2020-09-06, 03:46
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Precis. Det är väl därför Giesecke fick ett nytt toppjobb inom WHO för att han var så äckigt arrogant och framför allt att han inte visste vad han snackade om?

Sverige gav ju en massa pengar till WHO och därmed måste WHO göra en gentjänst till Sverige. Var väl ett snyggt jobb att få bort honom från Sverige. Han flåsade ju ständigt Tegnell i nacken.
Om ett år får väl Tegnell jobb inom samma organisation för trogen tjänst.
Senast redigerad av HG 2020-09-06 kl. 03:51.
Citera
2020-09-06, 04:30
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Med andra ord så kommer vi se en rejäl underdödlighet i höst och i vinter. Annars har du alltså helt fel.

I augusti hade redan en liten underdödlighet. Vi får se om det fortsätter och kanske accelererar.
Citera
2020-09-06, 05:06
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Problemet är bara att det nog inte e så kul att leva sitt liv livrädd för att smittas och behöva undvika massa situationer. Då har jag hellre som vi har i Sverige. Visst, en del äldre har dött och visst, ingen jag känner har dött (eller ens blivit sjuk). Men, ändå. Jag kan leva mitt liv mer eller mindre som vanligt, det gillar jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
Kalla oss korkade om du vill. Vi är inte rädda för att leva. Vad kommer troligast att döda mina föräldrar? Båda har hjärtproblem och pappa har haft en stroke. Dom kan vara döda nästa vecka.
Vi föredrar att leva här och nu. Jag blir förvånad då jag läser på nätet om hur folk undviker att ses.
Av mina föräldrars vänners, mina syskon osv...Nästan ingen alls som bryr sig. Vi lever som vi alltid gjort och ses som vi alltid gjort. Dör vi så dör vi.
Har aldrig påstått att media hittat på. Däremot så tjänar dom pengar på detta och gör allt för att folk ska klicka på deras artiklar. Ska man vara konspiratorisk så utesluter jag inte att detta virus var planerat och har andra syften.

Citat:
Jag har alltid varit en ärlig människa och säger precis som det är. Jag, mina syskon och mina föräldrar har egentligen aldrig diskuterat saken. Vi kör bara på som vanligt. Visst pratat vi om viruset ibland och mamma tjatar om att vi ska tvätta händerna. Att undvika att ses har aldrig varit på tal. När min bror fyllde år för en månad sedan sågs vi typ 15 pers i en lägenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
I början av pandemin var det en snubbe (på BBC tror jag), som sa att såhär kanske vi får leva i många år. Att hålla avstånd och sådant är det nya sättet att vara. Då tänkte jag nej aldrig i livet. Det blir som vanligt snart. Men nu har man på något skumt sätt vant sig och kanske är det lite svenskheten som sitter i, men det känns inte så konstigt att vara meter från folk. Och kommer någon nära så ser man att den andre tänker "smitta!" med en gång. Så var det ju aldrig någon som tänkte förr. Men nu har det präglats in i folks sinne. Man kollar på någon TV från några år sedan och tänker men så nära de alla sitter varandra. Sedan kommer man på att det var ju så det var utan pandemin. Snacka om hjärntvättad man blivit i hur man förväntar sig att folk ska bete sig...

Intressant! I denna tråd har jag främst debatterat emot "alarmister". Oftas har de som kallas "förnekare" här varit debattörer som helt enkelt ställt sig bakom den svenska strategin, även om någon, inte minst av nationalekonomiska skäl velat öppna upp allt.

Men nu har jag alltså mött renodlade förnekare.

Det skulle vara helt ok om ert val bara drabbade er själva och er familj och nära och kära som gjort samma val som er. Men nu drabbar ert val även andra, utanför er lilla krets av förnekare.

I förlängningen kan tant agda, 85 år, som vill leva några år till och få krama sina barn barn, utan att vara rädd för att det är det sista hon gör, att dö. Bert, 45 år, som har diabetes och högt blodtryck kan dö en plågsam död med hallucinationer och ångest när han tillbringar sin sista tid i respirator. Anna, 25 år, som är tvungen att äta immunologhämmande medicin, för att hon fått en ny njure, kan få sitt liv förkortat med minst 40 år.

Och inte bara det. Sprids smittan okontrollerat så riskerar hela sjukvården att braka samman. Då talar vi inte "bara" om nära 70 000 döda gamla och tusentals döda yngre. Då talar vi om hundratusentals döda i alla åldersgrupper för att tidigare fullt behandlingsbara sjukdomar och tillstånd, nu, plötsligt, blivit dödliga. Och konsekvenserna av detta blir ett snabbt sönderfallande samhälle där död och lidande regerar.

