Citat:
Ursprungligen postat av
Pisseman
Ja, där har han rätt. Men det innebär inte att din och min immunitet i praktiken innebär ett skydd för de äldre. Så snart smittan tar sig in i en grupp som varit skyddad tidigare så har den ju fritt fram ändå inom den gruppen. Oavsett om det beror på ett barnbarn eller på att de suttit bredvid en besökare från ett annat land på bussen. Detta leder till smittokluster som blossar upp och därmed så har man ingen flockimmunitet.
Om jag, vilket jag naturligtvis aldrig skulle göra, skulle sätta mig bredvid den bräckliga tant Agda som sitter i bussen med rullatorn bredvid sig, så skulle smittrisken gentemot henne vara minimal. Ju fler som, likt mig haft covid-19, och fått det konstaterat också, under eller efter sjukdomen, är med på en buss eller tåg, ju mer minskar smittrisken för de äldre och sårbara. Egentligen så borde de som redan fått sin immunitet konstaterad
uppmuntras att åka kollektivt, medan man borde göra ännu mera för att avskräcka andra. Men, det följer jag iof inte själv. Då jag avstår att åka kollektivt i rusningstrafik, om det nu inte spöregnar. Men jag har, faktiskt, också köpt munskydd. Inte för att jag tror på dem, men om det skulle vara trångt på bussen någon väldigt regnig morgon, så påminner jag de andra passagerarna om att det faktiskt pågår en pandemi och att man måste visa hänsyn.