2020-09-03, 16:14
Bannlyst
Ryssarna och Bornholmarna har en lång historia. Sovjet bombade bornholm under andra världskriget och lämnade inte bornholm förrän 1946.

https://www.aef.se/Omvarlden/Notiser/Bornholm.htm
Citera
2020-09-03, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Kan du inte bara sluta gissa?
Alla länder brukar skicka upp plan för att identifiera och avhysa främmande flygplan.
Det är bara Sverige som är tjocka o lata o inte orkar skicka upp plan.
Vi skickar visst upp plan. Sluta gissa.
Citera
2020-09-04, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Underwood
Vi skickar visst upp plan. Sluta gissa.

Sluta vara efterbliven.
Det är allmänt känt att Sverige inte hade beredskap dygnet runt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ryska_p%C3%A5sken

Citat:
Den svenska incidentberedskapen, normalt baserad vid Blekinge flygflottilj (F 17), hade inga Gripen-plan redo att skicka upp för att bemöta de ryska planen

Citat:
Efter händelsen framkom att svensk incidentberedskap endast finns tillgänglig nio timmar per dygn
Citera
2020-09-04, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagpostartreposter
Ryssarna och Bornholmarna har en lång historia. Sovjet bombade bornholm under andra världskriget och lämnade inte bornholm förrän 1946.

https://www.aef.se/Omvarlden/Notiser/Bornholm.htm

Speciellt lång historia är det väl inte.
Man har länge historia med de tyska ockupanterna och den varade bara några år.

Detta är egentligen en skitsak. Det är säkert fem-sex kränkningar per år som sker av iallafall svenskt luftrum.
Ibland blir det fel och det var helt enkelt inte meningen att flyga över ön.
Citera
2020-09-04, 19:10
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Sluta vara efterbliven.

Här kommer en hint om varför du har fel:
Ryska påsken
29 mars 2013

”Den så kallade ryska påsken inträffade den 29 mars 2013 i samband
med den ryska försvarsmaktens luftstridsövning Ladoga-13.”
Som ”bevis” använder du en händelse som är sju år och fem månader gammal.
Kanske är du så förblindad av att få din egen argumentation att stämma, att du
inte ser hur imbecillt ett sådant statement är.
Citera
2020-09-04, 20:50
Medlem
Citat:
Sluta vara efterbliven.

Det skedde 2013 ditt ljushuvud! Försvaret är fortfarande anorektiskt, saknar mycket och får för lite pengar, men själva vaksamheten har nog höjts till dygnet runt idag...
Citera
2020-09-04, 22:49
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofStig
Finns bara ett språk Vladimir Putin förstår.

Master or Slave.

Skjut ned lite Sukhoi-27 som har absolut inget att sätta emot tex Gripen och förnedra Ryssland så kommer de hålla sig undan.

Ryssland har flest tanks i världen (ca 20 000), men med vilken kvalité?

Jag antar att du menar stridsvagnar när du skriver "tanks", Ryssland har ca 3000 operativa stridsvagnar
varav 490 T-90. Resten är äldre T-72B och T-80U. Indien har över 1000 T-90.
Citera
2020-09-07, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Det skedde 2013 ditt ljushuvud! Försvaret är fortfarande anorektiskt, saknar mycket och får för lite pengar, men själva vaksamheten har nog höjts till dygnet runt idag...

Vad bra.
Självklart litar vi på det.
Citera
2020-09-07, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Här kommer en hint om varför du har fel:
Ryska påsken
29 mars 2013

”Den så kallade ryska påsken inträffade den 29 mars 2013 i samband
med den ryska försvarsmaktens luftstridsövning Ladoga-13.”
Som ”bevis” använder du en händelse som är sju år och fem månader gammal.
Kanske är du så förblindad av att få din egen argumentation att stämma, att du
inte ser hur imbecillt ett sådant statement är.