Det ni förespråkar kallas inskränkt egoism, och ingenting annat. Och det är ingen höjdare.

Sedan är det en helt annan femma om man reagerar emot överdrivna sk "smittskydsåtgärder" som saknar vetenskaplig grund, t.ex stängning av förskolor och grundskolor, överdriven användning av ansiktsmask, tvångskarantän av barn. Sanering av gator och väggar, m.m

Men då talar vi om åtgärder som är verkningslösa eller nästan verkningslösa emot SARS-COV2 smittan och som inskränker människornas frihet, helt i onödan.
Citera
2020-09-06, 05:26
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Intressant! I denna tråd har jag främst debatterat emot "alarmister". Oftas har de som kallas "förnekare" här varit debattörer som helt enkelt ställt sig bakom den svenska strategin, även om någon, inte minst av nationalekonomiska skäl velat öppna upp allt.

Alltså, jag är ju värsta alarmisten enligt folk här. Ska du bara kasta in mig i förnekargänget nu?
Citera
2020-09-06, 06:28
Medlem
Sooks avatar
Citat:

Det skulle vara helt ok om ert val bara drabbade er själva och er familj och nära och kära som gjort samma val som er. Men nu drabbar ert val även andra, utanför er lilla krets av förnekare.

I förlängningen kan tant agda, 85 år, som vill leva några år till och få krama sina barn barn, utan att vara rädd för att det är det sista hon gör, att dö. Bert, 45 år, som har diabetes och högt blodtryck kan dö en plågsam död med hallucinationer och ångest när han tillbringar sin sista tid i respirator. Anna, 25 år, som är tvungen att äta immunologhämmande medicin, för att hon fått en ny njure, kan få sitt liv förkortat med minst 40 år.

Och inte bara det. Sprids smittan okontrollerat så riskerar hela sjukvården att braka samman. Då talar vi inte "bara" om nära 70 000 döda gamla och tusentals döda yngre. Då talar vi om hundratusentals döda i alla åldersgrupper för att tidigare fullt behandlingsbara sjukdomar och tillstånd, nu, plötsligt, blivit dödliga. Och konsekvenserna av detta blir ett snabbt sönderfallande samhälle där död och lidande regerar.

Det ni förespråkar kallas inskränkt egoism, och ingenting annat. Och det är ingen höjdare.

Sedan är det en helt annan femma om man reagerar emot överdrivna sk "smittskydsåtgärder" som saknar vetenskaplig grund, t.ex stängning av förskolor och grundskolor, överdriven användning av ansiktsmask, tvångskarantän av barn. Sanering av gator och väggar, m.m

Men då talar vi om åtgärder som är verkningslösa eller nästan verkningslösa emot SARS-COV2 smittan och som inskränker människornas frihet, helt i onödan.
Svarar dig eftersom du citerade mig. Förnekare? Knappast, jag jobbar inom sjukvården. Det hindrar dock inte att jag vill leva mitt liv så normalt det går. Det hindrar inte heller att jag håller avstånd eller att jag undviker att träffa mina föräldrar i onödan. De har inte träffat sina barnbarn sedan i julas (eller om de hann träffa de i januari kanske). Mitt ”val” drabbar således ingen.

Du är inne på ditt eget spår och anser att just dina avvägningar är se optimala. Jag tycker att en det åtgärder är onödiga, som totalt besöksförbud inom sjukvården tex. Det är onödigt då möten går att arrangera på ett säkert sätt (tex ute eller inne med plexiglas och avstånd).
Citera
2020-09-06, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Precis. Det är väl därför Giesecke fick ett nytt toppjobb inom WHO för att han var så äckigt arrogant och framför allt att han inte visste vad han snackade om?

Ett ”toppjobb” inom WHO är väl ungefär som att bli ordförande i frimärkssamlarnas riksförbund... konkurrensen är inte direkt mördande.
Att giesecke är en clown har alla med koll insett sedan länge.
Citera
2020-09-06, 07:16
Medlem
Norges största utbrott? Och spåren leder till Al-Ghadirs lokaler. Säger det igen. De religiösa är farligare än Tegnell.

Tre dager tidligere varslet kommunen om et smitteutbrudd etter den religiøse feiringen i trossamfunnet Al-Ghadirs lokaler i nabokommunen Sarpsborg. Da var 42 personer bekreftet smittet.
Tips oss

Nå er 201 personer smittet og 1100 satt i karantene.

