Citat:
Ursprungligen postat av
45Lokar
Jag svarade på ett meddelande som påstod att vi visst skickade upp plan, alltid.
Jag visade att minst en händelse o det för bara sju år sedan säger emot detta.
Detta är vad som är allmänt känt.
Numera brukar man hemligstämpla o mörka saker o ting så svenskarna inte skall få reda på det.
Att du anser att sju år är så mycket tid att det inte gäller längre får stå för dig.
Själv är jag skeptisk till att försvaret alltid skickar upp plan då historiken talar för annat.
Hemligstämpla saker? Givetvis. Det är försvarsmakten. Inte Hänt Extra.
• Somligt förblir hemligt. Somligt kommuniceras - beredskapsinsatsen, t ex. Det ligger i sakens natur. Information är en del av arsenalen mot Ryssland.
• Notera gärna att vi fick ett motoriserat kompani från P7 i Skåne till Gotland
innan ryssarna började vifta med sina Ropuchas. Även innan förstärkningen var på plats hade en landstigning varit omöjlig.
• Jag hävdar att sju år är lång tid. Det är t ex längre tid än andra världskriget varade. Det är mer än dubbelt så lång tid som stridshandlingarna varade på Koreahalvön. På dessa sju år har somligt hänt som är helt avgörande för den tröskeleffekt vi behöver ha. Vill inte göra en MÖP-lista, men...
- Vi kan skjuta sjömålsrobot från land, från sjön och från luften.
- Vi kan hänga världens sannolikt mest kapabla jaktrobot på våra Gripar.
- Vi har fasta förband och luftvärnskapacitet på Gotland.
- Och inte minst; vår ÖB är numera inte bara en tjänsteman. Han tog självständigt beslutet att höja beredskapen. Helt enligt boken.
• För sju år sedan hade Ryssland kunnat inta Gotland med blanketter som sade ”Vi begär sedan denna morgon tillträda till Bunge flygfält och hamnarna Slite, Fårösund och Kappelshamn och vi förväntar oss te serverat med vår glazunya vid 7:30.”
Idag måste man gå i krig med Sverige för att åstadkomma samma sak.
• Vi har inte saker och ting i mängd, men... en rysk befälhavare kan inte sätta igång en operation med målet att ta Gotland, utan att ta med i beräkningarna att de fjolliga svenskarna har lastbilar vars HBTQ-certifierade sjömålsrobotar knäcker fregatter på mitten. Och räkna med att vi skjuter bort saker. Med genus-anpassade Excalibur-granater som går utmärkt att använda mot landstigningsfartyg på 50 km avstånd.
• Mycket återstår att göra, Försvarsmakten är fortfarande lätt anorektisk och saknar en mängd saker, men jag vill hävda att läget är väsensskilt jämfört med sju år tillbaka.
Och
”...mörka saker o ting så svenskarna inte skall få reda på det.” är ju just den sorts narrativ som formuleras och sprids av fienden för att splittra och sprida misstro.