2020-09-04, 19:29
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Ja, där har han rätt. Men det innebär inte att din och min immunitet i praktiken innebär ett skydd för de äldre. Så snart smittan tar sig in i en grupp som varit skyddad tidigare så har den ju fritt fram ändå inom den gruppen. Oavsett om det beror på ett barnbarn eller på att de suttit bredvid en besökare från ett annat land på bussen. Detta leder till smittokluster som blossar upp och därmed så har man ingen flockimmunitet.

Om jag, vilket jag naturligtvis aldrig skulle göra, skulle sätta mig bredvid den bräckliga tant Agda som sitter i bussen med rullatorn bredvid sig, så skulle smittrisken gentemot henne vara minimal. Ju fler som, likt mig haft covid-19, och fått det konstaterat också, under eller efter sjukdomen, är med på en buss eller tåg, ju mer minskar smittrisken för de äldre och sårbara. Egentligen så borde de som redan fått sin immunitet konstaterad uppmuntras att åka kollektivt, medan man borde göra ännu mera för att avskräcka andra. Men, det följer jag iof inte själv. Då jag avstår att åka kollektivt i rusningstrafik, om det nu inte spöregnar. Men jag har, faktiskt, också köpt munskydd. Inte för att jag tror på dem, men om det skulle vara trångt på bussen någon väldigt regnig morgon, så påminner jag de andra passagerarna om att det faktiskt pågår en pandemi och att man måste visa hänsyn.
Citera
2020-09-04, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Nej, eftersom de flesta i den statistik vi talar om just dött av Covid eller med den som bidragande orsak.
Jag som trodde på ett under.
Men du hade inte kommit ur vinkelvolten.
Citera
2020-09-04, 19:32
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Jag som trodde på ett under.
Men du hade inte kommit ur vinkelvolten.

Verkligheten är som den är. Att vissa väljer att tolka den annorlunda eller är färgblinda är inte mycket man kan göra åt.
Citera
2020-09-04, 19:34
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Har du datortid igen?

Kan du inte googla lite fakta då, istället för att posta hittepå.

Läs igenom undersökningen, så förstår du att din tolkning av resultaten är helt uppåt väggarna.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/08/covid-19-oftast-inte-ensam-orsak-vid-dodsfall-bland-aldre/

Jag har läst. Förnekarna (dig inklusive) tolkar den fjuttiga undersökningen som fan läser bibeln.

Citerat från artikeln som du själv precis länkade till:

"Hos 15 procent bedömdes dödsorsaken vara andra sjukdomar, då oftast hjärtsjukdom."

Omvänt betyder det naturligtvis att i 85% av fallen så var dödsorsaken Covid.

I 15% av fallen var Covid en direkt orsak. I 70% av fallen var Covid en indirekt dödsorsak (fortfarande huvudorsak dock).

Således; i 85% av fallen dog de i undersökningen av Covid.

Case closed.
Senast redigerad av Testonio 2020-09-04 kl. 19:36.
Citera
2020-09-04, 19:34
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Ja, precis som med influensastatistiken. Har ni reviderat den ännu?

Nej, där sker ingen samkörning av register, så det är helt annorlunda. Har ni förstått det ännu?
Citera
2020-09-04, 19:37
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Nej, där sker ingen samkörning av register, så det är helt annorlunda. Har ni förstått det ännu?

Samkörning av register? Du menar att det inte går att lita på Socialstyrelsens siffror och data? Eller bara i vissa fall?
Citera
2020-09-04, 19:38
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Mitt stora missnöje med Folkhälsomyndigheten, är just att smittbärare fick passera gränsen obehindrat. Jag anser att Folkhälsomyndigheten och regeringen förtjänar att ställas till svars för att resenärer fick anlända från länder, där man visste att smittspridning pågick.

Att tillämpa försiktighetsprincipen hade kostat så lite, ifall det hade gjorts redan vid gränsen.

Att bekämpa en epidemi inne i samhället är mycket besvärligare. Att sätta ett samhälle i karantän är på många sätt ogynnsamt för samhället och dess invånare. Samtidigt så tänker jag, att ifall man är dum nog att välkomna resenärer från länder med pågående epidemi, så ska man sedan inte komma och klaga på kostnaderna för en "lockdown".

