2020-09-06, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Delat ansvar = inget ansvar. Tyvärr går folk runt och strosar i köpcentrum och köar till Ullared. Får vi en rejäl samhällssmitta igen kan det gå illa...

Var och en är skyldiga att ta ansvar, sen att en del skräpmänniskor inte gör det är en annan sak
Citera
2020-09-06, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
"Alle lande bruger nu afstand og håndsprit efter svensk model" Det var vi aldrig kommet på selv, tak Sverige.

Jeg læser den som en bestilt artikel. Hvidvask med andre ord.
Hvis jeres myndigheder er så sikre på at høj immunitet beskytter jer, forventer jeg fulde hockey/håndbold haller, når turneringerne starter.
For slet ikke at tale om fodboldstadions som jo er udendørs.
Poängen är att man bara använder avstånd och handsprit.
Citera
2020-09-06, 21:58
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jag baserar det på att främst multisjuka, äldre skrev jag faktiskt ingenting om, generellt får ett allvarligare sjukdomsförlopp. Detta innebär är att dessa individer rimligtvis är de grupper med störst rehabbehov?

Men enl Expressens artikel var det inte meningsfullt att ge dem rehab. Dvs det satsas på dem som har möjlighet att återhämta sig. Tyvärr har Expressen lagt artikeln bakom betalning nu.
Citera
2020-09-06, 21:59
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inge.Smart
Men vänta nu, ursäkta en rookie i tråden: Är det alltså genom att mäta BNP-förändringen som man avgör hur framgångsrikt ett land varit i coronabekämpningen?

Nej, det gör man inte. Jag vill bara bevisa vilket fiasko Sverige hantering av corona har varit inte bara vad gäller antal smittade och döda utan också vad gäller den ekonomiska utvecklingen i landet.
Citera
2020-09-06, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Men enl Expressens artikel var det inte meningsfullt att ge dem rehab. Dvs det satsas på dem som har möjlighet att återhämta sig. Tyvärr har Expressen lagt artikeln bakom betalning nu.
Jaha okej då har den bedömningen uppenbarligen gjorts av någon som är mer kunnig än dig och mig. Om rehaben förefaller meningslös varför i hela friden ska man då utföra den? Känns som en liknande diskussion som när det gällde intensivvård för grupper som uppenbart inte klarat av behandlingen på akuten. Mycket känslor inblandat som kanske inte alltid är befäst i verkligheten.
Citera
2020-09-06, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Nej, det gör man inte. Jag vill bara bevisa vilket fiasko Sverige hantering av corona har varit inte bara vad gäller antal smittade och döda utan också vad gäller den ekonomiska utvecklingen i landet.

Personligen anser jag att BNP är felaktigt mått ta ta till om man vill mäta påverkan på ekonomin.
BNP kan man dopa.
Vi får se när länderna gör bokslut.

I jämförelse men våra grannar tror jag inte det kommer göra någon stor skillnad, men mot andra europeiska länder så tror jag det kommer se annorlunda ut.
Storbritannien tex har ju dopat ihjäl sig.
Citera
2020-09-06, 22:11
Medlem
Citat:
Så att våra mer politiskt välskötta grannar har ett BNP fall i paritet med Sverige trots lockdown innebär alltså att Sveriges ekonomi hade klarat sig lika bra som dem om vi också gjort lockdown? Jag förefaller extremt skeptiskt till detta.
Citera
2020-09-06, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Hur världens största folkhälsomyndighet blandade ihop CFR och IFR så att hela världen fick panik:
https://www.cambridge.org/core/journals/disaster-medicine-and-public-health-preparedness/article/public-health-lessons-learned-from-biases-in-coronavirus-mortality-overestimation/7ACD87D8FD2237285EB667BB28DCC6E9
Otroligt intressant och läsvärd forskningsartikel. Rekommenderas starkt. Tack för länk.
Citera
2020-09-06, 22:30
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Så att våra mer politiskt välskötta grannar har ett BNP fall i paritet med Sverige trots lockdown innebär alltså att Sveriges ekonomi hade klarat sig lika bra som dem om vi också gjort lockdown? Jag förefaller extremt skeptiskt till detta.

Sverige borde ha klarat sig bättre än grannländerna på grund av av karantänens avsaknad.
Citera
2020-09-06, 22:33
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Personligen anser jag att BNP är felaktigt mått ta ta till om man vill mäta påverkan på ekonomin.
BNP kan man dopa.
Vi får se när länderna gör bokslut.

I jämförelse men våra grannar tror jag inte det kommer göra någon stor skillnad, men mot andra europeiska länder så tror jag det kommer se annorlunda ut.
Storbritannien tex har ju dopat ihjäl sig.

Hittills har Tyskland agerat hyfsat rätt om vi tittar på hur många smittades och dog på grund av corona. med tanke på den intensiva smittspårningen i Tyskland har Tyskland större potential att återgå till det normala snabbare än vi.
Citera
2020-09-06, 22:35
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Sverige borde ha klarat sig bättre än grannländerna på grund av av karantänens avsaknad.

Det där får man börja räkna på sen. Covid19 drabbar alla ekonomier. Jag är ialf glad att jag slapp karantänen utom de veckor jag själv hade det.
Citera
2020-09-06, 22:38
Medlem
Citat:

Nej. Finns ingen sådan korrelation.
I vanliga fall, ja. Men när det gäller en situation som i våras där det pumpades in pengar från alla håll.
Man stängde skolor och betalade folk för att vara hemma och tog hand om barn t.ex. vissa branscher har tagit emot extrema mängder stöd i olika varianter.
Detta gör att man inte med enkelhet kan avgöra hur det gått bara genom att avläsa BNP.
Jag tror dock att grannländerna klarat sig lite bättre, men det grundar jag inte på BNPn.

Ta t.ex Storbritannien. Där betalade staten halva notan när folk gick på restaurang. Hur tror ni detta påverkar BNP? Och hur påverkar detta statskassan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in