2020-09-06, 11:45
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, jag tycker faktiskt att det är HEMSKT att så många människor har varit tvungna att leva så isolerat, under så lång tid. Tänk alla änkor/änkemän/frånskilda och övriga ensamstående, som levt HELT ensamma under alla dessa månader... Det här borde vi ha fixat solidariskt.

Du menar säkert väl men tyvärr lyckas du inte överhuvudtaget inse konsekvenserna av de globala lockdowns som pågått/pågår. Om du och övriga livrädda irrationellt tänkande alarmister fått bestämma så hade miljarder människor dött och resten levt i fullständig missär. Du/ni måste börja tänka om och se den stora bilden snart, ofattbart hur inskränkt och naivt ni funderar.

Korrekt analys här;
https://omni.se/a/lA7qbo
Citera
2020-09-06, 11:49
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Den uppfinning som jag tänkte på, var karantän. Karantän är en verksam metod mot alla möjliga smittsamma sjukdomar. Och det är en metod som fungerar utmärkt än idag.

På Medeltiden provades även metoder som visade sig vara helt värdelösa mot Digerdöden. Gisslartågen är ett bra exempel på verkningslösa metoder.

Jag vet att min åsikt inte är internationell lag, så du behöver inte komma med fåniga kommentarer om att min åsikt är irrelevant. Ja, min åsikt är irrelevant, men dina åsikter är inte ett dugg mer värdefulla än mina. Du behöver inte ägna kraft åt att upplysa omvärlden om att just mina åsikter är irrelevanta.

Vi är skyldiga att följa lagarna, men däremot är det fullt tillåtet att ha åsikter om lagarna.

Karantän uppfanns nog innan medeltiden. "Redan de gamla grekerna" sköt, vid belägringen av städer, smittade kroppar över skyddsmurarna med hjälp av katapult. De visste naturligtvis vad de ville åstadkomma.
Citera
2020-09-06, 11:53
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Har du tittat på en ofullständig kurva från våra kära myndigheter och glömt att det kommer eftersläpningar?

Vi har ingen underdödlighet, tyvärr, dödligheten har under de senaste 4 veckor som är fullständiga ökat. Vi ligger inom normal dödlighet men på den övre gränsen. Fram till vecka 32 är säkra, efter det är veckorna markerade med orange och är inte färdiga. Så kom inte och säg att vi har en underdödlighet, det är bedrägeri/propaganda från myndigheter, likt Tegnells 60 om dagen!

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps

Ok, vi får se hur det ser ut till nyår.
Citera
2020-09-06, 11:54
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Man undrar ju, om detta även kan ha kunnat drabba yngre män som insjuknat. Eller rentav inte verkat vara så sjuka, i övrigt. I så fall kan vi få ett stort barnlöshetsproblem i framtiden.

Problemet är att man inte kan göra så mycket undersökningar på folks testiklar innan de dött. Vi kommer antagligen inte att se så mycket statistik förrän Tegnells favoritexperimentgrupp i 20-30 årsåldern har blivit sjuka. Vad vi ser är tydliga testosteronnedsättningar bland de som blivit infekterade vilket är indikativt för testikelskador.
Citera
2020-09-06, 12:04
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
När det väl gick upp för dem vad det var frågan om, så agerade de.
Vilket man knappast kan påstå att Sverige gjorde.

Italienarna reagerade först när de fick sitt första rapporterade inhemska covid-19 fall den 21 februari. Och då man först reagerade nöjde man sig med att utropa några byar runt Milano som "röda zoner".

Ungefär 14 dagar senare hade vi fullt pådrag i Sverige, med de viktigaste bitarna i vår strategi redan på plats.

Ju mer jag studerat hur situationen var under den första delen av epidemin/pandemin och sett vilka möjligheter som fanns och inte fanns, ju mindre kritiskt blir jag emot Regeringens och Folkhälsomyndighetens agerande den första tiden.
Citera
2020-09-06, 12:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Problemet är att man inte kan göra så mycket undersökningar på folks testiklar innan de dött. Vi kommer antagligen inte att se så mycket statistik förrän Tegnells favoritexperimentgrupp i 20-30 årsåldern har blivit sjuka. Vad vi ser är tydliga testosteronnedsättningar bland de som blivit infekterade vilket är indikativt för testikelskador.

Testo och sperma går ju att testa även på levande. Men jag undrar om det görs..? Antagligen inte...
Citera
2020-09-06, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Det är klart det är hemskt, men vi kan inte stoppa hela samhället för några få. Det går inte.
Några få? 1,5 miljoner äldres vardag har ändrats radikalt.
Citera
2020-09-06, 12:52
Medlem
Pusselhelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
Mycket korkad smörja har jag läst men ditt förvirrade inlägg tar nog priset.
Precis som jag sagt XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX antal gånger tidigare.
Vi har ett relativt ofarligt virus men du svamlar som om det vore domedagen.
Om tant Agda är rädd bör hon hålla sig isolerad. Hennes välbefinnande har ingen som helst rätt att gå ut över andra människors liv i form av nedstängning av samhället eller andra åtgärder som drabbar samhället negativt. Detsamma gäller för övriga riskgrupper. Dom som är rädda bör inte heller vara nära andra människor.

