Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Regeringens stöd till folket genom försäkringskassan är ju lite av ett skämt.
De trummade stort på att de "avskaffade" karensavdraget. Först var ersättningen max 700 kr/dag före skatt, men är nu höjd till 804 kr/dag före skatt. Det innebär att man går i taket redan vid en nivå på 17.700:- per månad.
Sedan har vi ersättningen till riskgrupper som inte kan jobba på distans. Även där ligger taket på cirka 800 kr/dag före skatt. Dvs, en deltidsanställd på 50% kommer få 8800 kr före skatt i månaden. Kul Jul. Denna peng gäller bara tom sista sep och något nytt beslut om förlängning är inte fattat. Dessutom har de satt kraven så högt vad gäller riskgrupp att ytterst få omfattas. Man måste vara närmast halvdöd innan man får någon ersättning.
Sammantaget gör väl detta att folk går och arbetar även fast de borde stanna hemma. Gäller både karensavdraget och riskgrupper. Många får ingen ersättning och de som ändå får ersättning har inte råd att ta emot den, eftersom den är alldeles för låg. Jag tycker det är rent ut sagt skamligt. Det borde åtminstone kunna vara a-kassenivå och gränsen för vad som utgör riskgrupper borde följa läkarvetenskapen.
Ja, det är skandal! Jag utnyttjade karensavdragets ”icke avdrag” i början då det precis införts. Det visade sig att jag förlorade 2000 kr på att göra så, min lön var för hög! Det var ju ingenting som framgick då Löven basunerade ut detta, han fick det att låta som om det var något positivt för alla löntagare som behövde vara hemma.
Vad gäller att få ersättning om du har någon i familjen som tillhör en riskgrupp måste du vara anställd som dennes assistent för att ha rätt att ansöka om den. Helt djävla sjukt!