2020-09-07, 18:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Tror du verkligen att ett vaccin kommer att vara lösningen?

Ja, det tror jag faktiskt. Varför skulle det inte vara lösningen? De tidigare faserna har ju varit framgångsrika hos flera vaccinutvecklare och påståtts ge ett närmast 100 procentigt skydd. Jag tycker det låter klart lovande. Får vi inget vaccin kommer världens aldrig att bli sig lik igen är jag rädd.
Citera
2020-09-07, 18:44
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Regeringens stöd till folket genom försäkringskassan är ju lite av ett skämt.

De trummade stort på att de "avskaffade" karensavdraget. Först var ersättningen max 700 kr/dag före skatt, men är nu höjd till 804 kr/dag före skatt. Det innebär att man går i taket redan vid en nivå på 17.700:- per månad.

Sedan har vi ersättningen till riskgrupper som inte kan jobba på distans. Även där ligger taket på cirka 800 kr/dag före skatt. Dvs, en deltidsanställd på 50% kommer få 8800 kr före skatt i månaden. Kul Jul. Denna peng gäller bara tom sista sep och något nytt beslut om förlängning är inte fattat. Dessutom har de satt kraven så högt vad gäller riskgrupp att ytterst få omfattas. Man måste vara närmast halvdöd innan man får någon ersättning.

Sammantaget gör väl detta att folk går och arbetar även fast de borde stanna hemma. Gäller både karensavdraget och riskgrupper. Många får ingen ersättning och de som ändå får ersättning har inte råd att ta emot den, eftersom den är alldeles för låg. Jag tycker det är rent ut sagt skamligt. Det borde åtminstone kunna vara a-kassenivå och gränsen för vad som utgör riskgrupper borde följa läkarvetenskapen.

Ja, det är skandal! Jag utnyttjade karensavdragets ”icke avdrag” i början då det precis införts. Det visade sig att jag förlorade 2000 kr på att göra så, min lön var för hög! Det var ju ingenting som framgick då Löven basunerade ut detta, han fick det att låta som om det var något positivt för alla löntagare som behövde vara hemma.

Vad gäller att få ersättning om du har någon i familjen som tillhör en riskgrupp måste du vara anställd som dennes assistent för att ha rätt att ansöka om den. Helt djävla sjukt!
Citera
2020-09-07, 18:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det vet vi eftersom antikroppstesterna är trubbiga och visar falskt negativt, ibland.

Men med tanke på att det bedöms krävas mellan 60-80% immuna för att stoppa smittan måste de ju vara väldigt trubbiga om en nivå på inte ens 10% får smittan att avstanna, eller tom upphöra. Jag tror inte riktigt på det. Det måste vara något annat som förklarar utvecklingen i Sverige. I alla fall till absolut huvuddel.
Citera
2020-09-07, 18:46
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Ja men nu när smittan ökar på nytt i Danmark så använder väl danskarna den bespottade svenska strategin. Eller ser du att den avviker väldigt mycket från vår hållning. Hur kommer det att gå för Danmark fortsättningsvis ? Skall de stänga butiken på nytt ?
Danmark kör med hammaren och dansen, då gör man på det sätt som de visar nu. Inget märkligt med det.
Citera
2020-09-07, 18:46
Medlem
Citat:
Ja, det tror jag faktiskt. Varför skulle det inte vara lösningen? De tidigare faserna har ju varit framgångsrika hos flera vaccinutvecklare och påståtts ge ett närmast 100 procentigt skydd. Jag tycker det låter klart lovande. Får vi inget vaccin kommer världens aldrig att bli sig lik igen är jag rädd.
Du tror ju inte att man blir immun av genomliden infektion! Varför skulle man då bli det av vaccin???
Citera
2020-09-07, 18:48
Medlem
Citat:
Men med tanke på att det bedöms krävas mellan 60-80% immuna för att stoppa smittan måste de ju vara väldigt trubbiga om en nivå på inte ens 10% får smittan att avstanna, eller tom upphöra. Jag tror inte riktigt på det. Det måste vara något annat som förklarar utvecklingen i Sverige. I alla fall till absolut huvuddel.
Jag dikuterar inte det. Jag påpekar bara att det är många fler som är immuna än vad man kan se på positiva svar på antikroppstester.
Citera
2020-09-07, 18:48
Medlem
Citat:
Finns skilda teorier kring det. Semestrar och sommarlov. Att folk har immunitet på annat vis, T-celler, att de blivit smittade av andra coronavirus etc.
Givetvis är det en kombination.

Men när man jämför med andra länder är det väl 2 saker som skiljer FHMs rekommendationer och immuniteten?

Så du får väl välja mellan pest och kolera där=)=) vad som gör att Sverige klarar sig bättre än andra länder just nu.
Citera
2020-09-07, 18:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, det är skandal! Jag utnyttjade karensavdragets ”icke avdrag” i början då det precis införts. Det visade sig att jag förlorade 2000 kr på att göra så, min lön var för hög! Det var ju ingenting som framgick då Löven basunerade ut detta, han fick det att låta som om det var något positivt för alla löntagare som behövde vara hemma.

Vad gäller att få ersättning om du har någon i familjen som tillhör en riskgrupp måste du vara anställd som dennes assistent för att ha rätt att ansöka om den. Helt djävla sjukt!

Japp. Man kan sammanfatta det som att ersättningarna är alldeles för låga och kraven för att få dem är alldeles för höga. Men, det handlar väl som så mycket annat om pengar. Det skulle väl kosta för mycket att bredda riskgruppsbegreppet och utbetala en anständig ersättning till de som behöver. Så mycket var det svenska trygghetssystemet värt. Jag är glad att jag inte behövt använda det, men tycker synd om dem som behöver. Jag tycker staten är på tok för snål.
Citera
2020-09-07, 18:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Du tror ju inte att man blir immun av genomliden infektion! Varför skulle man då bli det av vaccin???

Jag har väl aldrig påstått att man inte blir immun genom infektion? Däremot har ju tester visat att de som bara varit lindrigt sjuka har väldigt låga antikroppsnivåer. Det gäller främst barn och hos vissa tycks immuniteten inte vara särskilt länge. Fördelen med vaccin är ju att det går att boosta till viss del, så att det ger en bra respons.
Citera
2020-09-07, 18:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jag dikuterar inte det. Jag påpekar bara att det är många fler som är immuna än vad man kan se på positiva svar på antikroppstester.

Frågan är bara hur många som är "många". Vi pratar faktor 8 eller något sådant i så fall. Då är testen egentligen helt värdelösa. Jag tror inte att det ligger till så.
Citera
2020-09-07, 18:54
Medlem
Citat:
Jag har väl aldrig påstått att man inte blir immun genom infektion? Däremot har ju tester visat att de som bara varit lindrigt sjuka har väldigt låga antikroppsnivåer. Det gäller främst barn och hos vissa tycks immuniteten inte vara särskilt länge. Fördelen med vaccin är ju att det går att boosta till viss del, så att det ger en bra respons.
OK, så du menar att man blir immun av genomgången infektion?
Citera
2020-09-07, 18:56
Medlem
Citat:
Det vet vi eftersom antikroppstesterna är trubbiga och visar falskt negativt, ibland.
Det är ju PCR-test som visar falskt negativt ibland, eftersom provet kan tas på felaktigt sätt.

Majoriteten av de antikroppstester som utförts har gjorts i laboratorier med ELISA-metoden, som är en väldigt säker metod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in