulle jag argumentera att vi borde se en underdödlighet av samma magnitud under andra halvan av året. Folkhälsomyndigheten har ju enbart rapporterat in några enstaka dödsfall per dag den senaste tiden... mindre än 100 under hela augusti exempelvis . Det vore därför helt ologiskt att vi skulle se något annat än en underdödlighet andra halvan av 2020.

För att göra matematiken enkel så kan vi väl komma överens om att vi borde se en underdödlighet på circa 1 000 personer i månaden varje månad från och med juli fram till slutet av året. 6 000 överdödlighet i våras, följt av 6 000 underdödlighet under andra halvan av året. Ok?

Så hur går det då men underdödligheten? https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/

Under juli månad så visar den preliminära datan från SCB på en underdödlighet av 147 personer. Långt ifrån de 1 000 som vi hade förväntat oss se under "dog med inte av"-hypotesen.

Och för augusti då? Det är fortfarande tidigt eftersom data fortfarande trillar in, men under de 3 första veckorna av augusti så hade vi en överdödlighet på 6 personer.

Det rimmar ju väldigt dåligt med den här "dog med inte av"-hypotesen.

Ja, den här trenden ska jag följa med spänning. Blir nog svårt att bortförklara om underdödligheten plötsligt råkar förändras eller utebli.
Citera
2020-09-07, 19:06
Medlem
Nu ligger det 3 personer på IVA region Stockholm. Pelle 82 år, Lisa 91 år och Alvar 57 år. Vi önskar dessa våra vänner ett snart tillfrisknande. När de återvänder till Östermalm kommer de inte att smitta mig.

Tongångarna i tråden har ändrats vartefter. Det är kul att göra lite nedslag här och där.
Totalsågningen av den svenska strategin har klingat av en aning.
Lite roligt är det att konstatera att sd kritiken av fhm och regeringen exploderade precis när man såg att kurvorna hade vänt i positiv riktning. Stolpskott, dubbelfel och självmål är förnamnet.
Citera
2020-09-07, 19:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. I så fall lär det ju bli svårt att få till ett vaccin.

Varför det? Däremot kan det ju bli så att man behöver en spruta varje år, eller tom två gånger per år.

Kan också bli så att man behöver en spruta varje år de tre första åren och sedan en spruta vartannat år som för TBE-viruset. Framtiden lär utvisa. Jag är ändå hoppfull. Jag skulle bli jätteförvånad om vi inte har vaccin mot detta virus under nästa år. Förhoppningsvis redan i början av året.
Citera
2020-09-07, 19:07
Medlem
DoraFs avatar
[
Citat:
QUOTE=IMBILDEN|72851814]Det där är nog lite av en myt. Tag bara svininfluensa vaccinet. Det fick vi ta utan någon omfattande samhällsspridning.
Jag tror att du blandar ihop saker och ting.
Jag skrev om fas 3-studier. De sker innan ett vaccin kan godkännas.
Svininfluensavaccinet som användes i Sverige var redan godkänt och klart.

Citat:
Kom ihåg att största risken med ett vaccin är inte att det skulle vara farligt att ta, utan risken är att det helt enkelt inte fungerar. Just Astras vaccin testas ju på 30 tusen personer i Fas3. Det sker tester i många olika länder och kontinenter.
Just därför måste de testas i sk outbreaksetting innan det kan godkännas.
Citera
2020-09-07, 19:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ruggigt. 70 barn insjuknat i Sverige hittills. Inga dödsfall. Väldigt lömskt förlopp.

De första symtomen brukar vara buksmärtor, illamående och hög feber och en del barn är förvirrade och långsamma i tanken. Ytterligare en grupp har hudutslag och röda ögon. En del drabbas av chock-tillstånd på grund av kraftigt försämrad hjärtfunktion och sjunkande blodtryck och sådana barn behöver intensivvård.

Typiskt är att det inflammatoriska tillståndet kommer en till två månader efter själva covid-19 infektionen
som i sin tur kan ha varit så lindrig att barnen knappt märkt av den. I flera fall har endast en förälder haft symtom och sedan insjuknar barnen en till två månader sena

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/70-barn-i-sverige-ar-drabbade-av-allvarlig-inflammation-efter-covid-19

Det är ruggigt. Det är bland annat därför jag med närmast en dåres envishet hävdar att det vore ansvarsfullt att stänga skolorna i största möjliga mån och övergå till distansundervisning. Vaccinet är förhoppningsvis och troligen inte speciellt långt bort. Den här sjukdomen är inget att leka med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in