Jag svarade på ett meddelande som påstod att vi visst skickade upp plan, alltid.
Jag visade att minst en händelse o det för bara sju år sedan säger emot detta.
Detta är vad som är allmänt känt.
Numera brukar man hemligstämpla o mörka saker o ting så svenskarna inte skall få reda på det.
Att du anser att sju år är så mycket tid att det inte gäller längre får stå för dig.
Själv är jag skeptisk till att försvaret alltid skickar upp plan då historiken talar för annat.
Citera
2020-09-07, 16:57
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Jag svarade på ett meddelande som påstod att vi visst skickade upp plan, alltid.
Jag visade att minst en händelse o det för bara sju år sedan säger emot detta.
Detta är vad som är allmänt känt.
Numera brukar man hemligstämpla o mörka saker o ting så svenskarna inte skall få reda på det.
Att du anser att sju år är så mycket tid att det inte gäller längre får stå för dig.
Själv är jag skeptisk till att försvaret alltid skickar upp plan då historiken talar för annat.

Hemligstämpla saker? Givetvis. Det är försvarsmakten. Inte Hänt Extra.

• Somligt förblir hemligt. Somligt kommuniceras - beredskapsinsatsen, t ex. Det ligger i sakens natur. Information är en del av arsenalen mot Ryssland.

• Notera gärna att vi fick ett motoriserat kompani från P7 i Skåne till Gotland innan ryssarna började vifta med sina Ropuchas. Även innan förstärkningen var på plats hade en landstigning varit omöjlig.

• Jag hävdar att sju år är lång tid. Det är t ex längre tid än andra världskriget varade. Det är mer än dubbelt så lång tid som stridshandlingarna varade på Koreahalvön. På dessa sju år har somligt hänt som är helt avgörande för den tröskeleffekt vi behöver ha. Vill inte göra en MÖP-lista, men...

- Vi kan skjuta sjömålsrobot från land, från sjön och från luften.
- Vi kan hänga världens sannolikt mest kapabla jaktrobot på våra Gripar.
- Vi har fasta förband och luftvärnskapacitet på Gotland.

- Och inte minst; vår ÖB är numera inte bara en tjänsteman. Han tog självständigt beslutet att höja beredskapen. Helt enligt boken.
• För sju år sedan hade Ryssland kunnat inta Gotland med blanketter som sade ”Vi begär sedan denna morgon tillträda till Bunge flygfält och hamnarna Slite, Fårösund och Kappelshamn och vi förväntar oss te serverat med vår glazunya vid 7:30.”
Idag måste man gå i krig med Sverige för att åstadkomma samma sak.

• Vi har inte saker och ting i mängd, men... en rysk befälhavare kan inte sätta igång en operation med målet att ta Gotland, utan att ta med i beräkningarna att de fjolliga svenskarna har lastbilar vars HBTQ-certifierade sjömålsrobotar knäcker fregatter på mitten. Och räkna med att vi skjuter bort saker. Med genus-anpassade Excalibur-granater som går utmärkt att använda mot landstigningsfartyg på 50 km avstånd.

• Mycket återstår att göra, Försvarsmakten är fortfarande lätt anorektisk och saknar en mängd saker, men jag vill hävda att läget är väsensskilt jämfört med sju år tillbaka.
Och ”...mörka saker o ting så svenskarna inte skall få reda på det.” är ju just den sorts narrativ som formuleras och sprids av fienden för att splittra och sprida misstro.
Citera
2020-09-07, 23:45
Medlem
Citat:
Vad bra.
Självklart litar vi på det.
Ja, och därmed är det ju visat att du talade i nattmössan. För "allmänt känt" är det inte, oavsett hur alert incidentberedskapen är.
Citera
2020-09-08, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Ja, och därmed är det ju visat att du talade i nattmössan. För "allmänt känt" är det inte, oavsett hur alert incidentberedskapen är.

Nej jag talar inte i nattmössan.
Jag har visat att man inte hade beredskap dygnet runt och nu pratar vi inte 1940-talet utan efter 2010.
Vad är det du inte förstår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in