Citat:
Ursprungligen postat av
Aktiespekulanten
1. ifall man köper bitcoins med credit card, kan bitcoinsen dras tillbaka via så kallade chargebacks?
2: jag är medveten om att man kan spåra bitcoinsen men kan man använda någon tjänst eller liknande som döljer ens identitet, och som gör att bitcoinsen inte kan sparas till en?
3: ifall jag skulle vilja få ut mina bitcoins, hur gör jag detta på ett säkert sätt utan att skatteverket eller någon får reda på det, och viktigast av allt hur gör jag så att det inte spåras till mig, det vill säga utan att verifiera sig med diverse handlingar, som sagt jag vill bli anonym så mycket som möjligt.
tack.
1. Ja, den som betalar med kreditkort kan ringa banken och säga att det var ett bedrägeri så blir det en charge-back. Ett vanligt bankbedrägeri som drabbar mottagaren.
2. Ja, efter du mottagit dina coins kan du mixa dem. Det finns rena Bitcoin-wallets med inbyggda mixers, Wasabi Wallet till PC är den mest kända där nu. Samourai Wallet (för Android) har något som heter WhirlPool för mixa coinsen.
3. Bästa är att sälja OTC (over the counter) på gatan till vänner eller folk du hittar på exempelvis Localbitcoins.com .. Detta blir dock svårare och svårare i ett land som Sverige som inte använder cash och dessutom har stenhård koll på banköverföringar ... Men om banken frågar varför en person överförde 50 000 kr till dig så skriver ni bara ett kvitto att du sålde bilen eller nått. Allra enklast är att dra på en semester nånstans ... hitta en lokal cash dealer och casha ut där .. De flesta orter har antingen Bitcoin ATMs eller bitcoin<>cash dealers nu för tiden.