Du sparkar in öppna dörrar. Smittan sprids redan kontrollerat !!! Var är kontrollen menar du?

Sluta ljug och hitta på en massa dumheter. Dom där fantasierna har ingenting med verkligheten att göra.
100 000-tals döda? Du har så galna vanföreställningar att du skulle må bra av tvångsinlåsning, bältning och medicinering.
1000-tals döda yngre också? Trots att smittan är ofarlig för yngre? Är du galen eller går du på droger?
Du skriver ett inlägg som slår rekord i lögner och överdrifter.

Än en gång. Covid-19 är inte det domedagsvirus du och andra coronadårar trodde och som ni tydligen tror än. Viruset är för dom flesta mindre farligt än vanligt influensavirus.
Att jag säger det beror på att väldigt få tycks bli sjuka. Jämför det med vanlig influensa då nästan alla man känner blir sjuk och kan ligga däckad i upp till en vecka ibland mer.
För riskgrupper är covid-19 lite farligare än vanlig influensa men inte mycket.
De flesta som har drabbats av covid-19 har fått lindriga symptom i form av framför allt feber, hosta, andningsbesvär, snuva, nästäppa, halsont, huvudvärk, illamående, muskel- och ledvärk.
DE FLESTA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bra rutet!! Precis min uppfattning också och skapade en tråd om just detta som lösningen.

(FB) Lösningen: åldersdiskriminering?

Men den tog aldrig fart. Då, i maj/juni, var de flesta fortfarande i panic mode över detta...
Citera
2020-09-06, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Vilken massa goja du klämmer ur dig.

Jag förstår att vi måste hjälpas åt för att skyddade de som riskerar att bli svårt sjuka eller dö, det begriper inte du.

50-åring vars mamma tjatar om att tvätta händerna? Tillåt mig skratta 😂

Jag är kvinna och runkar således inte.
Hade du några argument? Du måste vara en snorunge. Lär dig en sak. Spelar ingen roll hur gammal du är. Är du 70 och mamma 95 kan jag garantera att hon fortfarande ofta tilltalar dig som du vore ett barn. Knappast unikt för mig.

Det du kallar goja är sanningen. YOU CAN'T HANDLE THE TRUTH !!

Så här ligger det till. Detta virus är här för att stanna. Samhället kommer återgå till det normala och viruset kommer finnas kvar. Inom ett år dör det max 1500-2000 av viruset.
Något vaccin som fungerar fullt ut är långt borta. Allt annat är önsketänkande och fantasier.
Att sitta som många här och dag efter dag oroa sig över det dom inte kommer då av är ett psykiskt tillstånd som kräver behandling.
Citera
2020-09-06, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, det hade snuddat vid ett mellanting mellan spanska sjukan och domedagen om smittan fått spridits helt okontrollerat. Men nu gör den det inte, just pga de svenska smittskyddsåtgärderna.

Sedan har jag ju själv legat sjuk i covid-19 under några veckor,(bekräftat av anikroppstest senare), så jag vet att de flesta, drabbas lindrigt om man blir smittad av SARS-COV2.

Otrevlig ton i debatten nu, och en massa stöddiga inlägg. Det kommer väl att brista för mig snart, så att jag får skriva några sanningens ord som träffar de som förtjänar det.
Men snälla du. Sluta leka Greta Thunberg. Dina psykiska problem och vanföreställningar om domedagen kan du behålla för dig själv. Ingen seriös expert inom området håller med dig om att det blivit som spanska sjukan.
Du tycks vara helt okunnig om den för övrigt.

Jag tar det igen. Vi har ett virus som för icke riskgrupper ligger ungefär på samma farlighet som influensa. För riskgrupper något högre men inte mycket. Att då börja yra om spanska sjukan och domedagen säger mer om ditt psykiska tillstånd än viruset.

Vad är det du inte fattar? Är du utvecklingsstörd? Smittan i Sverige har i det stora hela spridits okontrollerat. Den kommer göra det fullt ut snart.

Viruset är här !!!
Det är redan ute i samhället !!!
Det finns inget vaccin !!!!
Fatta !!!!

Otrevlig ton? Jag bemöter andra som dom förtjänar att bli bemötta. Jag är en otevlig person.
Har du problem med det bör du hålla käften.
Citera
2020-09-06, 13:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Vad får dig att tro att det inte är samma personer? Här har ju människor från allra första början varit beredda att haverera svensk ekonomi och hindra barn från att gå i skolan för att rädda ”låtsasflyktingar” på Järvafältet.

Snarare har det väl varit så, att vi har fattat att på grund av att det finns så många låtsasflyktingar här, som lever på ett sådant sätt att de kommer att bli sjuka, och ta upp platserna på IVA så att Leif 60 och Eva-Marie 70 inte kan få en plats, så är det ännu viktigare att hålla efter smittspridningen överlag...
Citera
2020-09-06, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Mange af dem ved hverken at de har haft sygdommen, eller at de har smittet andre som måske ikke var så heldige.

Hvordan bliver man erklæret rask i Sverige? er det 2 negative test, eller til man er fri for symptomer?

Ingen aning!

Jag ville bara visa på hur otroligt svårt det är att räkna tillfrisknade i en sådan sjukdom.

Det enda man kan utläsa är ju hur många som inte dött som blivit diagnostiserade med covid-19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in