Fredrikstad: 133 smittede
Sarpsborg: 61 smittede
Moss: Tre registrert smittede
Råde: Fire registrert smittede

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dOoV4B/kommunelegen-om-utbruddet-i-fredrikstad-situasjonen-vi-er-i-naa-er-ekstrem
Citera
2020-09-06, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Sverige gav ju en massa pengar till WHO och därmed måste WHO göra en gentjänst till Sverige. Var väl ett snyggt jobb att få bort honom från Sverige. Han flåsade ju ständigt Tegnell i nacken.
Om ett år får väl Tegnell jobb inom samma organisation för trogen tjänst.

Jag misstänker att Gieseckes tjänst kan ha att göra med försök att blidka USA som sagt upp bekantskapen med WHO. Giesecke har ju utmärkt sig som en duktig säljare av flockimmunitetsstrategin världen över som säkert också noterats i USA.

Epidemiologiringen är liten. Alla känner alla. Och Giesecke har odlat fram en massa, som sina pojkar Tegnell och de finska och norska motsvarigheterna.

Lyssna på söndagsintervjun med Giesecke. Mycket intressant.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1558267

Det vore intressant om medierna orkade någon gång göra en genomlysning hur folk får sina jobb i dessa internationella organisationer.
Citera
2020-09-06, 07:25
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
I början av pandemin var det en snubbe (på BBC tror jag), som sa att såhär kanske vi får leva i många år. Att hålla avstånd och sådant är det nya sättet att vara. Då tänkte jag nej aldrig i livet. Det blir som vanligt snart. Men nu har man på något skumt sätt vant sig och kanske är det lite svenskheten som sitter i, men det känns inte så konstigt att vara meter från folk. Och kommer någon nära så ser man att den andre tänker "smitta!" med en gång. Så var det ju aldrig någon som tänkte förr. Men nu har det präglats in i folks sinne. Man kollar på någon TV från några år sedan och tänker men så nära de alla sitter varandra. Sedan kommer man på att det var ju så det var utan pandemin. Snacka om hjärntvättad man blivit i hur man förväntar sig att folk ska bete sig...
Känner igen mig i det du säger och håller med helt och hållet. Hjärntvättad har man definitivt blivit. Fan jag hoppar till och nästan skriker rakt ut om någon hostar i affären.
Citera
2020-09-06, 07:43
Medlem
Läste nu på morgonkvisten att 75000 pers beräknas haft covid i Norge. Med 264 coronadöda erhålls generisk IFR på ca 0,3% (kanske inte helt förvånande men snart lägre IFR än säsongsinfluensa) . Om 0,3% är relevant även för Sverige (dvs typ samma åldersfördelning på coviddöda som i Norge) så innebär det att nästa 2 milj personer haft covid i Sverige. Dvs typ 20% av befolkningen.

Vad tror ni? Nån som har koll på ex medelålder på covid döda Norge vs Sverige? Finns någon annan viktig skillnad? Folkhälsan borde vara typ densamma.
Senast redigerad av jerka11 2020-09-06 kl. 07:57.
Citera
2020-09-06, 08:00
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Jag har alltid varit en ärlig människa och säger precis som det är. Jag, mina syskon och mina föräldrar har egentligen aldrig diskuterat saken. Vi kör bara på som vanligt. Visst pratat vi om viruset ibland och mamma tjatar om att vi ska tvätta händerna. Att undvika att ses har aldrig varit på tal. När min bror fyllde år för en månad sedan sågs vi typ 15 pers i en lägenhet.
Mamma tjatar om att vi ska tvätta händerna? 🤦🏼‍♀️😂

Det är ytterst korkat och egoistiskt att ”köra på som vanligt”. Det kan ju drabba andra människor än din allra närmaste krets, människor som blir mycket svårt sjuka och till och med dör. Om alla levde som ni gör skulle sjukvården kollapsa och långt fler människor skulle dö. De skulle dö av åkommor vilka hade kunnat behandlas under normala omständigheter.

Vilken ignorans du besitter, du ger intryck av att vara en slyngel i 20-års åldern. Det vidrigaste är att du verkar stolt över hur du och din familj agerar. Fy fan vilka dårar.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-09-06 kl. 08:11.
Citera
2020-09-06, 08:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:

Ja, det är oroväckande att det finns personer som är så korkade att de inte begriper vilka konsekvenser deras beteende kan ha för alla dem i riskgrupp. Det är höjden av egoism och ignorans. Fy fan.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-09-06 kl. 08:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in