2020-09-04, 10:46
Moderator
Ancistruss avatar
P.g.a. Coronan kom som bekant S att öka krafigt för ett halvår sedan. Det är m.a.o. föga överaskande att de nu börjar sjunka tillbaka. Den intresanta frågan är nog snarast vart dessa väljare kommer gå. Jag tror V, MP och L ligger bäst till för det. Det är också just de tre partier jag helst önskar skall ramla ur riksdagen. Då både L och MP ett tag sett ut att kanske hamna under 4%-spärren det kanske detta istället kommer medföra att de klara sig kvar? Tyvärr.
2020-09-04, 17:26
Medlem
Resultaten från senaste Sentio-undersökningen, gjord på uppdrag av Nyheter Idag, finns här:

https://www.electograph.com/2020/09/sweden-sentio-poll-200904.html
2020-09-04, 20:15
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skanskman
Resultaten från senaste Sentio-undersökningen, gjord på uppdrag av Nyheter Idag, finns här:

Bisarra siffror. V på 10%, MP på 5% etc. En enorm ökning för SD. Övriga nämns inte, men jag räknade ut att det är 2,3%. M+KD+SD får endast majoritet för att "L" hamnar under spärren med råge. Jag är nyfiken på vilka partier bland övriga som har har så många procent. AfS? MED?
2020-09-04, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Bisarra siffror. V på 10%, MP på 5% etc. En enorm ökning för SD. Övriga nämns inte, men jag räknade ut att det är 2,3%. M+KD+SD får endast majoritet för att "L" hamnar under spärren med råge. Jag är nyfiken på vilka partier bland övriga som har har så många procent. AfS? MED?

Håller med om att siffrorna är lite märkliga, särskilt det plötsliga jättelyftet för sd. Men, tja, opinionsundersökningar är vad de är. De ger ju aldrig en helt säker bild av hur det verkligen ser ut, oavsett hur noga man är med representativt urval osv.
2020-09-04, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz

2,3 procent är inte högt för övriga enligt mig, i synnerhet inte när det gäller Sentio eller YouGov som har en del att jobba på för att få mitt förtroende tillbaka efter deras miss i valet 2018.

Det mest märkliga i den där mätningen är väl MP som fick hela 5 procentenheter medan de tenderar att vara under spärren i de mer etablerade opinionsinstitutens mätningar. Varken V eller MP brukar väl få höga siffror i Sentios eller YouGovs mätningar?
Senast redigerad av Patch1 2020-09-04 kl. 23:29.
2020-09-04, 23:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Kd är också på god väg ner mot spärren. Det ser mörkt ut för högeralternativet.

MP och KD kommer nog räddas av stödröster från sina respektive block. Värre är det för L som inte kan räkna med moderata stödröster och inga rödgröna vill rösta på dem trots att de tagit deras sida.
2020-09-05, 10:12
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Här är siffrorna från Demoskop (föregående månad inom parentes):

V 7,5 (6,8)
S 26,1 (27,3)
MP 3,2 (3,4)
KD 5,3 (5,6)
C 9,2 (8,8)
L 3,1 (3,3)
M 22,2 (21,6)
SD 21,6 (20,5)
Övr 1,8 (2,7)

Jag tycker förändringarna till övervägande del ser positiva ut. Men jag tror man alltid bör vara lite försiktig med att dra alltför stora växlar på en enskild o.u.

Försiktighet är klokt. Emellertid förstärker denna OU bilden av att S minskar och att MP och L kan hamna under 4% i nästa val. Jag har en längre tid i bl a denna tråd framhållit att för svensk del är det viktigt att tre saker behöver hända i nästa valresultat:

1) MP under 4%
2) L under 4%
3) S näst största parti.

Då skulle det möjligen gå att påbörja Operation Rädda Sverige. Just nu ser trenden, intressant nog, ut som att M har en realistisk chans att bli största parti i nästa val. Det hade onekligen varit en litet oväntad utveckling. Om den är bra, återstår att se.
2020-09-05, 11:09
Medlem
HejaFinlands avatar
"Liberalerna" har legat under 4 % sedan oktober 2019 (Genomsnitt av OU enligt val.digital).
2020-09-05, 13:35
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skanskman

Här är siffrorna från Sentio.

V 10,0%
S 26,7%
MP 5,0%
C 5,1%
L 2,8%
M 20,3%
KD 5,4%
SD 22,4%

Jag är tveksam till om det verkligen stämmer. Sentio kan som bekant ibland redovisa siffror som skiljer sig rätt mycket från andra o.u.

(Jag fann dessvärre ej föregående månads siffror varför jag ej kunnat ange förändringarna.)
2020-09-05, 13:55
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
MP och KD kommer nog räddas av stödröster från sina respektive block. Värre är det för L som inte kan räkna med moderata stödröster och inga rödgröna vill rösta på dem trots att de tagit deras sida.

Det låter rimligt. MP kan tyvärr räddas kvar av socialdemokratiska stödröster, vilket oroar mig. Min förhoppning är att MP inför valet kommer ligga så lågt i o.u. att inga sossar öht ens överväger att stödrösta på dem.

Jag instämmer i att L lär få det svårare. De enda som kanske skulle kunna tänkas stödrösta på L är centerpartister, men C är inte så stora de heller så det lär inte funka. Tack och lov.

Men jag tror inte KD kommer behöva några stödröster. De kommer nog ta sig över spärren på eget bevåg. De ligger som bekant på drygt 5% i o.u. idag. EBT brukar dessutom vara skicklig i debatterna så jag tror inte det är omöjligt att de kommer öka lite när valrörelsen sätter igång.
2020-09-05, 13:58
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Här är siffrorna från Sentio.

V 10,0%
S 26,7%
MP 5,0%
C 5,1%
L 2,8%
M 20,3%
KD 5,4%
SD 22,4%

Jag är tveksam till om det verkligen stämmer. Sentio kan som bekant ibland redovisa siffror som skiljer sig rätt mycket från andra o.u.

(Jag fann dessvärre ej föregående månads siffror varför jag ej kunnat ange förändringarna.)

Förändringen framgår av stapeldiagrammet i länken ovan. V har ökat från 8 till 10%, C gått ner rätt så rejält och SD gått fram rejält. Jag tycker ju Sentio varit bra tidigare på att uppfatta trender.
2020-09-05, 14:08
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Förändringen framgår av stapeldiagrammet i länken ovan.

Jag såg det också, men då siffrorna var helt identiska med riksdagsvalets utgick jag från att det var riksdagsvalets siffror som redovisades och inte föregående mätnings. Gav verkligen Sentios förra mätning ett identiskt resultat som valresultatet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in