Citat:
Ursprungligen postat av
Sook
Problemet är bara att det nog inte e så kul att leva sitt liv livrädd för att smittas och behöva undvika massa situationer. Då har jag hellre som vi har i Sverige. Visst, en del äldre har dött och visst, ingen jag känner har dött (eller ens blivit sjuk). Men, ändå. Jag kan leva mitt liv mer eller mindre som vanligt, det gillar jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Andrimner
Kalla oss korkade om du vill. Vi är inte rädda för att leva. Vad kommer troligast att döda mina föräldrar? Båda har hjärtproblem och pappa har haft en stroke. Dom kan vara döda nästa vecka.
Vi föredrar att leva här och nu. Jag blir förvånad då jag läser på nätet om hur folk undviker att ses.
Av mina föräldrars vänners, mina syskon osv...Nästan ingen alls som bryr sig. Vi lever som vi alltid gjort och ses som vi alltid gjort. Dör vi så dör vi.
Har aldrig påstått att media hittat på. Däremot så tjänar dom pengar på detta och gör allt för att folk ska klicka på deras artiklar. Ska man vara konspiratorisk så utesluter jag inte att detta virus var planerat och har andra syften.
Citat:
Ursprungligen postat av
Andrimner
Jag har alltid varit en ärlig människa och säger precis som det är. Jag, mina syskon och mina föräldrar har egentligen aldrig diskuterat saken. Vi kör bara på som vanligt. Visst pratat vi om viruset ibland och mamma tjatar om att vi ska tvätta händerna. Att undvika att ses har aldrig varit på tal. När min bror fyllde år för en månad sedan sågs vi typ 15 pers i en lägenhet.
Citat:
Ursprungligen postat av
neuron-drone
I början av pandemin var det en snubbe (på BBC tror jag), som sa att såhär kanske vi får leva i många år. Att hålla avstånd och sådant är det nya sättet att vara. Då tänkte jag nej aldrig i livet. Det blir som vanligt snart. Men nu har man på något skumt sätt vant sig och kanske är det lite svenskheten som sitter i, men det känns inte så konstigt att vara meter från folk. Och kommer någon nära så ser man att den andre tänker "smitta!" med en gång. Så var det ju aldrig någon som tänkte förr. Men nu har det präglats in i folks sinne. Man kollar på någon TV från några år sedan och tänker men så nära de alla sitter varandra. Sedan kommer man på att det var ju så det var utan pandemin. Snacka om hjärntvättad man blivit i hur man förväntar sig att folk ska bete sig...
Intressant! I denna tråd har jag främst debatterat emot "alarmister". Oftas har de som kallas "förnekare" här varit debattörer som helt enkelt ställt sig bakom den svenska strategin, även om någon, inte minst av nationalekonomiska skäl velat öppna upp allt.
Men nu har jag alltså mött renodlade förnekare.
Det skulle vara helt ok om ert val bara drabbade er själva och er familj och nära och kära som gjort samma val som er. Men nu drabbar ert val även andra, utanför er lilla krets av förnekare.
I förlängningen kan tant agda, 85 år, som vill leva några år till och få krama sina barn barn, utan att vara rädd för att det är det sista hon gör, att dö. Bert, 45 år, som har diabetes och högt blodtryck kan dö en plågsam död med hallucinationer och ångest när han tillbringar sin sista tid i respirator. Anna, 25 år, som är tvungen att äta immunologhämmande medicin, för att hon fått en ny njure, kan få sitt liv förkortat med minst 40 år.
Och inte bara det. Sprids smittan okontrollerat så riskerar hela sjukvården att braka samman. Då talar vi inte "bara" om nära 70 000 döda gamla och tusentals döda yngre. Då talar vi om hundratusentals döda i alla åldersgrupper för att tidigare fullt behandlingsbara sjukdomar och tillstånd, nu, plötsligt, blivit dödliga. Och konsekvenserna av detta blir ett snabbt sönderfallande samhälle där död och lidande regerar.
Det ni förespråkar kallas inskränkt egoism, och ingenting annat. Och det är ingen höjdare.
Sedan är det en helt annan femma om man reagerar emot överdrivna sk "smittskydsåtgärder" som saknar vetenskaplig grund, t.ex stängning av förskolor och grundskolor, överdriven användning av ansiktsmask, tvångskarantän av barn. Sanering av gator och väggar, m.m
Men då talar vi om åtgärder som är verkningslösa eller nästan verkningslösa emot SARS-COV2 smittan och som inskränker människornas frihet, helt i onödan.