För att återgå till exemplet med brandbekämpning: Ifall man är dum nog att inte släcka en brand medan den ännu är liten, så ska man inte komma och klaga på dom vattenskador som uppstår när brandkåren tvingas bekämpa en stor brand.

Vadå efterklok? Hela Världen kunde ju beskåda krisen i Wuhan, och Sydkoreas aggressiva bekämpning av epidemin. Men i Sverige, så brydde sig Folkhälsomyndigheten inte om att ta varning.

Samtidigt som asiaterna kämpade mot epidemin, så trodde företrädarna för Sveriges smittskydd att dom skulle klara att hantera epidemin. Arrogansen är äcklig. Ett tydligt exempel på arrogansen, var Anders Tegnells nervärderande kommentar om Italiens sjukvård.

Men dom försökte ju inte ens hindra epidemin från att komma in i Sverige. Dom trodde att det var en bra strategi att först släppa in smittbärarna i samhället, för att därefter ägna sig åt smittspårning. Folkhälsomyndighetens strategi innebar i princip att dom retirerade, innan kriget ens hade börjat.

Arrogans blandat med likgiltighet.

Hur många länder har, nu, helt stängda gränser, förutom Nya Zeeland förstås, som likt förbannat får nya smittfall?

Har dessa inte helt stängda länder "kapitulerat för viruset"?
Citera
2020-09-04, 19:41
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Jag har läst. Förnekarna (dig inklusive) tolkar den fjuttiga undersökningen som fan läser bibeln.

Citerat från artikeln som du själv precis länkade till:

"Hos 15 procent bedömdes dödsorsaken vara andra sjukdomar, då oftast hjärtsjukdom."

Omvänt betyder det naturligtvis att i 85% av fallen så var dödsorsaken Covid.

I 15% av fallen var Covid en direkt orsak. I 70% av fallen var Covid en indirekt dödsorsak (fortfarande huvudorsak dock).

Således; i 85% av fallen dog de i undersökningen av Covid.

Case closed.

Det är en viss skillnad på "huvudorsak" och "bidragande orsak". Jag hoppas att du aldrig blir advokat.
Citera
2020-09-04, 19:43
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det är en viss skillnad på "huvudorsak" och "bidragande orsak". Jag hoppas att du aldrig blir advokat.

Dödsorsak = huvudorsak

I 85% procent av fallen så var Covid dödsorsak.

Inget att diskutera.

Ni förnekare kan försöka leka med ord hur mycket ni vill. Lurar ingen, och förändrar inget.
Citera
2020-09-04, 19:46
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

För de flesta advokater är "en bidragande orsak" ganska obsolet. Men ja, man kan fortfarande bli väldigt hårt dömd även om man bara råkade vara en bidragande orsak. Du kanske minns det här?

https://www.expressen.se/gt/avgorande-beskedet-om-krogmassakern/
Citera
2020-09-04, 19:50
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Dödsorsak = huvudorsak

I 85% procent av fallen så var Covid dödsorsak.

Inget att diskutera.

Ni förnekare kan försöka leka med ord hur mycket ni vill. Lurar ingen, och förändrar inget.

Så här stod det i läkartidningen:

Citat:
Covid-19 bedömdes vara den direkta dödsorsaken i 15 procent av dödsfallen. För en majoritet av de avlidna – hela 70 procent – var covid-19 en bidragande snarare än direkt orsak. Hos 15 procent bedömdes dödsorsaken vara andra sjukdomar, då oftast hjärtsjukdom.

(Min fetning, Källa som tidigare)
Citera
2020-09-04, 19:53
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Hur många länder har, nu, helt stängda gränser, förutom Nya Zeeland förstås, som likt förbannat får nya smittfall?

Har dessa inte helt stängda länder "kapitulerat för viruset"?

Det är ädlare att förlora efter en hård kamp, jämfört med att retirera direkt utan att ens försöka ta strid.

Hur det än slutar för Nya Zeeland, så förtjänar Jacinda Ardern beundran för att hon vågade dra landet i krig. Smittsamma sjukdomar ska bemötas snabbt och aggressivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in